کد خبر: 120001
A

صادرات نخل‌های مناطق جنوبی ایران به کشورهای عربی به‌دلیل خشکسالی+FILM

بعد از اینکــه خاک منــاطق جنوبی ایران به شکلی غیر قانونی و برخلاف موازین محیط زیستی به کشورهای حاشیه خلیج فارس‌، صادر شد و متریال ساخت جزایر مصنوعی در کشورهای امارات و قطر گردید، این‌بار فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد که درختان نخل بوشهر به کشورهای عربی جنـوب خلیج فارس صادر می‌شــود.

صادرات نخل‌های مناطق جنوبی ایران به کشورهای عربی به‌دلیل خشکسالی+FILM

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بعد از اینکــه خاک منــاطق جنوبی ایران به شکلی غیر قانونی و برخلاف موازین محیط زیستی به کشورهای حاشیه خلیج فارس‌، صادر شد و متریال ساخت جزایر مصنوعی در کشورهای امارات و قطر گردید، این‌بار فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد که درختان نخل بوشهر به کشورهای عربی جنـوب خلیج فارس صادر می‌شــود.

 در این فیلم توضیح داده مـی‌شود که برخی روستاییان بــه دلیل مشکلات معــیشتی درختــان نخل بوشهر را به کشورهــای عربی می‌فروشند. اقدامی هرچند براساس قانون، اما منجر به تخریب گسترده نخلستان‌های بوشهر شده است. ماجرا از این قرار است که نخلستان های منطقه رودفاریاب شهرستان دشتستان استان بوشهر به دلیل خشکسالی در حال ریشه کن شدن کامل هستند. در این شرایط نیز برخی مردم که آبی برای آبیاری نخلستان‌های خود در اختیار ندارند و دچار مشکلات معیشتی هستند، ناچارند که برای امرار معاش تا زمانی که نخل‌ها هنوز به طور کامل از بین نرفته‌اند، آنها را از ریشه درآورند و به کشورهای عربی بفروشند. برخی اهالی روستا تاکید دارند که با توجه به بی آبی حاکم بر منطقه، تا چند سال آینده همه اهالی روستا مجبور به فروش نخل خود هستند، چون هیچ آبی برای آبیاری نخلستان‌ها وجود ندارد و روستاییان هر طور شده نیازمند امرار معاش هستند. به همین دلیل برخی روستاییان با کمک لودر نخل ها را از ریشه درمی‌آورند و آن را به صورت قانونی به کشورهای عربی صادر می کنند.

  مجوز صادرات 600 نخل 

در این رابطه خسرو عمرانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر به فــارس گفتــه اســت: «صادرات نخل معمــولا به‌صورت خاص و محدود همچنین با ارقام خاص وجود دارد، البتــه صادرات ذخایر استراتژیک ژنتیکی کشور ممنوع است. کندن و جابه‌جایی نخل برای افراد دیگر یا فضای سبز هم در کشور اتفاق می‌افتد.»

وی در خصوص نحوه صادرات نخل توضیح داد: «متقاضی درخواست صادرات نخل را می‌دهد، باغ‌هایی خاص و ارقامی مشخص انتخاب می‌شوند، همــچنین بایــد نوع نخل‌های صادراتی از جنس ممنوعه نباشد. تاکنون مجوز ۶۰۰ نخــل در باغ‌های دالکی برای صادرات به کشور قطر صادر شده و اطلاعی از نخل‌های رودفاریاب نداریم.»  وی ادامه داد: شاید این افراد در حال جابه‌جایی نخل‌ها در سطح کشور هستند اما فقط مجوز برای باغ نخل در دالکی دشتستان گرفته شده است و این مورد نیز مورد پیگرد این سازمان نیز قرار خواهد گرفت. وی با بیان اینکه قطع درختان نخل در فاریاب دشتستان با هماهنگی جهاد کشاورزی نبوده، اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود قطع درختان به جهت بی‌آبی نخل‌ها صادر می‌شود، صحیح نیست و صادرات هر نوع نخلی قانونی نبوده و برخی از نخل‌ها قابل صادرات هستند.

کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی بوشهر از این نخلستان در رودفاریاب بازدید کردند و باغدار این نخلستان ۱۸‌نفر نخل را به علت کم‌آبی به فضای سبز داده است. برای مقابله با بحران بی‌آبی، طرح تحول نخلستان درحال اجراست که در این طرح به‌جای آبیاری غرقابی یا سنتی از سامانه نوین آبیاری یا آبیاری تحت فشار استفاده می‌شود.»

photo_2021-11-04_10-58-56

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر