کد خبر: 120121
A

فعال سیاسی اصولگرا: دولت رئیسی مشتاق برقراری دوباره مذاکره وین نیست

بیژن مقدم گفت: 2 ماه است که دولت آقای رئیسی روی کار آمده است، فرض کنیم می خواهد از مذاکره قطع امید کند، البته این به آن معنا نیست که مذاکره نمی کند؛ قطعا مذاکره در دستورکار وزارت خارجه دولت آقای رئیسی می کند اما شرایط و وضعیت اقتصاد را موکول به نتیجه مذاکره نمی کند و کارها و اولویت های خودش را پیش می برد؛ خوب زمان به دولت بدهیم و نتیجه را ببینیم. به عبارت دیگر اقتصاد با برجام چه بود که ما نگران اقتصاد بدون برجام هستیم.

فعال سیاسی اصولگرا: دولت رئیسی مشتاق برقراری دوباره مذاکره وین  نیست

به گزارش دیده بان ایران؛  قبل از پایان ماه میلادی جاری قرار است مذاکرات وین از سر گرفته شود اما بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی با تردید به نتایج آن مذاکرات می نگرند.

بیژن مقدم، فعال سیاسی اصولگرا درباره آینده مذاکرات وین گفت: دولت آقای روحانی 100 درصد به مذاکرات امید داشت، براساس همین اطمینان و اعتقاد قول و وعده انتخاباتی داد، از آن طرف دولت آقای رئیسی اعتقاد دارد مذاکرات حاصلی برای کشور نداشت و برعکس شرایط را برای ما سخت کرده است، بنابراین این دو دولت در دیدگاه با هم تفاوت دارند و این تفاوت باید در رفتار نیز نشان داده شود

وی افزود: آقای روحانی طوری وانمود کرد که بلد است مذاکره کند قرار بود به نقطه ای برسد که همه تحریم ها برداشته شود، مردم به لحاط اقتصادی در وضعیت راحت قرار بگیرند به طوری که دیگر به یارانه نیازی نداشته باشند چون آنچنان در سایه رفع تحریم ها و ارتباط با کشورها رونق اقتصادی ایجاد می شود که بیا و ببین. حالا باید دید این وعده ها محقق شد یا خیر. برجام یک کاغذ است که یکسری داشته ها می توانست برای ما داشته باشد که همه اش تا الان برای ما پوچ بود.

وی افزود: مردم امروز درک می کنند مذاکرات و توافق حاصل از مذاکرات برای ما آورده‌ای نداشت، نباید دولت و مجموعه حاکمیت خودش را مشتاق به مذاکره نشان دهد چون تجربه گذشته را داریم. برجام از طرف آمریکا پاره شد تازه الان از ما طلبکار هستند. امروز دو راه بیشتر نداریم یا باید اقتصاد مردم را به یک برجام موهوم و مذاکرات بی حاصل گره بزنیم یا آنکه کلا قطع امید کنیم که آنها به کشور و مردم ما کمکی کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: 2 ماه است که دولت آقای رئیسی روی کار آمده است، فرض کنیم می خواهد از مذاکره قطع امید کند، البته این به آن معنا نیست که مذاکره نمی کند؛ قطعا مذاکره در دستورکار وزارت خارجه دولت آقای رئیسی می کند اما شرایط و وضعیت اقتصاد را موکول به نتیجه مذاکره نمی کند و کارها و اولویت های خودش را پیش می برد؛ خوب زمان به دولت بدهیم و نتیجه را ببینیم. به عبارت دیگر اقتصاد با برجام چه بود که ما نگران اقتصاد بدون برجام هستیم.

وی ادامه داد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد، اتفاقاتی ممکن است در شرایط اقتصادی بیفتد اما تجربه نشان می دهد که آنها اجازه چنین اتفاقاتی را نمی دهند پس باید راه های دیگری را آزمود. گام اول هم این است که از طرف مذاکره قطع امید کنیم و همه تخم مرغ هایمان را در سبد مذاکره نگذاریم. گام های بعدی آن است که باید دنبال کارها را گرفت، اگر مشکل تولید و گرانی و غیره داریم باید پیگیری کرد تا این مشکلات برطرف شود. در این راه سهم برجام و تحریم را هم درنظر بگیریم و کشور را اداره کنیم.

وی درباره احتمال بسته شدن پنجره دیپلماسی گفت: الان هم پنجره دیپلماسی بسته است عملا آمریکا با خروج از برجام پنجره دیپلماسی را بست. همین الان هم آمریکا مانع مذاکرات درست است. اروپا هم عملا فقط فرمانبرداری از آمریکا می کند و بدون اجازه آمریکا آب هم نمی تواند بخورد. مذاکرات را آمریکا لغو کرد، برجام را آمریکا روی هوا برد. آمریکا نگذاشت ما از برجام منتفع شویم. آقای روحانی گفت آمریکا کدخداست ما دم کدخدا را دیدیم فایده نداشت.

بیژن مقدم درباره پالس های سازمان برنامه و بودجه راجع به احتمال سقوط ارزش پول ملی،  به نامه نیوز گفت: اینکه برخی می گویند بدون برجام دلار فلان قدر می شود، باید به این نکته توجه کرد که دولت سیزدهم تازه 2 ماه است سر کار آمده است، حتما نیاز به زمان دارد و باید صبر کنیم. هیچ مسئله اقتصادی که ریشه هایی 40-50 ساله دارد ظرف یکی دو ماه با شعبده بازی حل نمی شود. مردم این را می دانند و تاکنون به هر رئیس جمهوری دو دوره 4 ساله فرصت داده اند.

وی افزود: درباره آقای رئیسی هم مردم می دانند، او نبود که دلار را به این قیمت رساند و تورم را به این شکل درآورد. گرچه دولت سیزدهم در این دو ماه کارهای خوبی کرده است اما برای باقی کارها باید به آن زمان داد. ما باید انتظارات مردم را تنظیم کنیم به این معنا که به این دولت متفاوت از دولت قبلی زمان بدهیم تا نشانه هایی را ببینیم. حتما ما نیازمند نشانه هایی هستیم، بالاخره باید یک دودسفیدی دربیاید، پس صبر کنیم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر