کد خبر: 119323
A

همزمانی عجیب حمله سایبری با آغاز هفته پدافند غیرعامل! / چرا کسی شفاف سازی نمی کند!

ظهر امروز سامانه هوشمند سوخت کشور دچار اختلال شد؛ گمانه زنی های متعددی در این خصوص منتشر شد. دبیر اتحادیه جایگاه داران کشور در گفتگو با دیده بان ایران موضوع حمله سایبری را تاییدو بر ناقص بودن سامانه کارت سوخت تاکید کرد. هر چند این خبر در ابتدا از سوی ایرنا (خبرگزاری متعلق به دولت)تکذیب شد. سپس ادعای این خبرگزاری توسط،ارگان رسانه ای به شورای عالی امنیت ملی و منابع دولتی در گفت و گو با صدا و سیما، تکذیب و مصاحبه دیده بان ایران تایید شد

همزمانی عجیب حمله سایبری با آغاز هفته پدافند غیرعامل! /  چرا کسی شفاف سازی نمی کند!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  ظهر امروز سامانه هوشمند سوخت کشور دچار اختلال شد؛ گمانه زنی های متعددی در این خصوص منتشر شد. 

دبیر اتحادیه جایگاه داران کشور در گفتگو با دیده بان ایران ضمن تایید موضوع حمله سایبری  بر ناقص بودن سامانه کارت سوخت تاکید کرد.

 هر چند ایرنا (خبرگزاری متعلق به دولت) در گفت وگو با یک منبع نامعلوم و نامشخص مدعی بود حمله سایبری رخ نداده است.

اما ادعای این خبرگزاری از سوی ارگان رسانه ای نزدیک به شورای عالی امنیت ملی و منابع دولتی در گفت و گو با صدا و سیما، تکذیب شد. 

منابع خبری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ضمن تکذیب خبر ایرنا حمله سایبری را تایید کردند اما موضوع جالب توجه در این بین همزمانی برگزاری کنفرانس خبری پدافند غیر عامل و حمله سایبری بود

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ اقتصاد آنلاین در این رابطه نوشت؛ خبرگزاری دانشجویان ( ایسنا ) اقدام به انتشار آن در قالب یک خبری فوری کرد. ساعتی نگذشته بود که این خبر از روی سایت خبرگزاری ایسنا حذف شد و این خبرگزاری در اطلاعیه با عنوان "  توضیح تکمیلی ایسنا درباره حذف خبر قطع ناگهانی بنزین در جایگاه‌های سوخت به دلیل حمله سایبری" نوشت: "به اطلاع مخاطبان محترم می‌رساند خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) امروز در ساعت ۱۲:۳۸ مورد حمله سایبری قرار گرفت که در جریان این حمله یک خبر با عنوان «قطع ناگهانی بنزین در جایگاه‌های سوخت تهران و شهرستان‌ها به دلیل حمله سایبری» بر روی سایت ایسنا بارگذاری شده است.مسوولان خبرگزاری به محض اطلاع ضمن حذف خبر مذکور، در حال بررسی ابعاد فنی چگونگی این اتفاق و ایجاد تمهیدات لازم برای جلوگیری از وقوع مجدد این چنین اتفاقاتی هستند. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شدیدا اینگونه اقدامات مذبوحانه را محکوم نموده و از طریق مراجع ذیربط پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد".

درست در همین ساعات بود که وزارت نفت بدون هیچ توضیحی قطع سوخت رسانی در برخی از استان ها را به دلیل اختلال در سامانه تائید کرد.

همچنین یک رسانه نزدیک به شورای امنیت خبر اختلال را منتشر و دلیل آن را حمله سایبری اعلام کرد.

 

این رسانه در خبر خود نوشت:  "اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده ناشی از حمله سایبری بوده است. اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودروها شده ناشی از حمله سایبری بوده است.کارشناسان فنی در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و به زودی روند سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها به حالت عادی برخواهد گشت. جزییات این حمله سایبری و منشاء آن در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی پس از جمع‌بندی نهایی منتشر خواهد شد."

البته وزارت نفت اعلام کرده است که در حال حاضر این اختلال بر طرف شده و سوخت رسانی بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.

شاید نکته قابل توجه در اتفاقی که امروز افتاد همزمانی آن با آغاز هفته پدافند غیر عامل باشد. صبح امروز سردار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند به مناسبت بزرگداشت آغاز هفته پدافند غیر عامل با بیان اینکه دولت قبل جنگ سایبری را انگار می کرد، تاکید کرد: دولت قبل عامل بی قانونی و ولنگاری در این حوزه بود. وی با بیان اینکه دولت قبل از منظر پدافند غیر عامل کشور را دچار خسارات بسیاری کرد گفت: ولنگاری و بی قانونی در حوزه سایبری، انکار جنگ سایبری، واگذاری شبکه‌های اجتماعی، اختصاص پهنای باند به شبکه‌های اجتماعی خارجی از اقدامات غلط دولت روحانی در حوزه پدافند غیرعامل بود.

جلالی برگزاری رزمایش برای مقابله با تهدیدات سایبری را یکی از اقدامات سازمان پدافند غیر عامل اعلام کرد و گفت: در سال گذشته بیش از پنجاه رزمایش برگزار کردیم و بیش از ۳۰۰ محصول و سامانه پدافند سایبری را تولید داخلی کردیم. 

سردار جلالی ایجاد پیمان دفاع سایبری را یک ضرورت دانستند و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که با کشورهای دوست و هم‌پیمان توافق نامه دفاع سایبری ایجاد کند. خوشبختانه به دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه دفاع سایبری رسیده‌ایم و هر کشوری که به ما حمله سایبری کند قطعاً با پاسخ قاطع ما روبرو خواهد شد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حمایت آمریکا از چهار قرارگاه جنگ سایبری با دسترسی بالا به شبکه‌های اجتماعی خارج پایه، افزود: استراتژی دشمن به سمت یک مجموعه عملیات ترکیبی رفته است از جمله آن می‌توان به جنگ سایبری مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی خارج پایه یا همان «جنگ شبکه‌های اجتماعی» اشاره کرد. در این جبهه جدید همه تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور براساس الگوهای شناختی در شبکه‌های اجتماعی را رصد و پایش می‌کنند تا بهانه‌ای برای تحریک مردم بیایند و موضوعاتی که به کار تولید یک حادثه امنیتی می‌خورد را دست آویز خود برای تحریک مردم قرار می‌دهند.

بر اساس این گزارش؛ دلایل این اتفاق هر چه باشد، آنچه مهم است پیداکردن دلایل اصلی آن و اطلاع رسانی شفاف و دقیق به مردم برای جلوگیری از ایجاد جو نامطلوب روانی در فضای جامعه است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر