کد خبر: 119841
A

بخشایش اردستانی: مشکل بین ایران و عربستان «یمن» است

تحلیلگر مسائل بین المللِ نزدیک به اصولگرایان گفت: ترکیه می خواهد در سوریه و افغانستان اهداف خود را پیش ببرد، عربستان می خواهد در امارات، بحرین، کویت، یمن، لبنان و عراق حرف برای گفتن داشته باشد. معتقدم تعارض بین تهران و ریاض چند روز پیش خودش را در لبنان نشان داد. معلوم شد بین ایران و عربستان مشکل یمن است.

بخشایش اردستانی: مشکل بین ایران و عربستان «یمن» است

به گزارش دیده بان ایران، تهران و ریاض مدت هاست که با میانجی‌گری عراق در حال گفتگو درباره موضوعات اختلافی هستند اما اخیرا ریاض اعلام کرد «مذاکرات پیشرفت محسوسی نداشته است».

احمد بخشایش اردستانی درباره آینده مذاکرات تهران و ریاض گفت: اگر ایران، عربستان و ترکیه با هم متحد شوند، کل خاورمیانه را از آن خود خواهند کرد اما اگر آنها در رقابت با هم به سر ببرند، هیچ کدام به اهداف خود نمی رسند. مشکل امروز سه کشور رقابت بر سر حوزه نفوذ است.

وی افزود: ترکیه می خواهد در سوریه و افغانستان اهداف خود را پیش ببرد، عربستان می خواهد در امارات، بحرین، کویت، یمن، لبنان و عراق حرف برای گفتن داشته باشد. معتقدم تعارض بین تهران و ریاض چند روز پیش خودش را در لبنان نشان داد. معلوم شد بین ایران و عربستان مشکل یمن است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: در موضوع یمن یا حوثی ها باید یک مأرب را بگیرند و عربستان را تحت فشار قرار بدهند که عربستان به حکومت حوثی ها را بپذیرد و ایران را میانجی گری کند و روابط آنها اصلاح شود. البته ایران و عربستان چهار دور با هم صحبت کردند مثلا خط هوایی بین مشهد و مکه کشیده شود ولی به هر صورت تا به حال چشم انداز مثبتی در روند مذاکرات تهران و ریاض مشاهده نمی شود.

وی افزود: معمولا وقتی فضای بین دو کشور رقیب مثبت می شود که اوضاع بین آنها خیلی جنجالی شود و مشکلی عجیب به وجود آید که دو طرف عزم شان بر این قرار گیرد که موضوع را یک طوری حل کنند چون چنین شرایطی الان بین ایران و عربستان نیست احساس نمی کنم در کوتاه مدت مذاکرات آنها به نتیجه برسد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اولاً عربستان هنوز امید به آمریکا دارد و من فکر نمی کنم ایران حاضر باشد داخل برجام بیاید چون رویکرد مقاومت به خود گرفته است، وقتی آمریکایی ها حاضر نباشند امتیازاتی به ایران بدهند طبیعی است که ایران نیز همین خط مقاومت را دنبال کند. مادامی هم که بین ایران و آمریکا چنین وضعیتی حاکم باشد، عربستان نیز متأثر از آمریکا عمل خواهد کرد.

بخشایش گفت: البته عربستان می بیند که آمریکا از منطقه در حال خارج شدن است بنابراین ریاض به فکر فرو رفته که اینقدر هم نمی تواند از مواضع آمریکا دفاع کند و باید با ایران قدری راه بیاید./ فردانیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر