کد خبر: 118258
A

جلال میرزایی: لاریجانی سکوت کرده چون نمی‌خواهد هزینه بدهد

جلال میرزایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب سکوت این روزهای علی لاریجانی را در راستای بهره‌گیری از تجربه مرحوم هاشمی رفسنجانی و عدم تمایل به پرداخت هزینه می‌داند. ضمن اینکه معتقد است او احتمالا از طریق انتخابات مجلس به فکر احیای جایگاه خود خواهد بود.

جلال میرزایی: لاریجانی سکوت کرده چون نمی‌خواهد هزینه بدهد

به گزارش دیده بان ایران؛ در جریان انتخابات ریاست جمهوری 1400 و وقتی که شورای نگهبان نظر خود را درباره صلاحیت نامزدها اعلام کرد، علی لاریجانی تقریبا فراتر از انتظار عمل و کلی هیاهو به پا کرد. به نظر شورا تمکین کرد اما دست از اعتراض هم برنداشت. دلایل رد صلاحیتش را خواست و حتی اصرار دارد که مهر محرمانه هم حذف شود. بردارش نیز کم در این موضوع نقش آفرینی نکرد. آن رشته توییت بی‌سابقه و تند و بعد هم استعفا! 

همین ها باعث شد که سکوت یکباره لاریجانی‌ها تا این حد به چشم بیاید. تکلیف صادق آملی لاریجانی بعد از انتصاب محمدباقر ذوالقدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام تقریبا معلوم شد و ماندنی شدن او در آن جایگاه قطعی شد. وضعیت علی لاریجانی اما هنوز مبهم و مورد سوال است.

 

اینکه در کجای سیاست ایران ایستاده؟ آنطور که برخی گمام می‌کنند هاشمی دیگری در سیاست ایران خواهد شد یا خیر؟ جایگاه خود را احیا می‌کند یا به حاشیه می‌رود؟ و ... ؛ همه این‌ها سوالاتی است که بی‌جواب مانده است. 

جلال میرزایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگوی خود با «نامه نیوز» به این سوالات پاسخ می‌دهد. او درباره دلایل سکوت فعلی علی لاریجانی می‌گوید: «خیلی از چهره‌های سیاسی تجربه مرحوم هاشمی رفسنجانی را پیش روی خود دارند. مرحوم هاشمی بعد از پایان دوره ریاست جمهوری و حتی بعد از کنار گذاشته شدن از ریاست مجلس خبرگان از مسائل کشور کناره‌گیری نکرد و سکوت نکرد، بلکه به نقش‌آفرینی خود ادامه داد و سعی کرد که بر روند کلی کشور تاثیر گذاشته و ارتباط طیف‌های منتقد را حفظ کرده به آنان قوت قلب دهد و اجازه ندهد که ارتباط آنها با رهبری قطع شود و به حاشیه بروند. در مقطعی هم حلقه وصل بسیاری از نیروها با رهبری و حاکمیت بود. در مقطعی که رابطه خودش با حاکمیت تیره شده هم از جنب و جوش نیفتاد و سعی کرد که تاثیرگذاری خود را حفظ کرده و با اتکا به ارتباطاتی که با نهادهای حاکمیت، مراجع و ... داشت بر هسته سیاست تاثیر داشته باشد.  او حاضر بود که این بها را بپردازد تا تاثیرگذاری خود بر تحولات سیاسی را حفظ کند و به اهداف و برنامه‌های خود بپردازد. خیلی از سیاسیون اما حاضر به پرداخت هزینه نیستند».

وی افزود: «ضمن اینکه گاهی اوقات همین سکوت کردن خودش نوعی سیاست ورزی است. به هرحال الان آقای رئیسی تازه دو ماه است که آمده و یک سال و نیم هم از مجلس گذشته است. یعنی موعد مناسبی برای سخن گفتن و حرف زدن نیست».

میرزایی تصریح کرد: «ذکر تجربه هاشمی رفسجانی به این معنا نیست که همه باید مثل او باشند و راه وی را دنبال کنند. گاهی اوقات سکوت بهتر از اعلام موضع است. نه تنها آقای لاریجانی بلکه آقای ناطق نوری هم مدت‌ها است که سکوت کرده،  آقای خاتمی هم ماه‌هاست که سکوت کرده حتی برخی دیگر از چهره ‌های سیاسی نیز سکوت کردند. الان طیفی سخن می‌گویند که از نظر تشکیلاتی اصلاح‌طلب نیستند اما از نظر فکر اصلاح‌طلب هستند. مثلا آقای عباس عبدی، زیباکلام، زیدآبادی، سریع القلم، رنانی و ... . اینها با رویکرد نقد سازنده و با توجه به منافع و امنیت ملی صحبت می‌کنند اما دیگران ساکت هستند تا ببیند که شرایط به چه سمت و سویی می‌رود».

او در پاسخ به اینکه نسبت لاریجانی با جریان‌های سیاسی موجود چیست؟ گفت: «رقابت بین جریان های سیاسی از زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی پررنگ شد و او سعی داشت که بین چپ و راست توازنی ایجاد کند. خودش اما از جناح های سیاسی استقلال نسبی داشت و این طور نبود که بتوان خیلی راحت گفت او متعلق به کدام جناح است. بعد از او خاتمی آمد و شرایط به نحوی بود که عمدتا جناح چپ که بعدها عنوان اصلاح طلبی گرفت، قدرت بیشتری داشت. بعد از آن شرایطی شبیه دور هاشمی پیش آمد. یعنی رئیس جمهور ظاهرا اصولگرا بود اما عملا از آنها مستقل بود. بعد از احمدی نژاد هم روحانی آمد که مورد حمایت اصلاح طلبان بود اما با توجه به پیشینه اش یک استقلالی از اصلاح طلبان داشت. الان هم ظاهرا اصولگرایان در انتخابات برده اند اما آقای رئیسی طیفی را به کار گرفته که طیف جدیدی هستند و هرچه جلوتر می‌رویم اصولگرایان از آن احساس پیروزی که داشتند، فاصله می گیرند. لاریجانی هم شخصیتی مثل روحانی یا رئیسی است. یعنی اگر بخواهیم نسبت او را با جریان‌های سیاسی بسنجیم تقریبا مثل نسبتی است که روحانی با اصلاح طلبان داشت و رئیسی با اصولگرایان دارد. او از طیف‌هایی که مایل به حمایت از او هستند یک استقلال نسبی دارد و اگر فرضا در انتخاباتی پیروز شود، از جریانی که او را حمایت کرده است استقلال خواهد داشت.»

وی درباره اینکه آیا ممکن است اصلاح طلبان برای برگشت به قدرت از لاریجانی نیز مثل روحانی استفاده کنند؟ گفت: «من نسبت لاریجانی را با جریان های سیاسی با در نظر گرفتن تجارت گذشته توضیح دادم اما پیش بینی اینکه چه اتفاقی در آینده افتد از دو جهت مشکل است. یک اینکه جریان اصلاح طلب در داخل خود درگیر دو طیف است. یک طیفی که معتقد به عدم مشارکت در انتخابات است و دوم طیفی که قائل به استفاده از ظرفیت‌های حتی حداقلی انتخابات است. بنابراین از یک طرف تکلیف این جناح با خودش روشن نیست و مساله بعدی این است که لاریجانی در این دوره تایید صلاحیت نشد و این خودش یک مساله مهم است و در آینده دیگر اولویت این نیست که لاریجانی مورد حمایت اصلاح ‌طلبان قرار بگیرد یا نه، بلکه اولویت این است که او اصلا تایید صلاحیت می شود یا خیر».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره آینده سیاسی لاریجانی گفت: « چه بسا که لاریجانی بخواهد با یک سازوکاری برای انتخابات مجلس ورود کرده و خودش را از این طریق احیا کند. البته معلوم نیست. اینکه سکوت او ادامه می‌یابد یا به مجلس برمی‌گردد؟ و سوالاتی مثل این را خود لاریجانی باید پاسخ دهد و نمی توان تحلیل کرد.»/ نامه نیوز

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر