کد خبر: 120033
A

سیستم بانکی مکلف به اعطای یک میلیون و ۲۰۰ هزار وام ساخت ۳۰۰ میلیونی مسکن است

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ سیستم بانکی مکلف به اعطای یک میلیون و ۲۰۰ هزار وام ساخت ۳۰۰ میلیونی مسکن است.

سیستم بانکی مکلف به اعطای یک میلیون و ۲۰۰ هزار وام ساخت ۳۰۰ میلیونی مسکن است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی مسکن را نیاز اساسی خانوارهای جامعه دانست و گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ سیستم بانکی مکلف به اعطای یک میلیون و ۲۰۰ هزار وام ساخت ۳۰۰ میلیونی مسکن است.

وی نقش بانک مرکزی در رونق تولید مسکن و کاهش رکود در این بازار را تأثیرگذار خواند و بیان کرد: اگر تمام بانک‌های عامل ۳۰ تا ۴۰ درصد از اعتباراتشان را به حوزه مسکن اختصاص دهند، در این حوزه رونق شکل خواهد گرفت و این موضوع، در بسیاری از رشته‌های شغلی و تولیدی رونق بخش خواهد بود. 

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: بانک مرکزی در سال‌های گذشته مدیریت خوبی در هدایت اعتبارات به سمت تولید نداشت. بانک مرکزی باید همان حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد اعتباراتش را به مسکن اختصاص دهد که با تمکین به قانون بودجه امسال، این اتفاق امکان‌پذیر است. 

حجت الاسلام میرتاج‌الدینی درباره آمار پایین تسهیلات مرتبط با مسکن نسبت به دیگر تسهیلات اظهار کرد: این مسئله با سیاست‌های دولت ارتباط مستقیمی دارد. برای نمونه آخوندی، وزیر راه و شهرسازی وقت، اعتقادی به دخالت دولت در بخش مسکن نداشت که قیمت خانه سر به فلک کشید. متأسفانه در دولت گذشته شاهد برنامه‌ریزی درستی در این حوزه نبوده‌ایم.

وی یادآور شد: در حال حاضر مقدمات نهضت ساخت مسکن در کشور آغاز شده و یک دولت کارآمد باید در جهت رفع نیازهای اساسی مردم حرکت کند. تأمین مسکن برای مردم در اصول قانون اساسی ذکر شده و دولت لازم است تسهیلات ساخت آن را فراهم کند.

لازم به ذکر است مجلس در بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ تسهیلاتی با عنوان تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن را برای ساخت یک میلیون ۲۰۰ هزار واحد مسکونی پیش بینی کرد که بر اساس آن، بانک مرکزی و سیستم بانکی مکلف به اعطای یک میلیون ۲۰۰ هزار وام ساخت و اختصاص ۳۶۰ هزارمیلیارد تومان شدند. کارشناسان می‌گویند پس از گذشت ۷ ماه از سال، بانک‌ها هنوز یک فقره وام ساخت ۳۰۰ میلیونی مسکن را اعطا نکرده‌اند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر