کد خبر: 120387
A

هیچ بیمارستانی در مشهد تاییدیه ایمنی ندارد

سازمان آتش نشانی ‎مشهد بیش از ۳۳ اخطاریه به بیمارستان‌های پرخطر این شهر داده اما هنوز هیچ بیمارستانی در مشهد تاییدیه ایمنی ندارد!

هیچ بیمارستانی در مشهد تاییدیه ایمنی ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ حدود دو سال از اخطارهای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد به 33 بیمارستان مشهد برای دریافت تاییدیه ایمنی می گذرد و بیش از 33 اخطاریه به بیمارستان های پرخطر داده شده اما تاکنون هیچ بیمارستانی در مشهد بعد از گذشت حدود دو سال از این سازمان تاییدیه ایمنی دریافت نکرده است، موضوعی که هر از گاهی با اتفاق ناگواری در بیمارستان ها بر سر زبان ها می افتد اما انگار گوش کسی بدهکار نیست. البته نداشتن تاییدیه ایمنی به معنی ایمن نبودن نیست و ممکن است برخی از این بیمارستان ها ایمن باشند اما باید فرایند دریافت این تاییدیه را طی کنند و گرنه مشخص نمی شود که ایمنی کامل دارند.

خرداد سال گذشته وقوع حوادث ناگوار آتش سوزی در کلینیک درمانی سینا اطهر تهران زنگ خطر ناایمن بودن به دلیل نداشتن تاییدیه های آتش نشانی را به صدا درآورد تا جایی که کلائی، شهردار وقت مشهد نیز اتفاق چنین حوادثی را نتیجه دریافت نکردن تاییدیه های لازم توسط این اماکن از معاونت شهرسازی و معماری و سازمان آتش نشانی دانست و به جهت تکرار نشدن چنین اتفاقاتی در شهر مشهد، فرصتی دو هفته ای را برای همه متخلفان و مالکان اماکنی که تاییدیه های لازم را دریافت نکرده اند، مشخص کرد و بر این اساس قرار شد کارگروه ایمنی در شورای شهر تشکیل شود.

همین چند هفته پیش بود که بیماری در یکی از بیمارستان های مشهد در داخل آسانسور به دلیل خرابی گیر کرد و شرایط ناگواری را رقم زد که در نهایت منجر به مرگ این بیمار شد اگرچه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اعلام کردند که مرگ بیمار داخل آسانسور نبوده اما این که یک بیمار بد حال 40 دقیقه یا به ادعای خانواده مرحوم بیش از یک ساعت در داخل آسانسور گرفتار شود جای سوال دارد. در 31 خرداد سال گذشته مدیر عامل وقت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد درخصوص بیمارستان ها با توجه به شیوع کرونا گفته بود که امکان حضور ماموران ما جهت بازدید این اماکن فراهم نیست از همین رو هنوز بازدیدهای ما کامل انجام نشده است اما نامه های هشدار و اخطار را مجدد به تمام بیمارستان ها ارسال کردیم و در این مدت هم دو بیمارستان برای تشکیل پرونده و رفع مشکلات و نواقص ایمنی خود اقدام کرده اند. آن چه از گفته های رئیس اداره نظارت و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد در گفت وگو با خراسان رضوی نیز پیدا بود اگر بیمارستانی هم برای تاییدیه ایمنی به این سازمان مراجعه کرده ایمنی ها در حد همین تشکیل پرونده باقی مانده است  و اگر اقدامی صورت می گرفت الان شاهد نبودیم که هیچ بیمارستانی دارای تاییدیه آتش نشانی نباشد.

مصوبه شورای شهر نیز بیانگر این است که شهرداری های مناطق باید درخصوص پایان کار و ایمنی مجتمع های تحت پوشش خود بازدیدهای میدانی انجام دهند. بازدیدهای میدانی آتش نشانی از بیمارستان برای ایمنی از جمله مواردی است که «حسین صالح»، رئیس اداره نظارت و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد به آن ها اشاره می کند و می گوید: براساس بازدیدهای میدانی چک لیست هایی برای تامین ایمنی به بیمارستان ها داده می شود تا براساس اقدامات انجام شده بتوانند تاییدیه ایمنی را از سازمان آتش نشانی دریافت کنند. متاسفانه هنوز هیچ بیمارستانی نتوانسته است تاییدیه ایمنی آتش نشانی  را دریافت کند وی یادآور می شود: متاسفانه هنوز هیچ بیمارستانی نتوانسته است  تاییدیه ایمنی آتش نشانی  را دریافت کند مگر این که از طرف وزارتخانه مربوط الزام داشته باشند که برای بهره برداری یا پایان کار به آتش نشانی مراجعه کنند، فکر می کنم به تازگی هم بخشنامه ای صادر شده است که بیمارستان ها برای دریافت تاییدیه ایمنی مکلف شده اند که به آتش نشانی مراجعه کنند. صالح با بیان این که برخی بیمارستان های مشهد برای دریافت تاییدیه ایمنی آتش نشانی و تشکیل پرونده اقدام کرده اند، می افزاید: ما هم در همین خصوص کارشناسان خود را به این بیمارستان ها اعزام کردیم، نواقص را به آن ها اعلام می کنیم، اگرچه تعداد بیشتری از بیمارستان های مشهد قدیمی هستند و شاید بستر ایمنی سازی برای آن ها فراهم نباشد اما باید چاره ای اندیشید که بتوانند تاییدیه آتش نشانی دریافت کنند و حداقل استانداردهای لازم ایمنی را داشته باشند. رئیس اداره نظارت و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد با اشاره به این که بیمارستان های تازه احداث شده نیز دارای نواقص ایمنی به لحاظ آتش نشانی هستند، می گوید: واقعا نمی دانم روند کار به چه صورت است که این ها هم برای دریافت تاییدیه ایمنی به آتش نشانی مراجعه نکردند. 

ما قدرت اجرایی نداریم وی تصریح می کند: براساس مصوبات کارگروه اماکن پرخطر؛ رونوشتی از اسامی مجتمع ها و بیمارستان های پرخطر به دادستانی ارجاع می شود، از طرفی ما نواقص را به بیمارستان ها اعلام می کنیم اما قدرت اجرایی برای برخورد نداریم، نهایت کار ما این است که رونوشتی از اسامی مجتمع های پرخطر را به دادستانی اعلام کنیم که آن ها نیز در جریان باشند. رئیس اداره نظارت و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد در پاسخ به این سوال که چرا بیمارستان ها برای دریافت تاییدیه ایمنی جدیت لازم را ندارند؟ می گوید: خوب به هر حال ساختمان آن ها قدیمی است و شاید برای دریافت تاییدیه ایمنی بخواهند قسمتی از بیمارستان را تخلیه کنند، اما وضعیت کرونا که بیمارستان ها درگیر هستند به معضلات آن ها افزوده است. وی با انتقاد از اهمیت ندادن بیشتر به بحث ایمنی در بیمارستان ها به دلیل هزینه های بالا می گوید: واقعیت این است که (مسئولان بیمارستان ها) هم زرنگ شده اند و هر از گاهی می آیند پرونده را به جریان می اندازند و بخشی از کار را انجام می دهند و می روند، عملا دوست ندارند چون هزینه بردار است.رئیس اداره نظارت و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد همچنین در خصوص الزام قانونی برای دریافت تاییدیه ایمنی بیمارستان تاکید می کند: نه تنها بیمارستان ها بلکه دیگر مجتمع ها، پاساژها و ... موظف اند از آتش نشانی تاییدیه ایمنی بگیرند، حتی شورای شهر مصوبه ای را تصویب کرده است که براساس آن شهرداری های مناطق موظف هستند که اماکن تحت پوشش خود را بازدید کنند، اگر این مجتمع ها تاکنون برای دریافت تاییدیه ایمنی اقدامی انجام نداده اند به آن ها اخطار بدهند و رونوشتی از آن را به سازمان آتش نشانی اعلام کنند. ضعیف عمل کردن شهرداری های مناطق درخصوص ایمنی اماکن وی تصریح می کند: طبق مصوبه شورای شهر، شهرداری باید به اماکنی که پایان کار ندارند یا ناایمن هستند اخطار قانونی صادر کند تا ما در جریان باشیم، برخی از مناطق شهرداری ها در این خصوص ضعیف تر عمل می کنند اما شهرداری منطقه 9 در این زمینه به خوبی عمل کرده است، ضمن این که درخصوص مراکز درمانی که قبلا مسکونی بوده و بعد تغییر کاربری به درمانی شده معضلاتی به لحاظ ایمنی به وجود آورده است.همچنین رحیمی، مدیر منابع فیزیکی و نظارت بر طرح های عمرانی نیز در گفت وگو با خبرنگار خراسان رضوی با بیان این که درخصوص بحث های ایمنی ،بیمارستان ها به صورت مستقل عمل می کنند،خاطر نشان می کند: بیمارستان ها هرگونه مشکل ایمنی داشته باشند با آتش نشانی مکاتبه می کنند، درخصوص تامین بودجه برای بحث های ایمنی اگر نیاز به دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند برای تامین منابع آن ها را به مراجع ذی صلاح معرفی می کنیم. همچنین طی چند روز گذشته با شهردار مشهد و معاون خدمات شهری شهرداری در این خصوص تماس گرفتیم که منجر به مصاحبه نشد.

منبع: خراسان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر