کد خبر: 118584
A

بعد از ورزش چه بخوریم؟

مصرف مواد مغذی مناسب بعد از ورزش به اندازه چیزی که قبل از ورزش می‌خورید، اهمیت دارد. زمانی که شما ورزش می‌کنید بدن شما ذخایر گلیکوژن‌ را می‌سوزاند. این اتفاق باعث می‌شود میزان گلیکوژن در ماهیچه‌های شما تا حدی کاهش پیدا کند. برای تامین گلیکوژن نیازمند یک «رژیم غذایی» هستید؛ در این گزارش به این نوع رژیم غذایی پرداخته ایم

بعد از ورزش چه بخوریم؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مصرف مواد مغذی مناسب بعد از ورزش به اندازه چیزی که قبل از ورزش می‌خورید، اهمیت دارد.

زمانی که شما ورزش می‌کنید بدن شما ذخایر گلیکوژن‌ را می‌سوزاند. این اتفاق باعث می‌شود میزان گلیکوژن در ماهیچه‌های شما تا حدی کاهش پیدا کند. برخی پروتئین‌ها هم در ماهیچه‌ها می‌شکنند و آسیب می‌بینند. بعد از ورزش بدن شما تلاش می‌کند تا ذخایر گلیکوژن را بازسازی کند و پروتئین‌های آسیب دیده در ماهیچه‌ها را نیز ترمیم و جایگزین کند.

فاصله بین وعده‌های غذایی در طول روز، می‌تواند در برنامه غذایی تاثیر داشته باشد؛ اما این تمام ماجرا نیست! این موضوع می‌تواند روی عملکردتان در ورزش نیز تاثیر بگذارد. سوخت رسانی نادرست به بدن، می‌تواند عملکردتان را ضعیف کند. از طرف دیگر زیاد غذا خوردن نیز، اهداف ورزشی‌تان را دچار اختلال می‌کند.

ورزش کردن بعد از از غذا چه عوارضی دارد؟

ورزش کردن، درست بعد از اینکه غذا خورده‌اید، باعث می‌شود احساس خستگی و در معده نیز احساس ناراحتی کنید. اگر بلافاصله بعد از غذا خوردن شروع به ورزش کردن کنید، مانع از هضم غذا خواهید شد. اگر چندین ساعت از آخرین غذایی که خورده‌اید گذشته است، بیشتر متخصصان موافق‌اند که بهتر است یک ساعت قبل از ورزش میان وعده‌ای کوچک میل کنید تا به بدنتان سوخت برسانید. ترکیبی از کربوهیدرات ها و مقداری پروتئین، که زیر ۲۰۰ کالری باشد، به خوبی جواب می‌دهد.

به خاطر داشته باشید ورزش با شکم خالی ایده‌آل نیست. حتی صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید، باید این مسئله را رعایت کنید. شاید اول صبح غذا خوردن برای‌تان مشکل باشد؛ اما رساندن مواد مغذی سالم به بدن برای ورزش بسیار ضروری است. ورزش بعد از غذا چه مزایایی دارد؟ ۱-  نتیجه ورزش کردن بعد از غذا خوردن ساختن عضله بیشتر است.

هر چقدر در طول ورزش بیشتر کربوهیدرات بسوزانید، بعد از ورزش، بیشتر چربی خواهید سوزاند. بدن برای کار کردن به انرژی نیاز دارد. غذا خوردن قبل از ورزش، مصرف اکسیژن پس از ورزش را افزایش می‌دهد. به مقدار کالری که بعد از ورزش کردن می‌سوزانید (EPOC) می‌گویند. بیشتر کالری که می‌سوزانیم از چربی می‌آید. این یعنی بعد از ورزش، بیشتر چربی می‌سوزانیم تا وقتی قبل از آن.

۲- مصرف کالری کمتر خوردن غذا قبل از ورزش باعث می‌شود، بعدا در طول روز، کمتر کالری مصرف کنید. به این دلیل که وقتی ورزش می‌کنید، بدن بهتر و از مواد مغذی و کربوهیدرات‌هایی استفاده می‌کند که دریافت کرده‌اید. تحقیق‌ها نشان داده افرادی، در طول روز، از دیگران کمتر غذا مصرف می‌کنند که قبل از ورزش، کربوهیدرات‌های پیچیده می‌خورند.

ورزش بعد از غذا چه مزایایی دارد؟

۱- ساختن عضله بیشتر با ورزش بعد از غذا خوردن، می‌توانید ورزش را با شدت بیشتر و در مدت طولانی‌تر انجام دهید. نتیجه ورزش کردن بعد از غذا خوردن ساختن عضله بیشتر است. هر چقدر در طول ورزش بیشتر کربوهیدرات بسوزانید، بعد از ورزش، بیشتر چربی خواهید سوزاند. بدن برای کار کردن به انرژی نیاز دارد. غذا خوردن قبل از ورزش، مصرف اکسیژن پس از ورزش را افزایش می‌دهد. به مقدار کالری که بعد از ورزش کردن می‌سوزانید (EPOC) می‌گویند. بیشتر کالری که می‌سوزانیم از چربی می‌آید. این یعنی بعد از ورزش، بیشتر چربی می‌سوزانیم تا وقتی قبل از آن.

۲- مصرف کالری کمتر خوردن غذا قبل از ورزش باعث می‌شود، بعدا در طول روز، کمتر کالری مصرف کنید. به این دلیل که وقتی ورزش می‌کنید، بدن بهتر و از مواد مغذی و کربوهیدرات‌هایی استفاده می‌کند که دریافت کرده‌اید. تحقیق‌ها نشان داده است افرادی که در طول روز، از دیگران کمتر غذا مصرف می‌کنند قبل از ورزش، کربوهیدرات‌های پیچیده مصرف کرده بودند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر