کد خبر: 120588
A

بایدن : امکان نخریدن نفت از ایران فراهم شده است

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در نامه‌ای به وزارت خارجه این کشور گفت که اطلاعات موجود نشان می‌دهد در حال حاضر عرضه نفت از کشورهای غیر از ایران به اندازه‌ کافی است و این امر امکان «کاهش چشمگیر» خرید نفت از ایران را ایجاد می‌کند.

بایدن : امکان نخریدن نفت از ایران فراهم شده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رویترز نوشت؛ جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه در یادداشتی برای وزارت امور خارجه گفت که عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی در بازار جهانی آنقدر هست که دیگر کشورها بتوانند خریدهای خود را از جمهوری اسلامی ایران کاهش دهند.

بنابر گزارش دیده بان ایران رویترز نوشت، رئیس جمهور دموکرات آمریکا در این یادداشت نوشته خود مدعی شده است «عرضه کافی نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهایی غیر از ایران، که اجازه کاهش قابل‌توجه حجم خرید نفت و فراورده‌های نفتی از ایران توسط نهادهای مالی یا از طریق آنها را بدهد، وجود دارد.»

کاخ سفید موظف است هر شش ماه تایید کند برای حفظ تحریم‌هایی که در سال ۲۰۱۲ در دولت باراک اوباما علیه ایران اعمال شد، عرضه کافی نفت در بازار جهانی وجود دارد. به دنبال این تحریم‌ها بسیاری از کشورها خرید از ایران را متوقف کردند.

با این حال چین همچنان به واردات نفت از ایران ادامه داده و اکنون به بزرگترین خریدار نفت ایران تبدیل شده است. متوسط خرید نفت ایران توسط شرکت‌ها و پالایشگاه‌های خصوصی چین در سه ماه گذشته، بالای ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

اما دولت ایالات متحده در جریان مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در وین، از تحریم خریداران چینی نفت ایران خودداری کرده است. با این کار هم چین – به عنوان یکی از اعضای برجام – راضی خواهد بود و هم ایران می‌تواند درآمدی داشته باشد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، ارزش محموله‌های صادراتی نفت ایران حدود یک میلیارد و سیصد هزار دلار در ماه برآورد شده و درآمد بزرگی برای ایران به حساب می‌آید که با مشکلات مالی فراوانی روبروست. مقصد بیشتر این صادرات نیز چین است.

بر اساس آمار اداره گمرک چین، این کشور رسما از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی واردات نفت خام از ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا متوقف کرده است. اما نفت ایران از طریق کشورهای عمان، امارات متحده عربی و مالزی به طرف های چینی فروخته می‌شود.

نفت خام ایران تنها ۶ درصد از کل واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد.

نامه امروز پرزیدنت بایدن پیش از دیدار مجازی روز دوشنبه او با رئیس جمهوری چین، به وزارت خارجه آمریکا ارسال شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر