کد خبر: 120828
A

پاسخ مدیر انصاف نیوز به نقدها از مصاحبه با یک ضدصهیونیست

برخی دیروز در توییتر نوشتند که مژگان نوی در حدود فروردین‌ماه امسال توییتی تند درباره‌ی ایران دارد یا کسانی گفته‌اند که خودش گفته قبلا اطلاعاتی بوده است. خب؟ سایت اصولگرای انقلابی مشرق در اردیبهشت و تیرماه دو توییت او را و کانال تلگرامی قدس هم یکی از توییت‌هایش را در نقد صهیونیست‌ها منعکس کرده‌اند؛ کاملا مثبت.

پاسخ مدیر انصاف نیوز به نقدها از مصاحبه با یک ضدصهیونیست

به گزارش دیده بان ایران؛ علی اصغر شفیعیان، مدیر انصاف نیوز: مصاحبه‌ی ما با مژگان نوی کاملا قابل دفاع است به دلایلی که در زیر می‌نویسم. جالب است که بسیاری از منتقدان اصلا آن را ندیده و نخوانده‌اند. چه منتقدانی که دغدغه‌ی فلسطین دارند چه آنها که به دلایل سیاسی شلوغ کرده‌اند. در ابتدا به نگاه دو رسانه‌ی رسمی می‌پردازم.

روزنامه‌ی کیهان نوشته که انصاف «سایت حق‌العمل‌کار» و «سایت زرد» است خبرگزاری فارس هم در متنی نوشته که انصاف از بیماری دیده نشدن رنج می‌برد و برای همین با یک روانکاو درباره‌ی ما صحبت کرده است  متن هر دوی این رسانه‌ها متاسفانه سبک بود. کاش کمی دوز حرفه‌ای نقد را بالا ببریم.

فارس نوشته: «تازه‌ترین اقدام حساسیت‌برانگیز این رسانه اما گفت‌وگو با یک اسرائیلی فارسی‌زبان است. … صرف‌نظر از انتقاداتی که وی به بدنه و تشکیلات صهیونیست‌ها دارد، تابوشکنی انصاف‌نیوز در ارتباط با سرزمین‌های اشغالی قابل توجه است». دیدید، نقدی نداشت الا ادعای تابوشکنی.

کدام تابوشکنی؟ حسن بهشتی‌پور – مدیر سابق شبکه‌ی العالم صداوسیما – در مصاحبه‌ای با خود ما در سال ۹۸ از خبرنگار العالم با مجوز اسرائیل در آنجا گفت و همینطور گفت در العالم از کارشناسان «صهیونیست» هم دعوت می‌شود تا مقابل یک منتقد جدی سیاست‌های رژیم اسراییل بنشیند. 

مستند «متولد اورشلیم» را دیده‌اید؟ با مجوز نهادهای رسمی ساخته شده است. در آن با ۵ اسرائیلی صهیونیست مصاحبه کرده‌اند از جمله یک عضو ارتش اسرائیل که در بخش امنیتی کار می‌کرده است. دقت کردید؟ دوباره بخوانید. بله عضو ارتش اسرائیل. در جشنواره‌ی «عمار» نمایش داده شد و کسی چنین بلوایی برپا نکرد. این دو یادداشت را بخوانید در سایت جشنواره‌ی عمار 

و اما ایراد دیگر منتقدان توییتری. خب بفرمایید کدام رسانه‌ی داخلی از «اسرائیل» و «اسرائیلی» استفاده نکرده تا با یک گوگل بگویم هیچ کدام؟ عبارت «شهروند اسرائیل» هم همچنین. در مستند متولد اورشلیم بارها از عبارت «شهروند اسرائیلی» استفاده شده است. بارها و بارها. حتی در روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری.

فقط برای نمونه به این لینک‌ها نگاه کنید: کیهان شماره ۱۹۶۳۲ [لینک]، کیهان شماره ۲۰۱۱۷ [لینک]، کیهان شماره ۲۰۱۹۵ [لینک]، کیهان شماره‌ی ۲۱۱۲۱ [لینک]، ایسنا کد ۹۶۱۲۰۷۰۳۲۹۱ [لینک]، ایسنا کد ۱۴۰۰۰۷۲۶۱۸۵۳۷ [لینک]، قدس ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ [لینک]، قدس ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ [لینک]

نقدی در سایت بولتن نیوز دیدم به قلم «م.ح. معصومی»  هر چند به «شهروند اسرائیلی» اشاره کرده‌ایم اما منظور ساکن آنجاست وگرنه در کل مصاحبه به نقد آن رژیم پرداخته شده است؛ ضمن آنکه در رسانه‌ّها متداول است و لینک‌هایی در بالا آمد و همچنین برای نمونه به سخنان رمضان عبدالله به نقل از ایسنا و روزنامه‌ی قدس نگاهی بیاندازید آیا همین را به‌کار نبرده است؟ [ همینطور در یادداشت آقای سعدالله زارعی ببینید: 

محمد دلاوری در مستند متولد اورشلیم، «کیپا» بر سر می‌گذارد، در کنیسه با یک خاخام صهیونیست که از اسرائیل در اروپا مامور شده، مصاحبه می‌کند. توجه داشتید؟ حتی کیپا سر می‌کند. آقای دلاوری همچنان مجری صداوسیماست. مجری بسیار خوبی هم هست.

در مستند متولد اورشلیم با یک صهیونیست اسرائیلی که در آن زمان در اسرائیل بوده مصاحبه می‌شود، با اسکایپ. در واقع تنها مصاحبه‌ی از راه دور است و آن چهار تای دیگر را در اروپا حضوری دیده‌اند. خب مصاحبه‌ی انصاف هم اسکایپی بود اما این یکی صهیونیست نیست، علیه صهیونیست‌هاست.

حتی صداوسیما هم گزارشی از بخشی از این مستند متولد اورشلیم پخش کرد از جمله آنجا که صهیونیست‌های مدافع صهیونیسم در مصاحبه با دلاوری دارند از «اسرائیل» می‌گویند؛ آن هم گزارشی مثبت از مستند که در آخرش هم راوی می‌گوید «متولد اورشلیم ادامه دارد …».

برخی دیروز در توییتر نوشتند که مژگان نوی در حدود فروردین‌ماه امسال توییتی تند درباره‌ی ایران دارد یا کسانی گفته‌اند که خودش گفته قبلا اطلاعاتی بوده است. خب؟ سایت اصولگرای انقلابی مشرق در اردیبهشت و تیرماه دو توییت او را و کانال تلگرامی قدس هم یکی از توییت‌هایش را در نقد صهیونیست‌ها منعکس کرده‌اند؛ کاملا مثبت.

کاملا مثبت یعنی چه؟ یعنی مشرق نوشته «مژگان نوی مترجم و روزنامه نگار ایرانی تبار در اسرائیل، نوشت …» و «مژگان نوی کارشناس یهودی ایرانی تبار ساکن سرزمین‌های اشغالی اسرائیل به توییت صفحه رسمی اسرائیل فارسی واکنش نشان داد». کانال قدس هم «توییت جالب مژگان نوی، خبرنگار کلیمی ایرانی ساکن اسرائیل در واکنش به لجن پراکنی های اکانت اسرائیل به فارسی». ببینید:

البته معتقدم مستند متولد اورشلیم کار خوبی بود؛ رسانه‌های اصولگرا که آن را تحسین کردند هم کار بدی نکردند، جشنواره‌ی عمار هم کار اشتباهی نکرده است. آن بازنشر توییت‌های نوی در مشرق هم ایرادی نداشت. مصاحبه‌ی انصاف با او بسیار قابل دفاع است ولی منتقدان و حمله‌کنندگان حتی آن را نخوانده‌اند! اینطوری می‌خواهیم رسانه‌هایی در حد منطقه‌ای و جهانی داشته باشیم؟

تمام رسانه‌های اصولگرا/انقلابی/ارزشی، اعم از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی، مستند متولد اورشلیم را تبلیغ کردند و آن را تحسین کردند و بخش‌هایی از آن را پخش کردند. لینک تعدادی از آنها را در متنی جداگانه منتشر کرده‌ایم. 

نوی در این مصاحبه به صراحت با ایده‌ی رهبری برای رفراندوم همراهی می‌کند: «من صد درصد باور دارم بدون توجه به هیچ راه حل سیاسی هم باید آوارگان فلسطینی بازگردند، چرا که کشورشان است و حق اساسی آنهاست که بازگردند. رفراندوم هم فکری عالی است اما هرنتیجه‌ای که آخرش اعتراف به وجود این دو مجموعه‌ی قومی نباشد عملی نیست».

این هم سخنان رهبری، اول مرداد ۱۳۹۳: «از بین رفتن رژیم صهیونیستى هم به‌‌هیچ‌‌وجه به معناى قتل‌‌عام کردن مردم یهودى در آن منطقه نیست… یعنى یک رفراندمى انجام بگیرد، رژیم حاکم بر این منطقه را رفراندم معین کند، مردم معین کنند؛ معناى از بین رفتن رژیم صهیونیستى یعنى این؛ سازوکار آن این است.» 

طوری برخی می‌گویند که چرا با نوی مصاحبه کرده‌اید که انگار «ایلان پاپه» که تمام رسانه‌های داخلی کتاب‌های چاپ شده‌ی او در ایران را تبلیغ می‌کنند، متولد و مال جای دیگری است! خیر، او هم دقیقا مانند نوی یک «اسرائیلی» منتقد «اسرائیل» است.

یک نکته هم درباره‌ی چند کاسب: تعدادی از کسانی که به نام اصلاح طلب در این سالها مشغول رانتخواری بودند و ننگ جریان اصلاحی هستند و از انصاف ناراحتند هم در این ماجرا توییت‌هایی زدند و ژست گرفته‌اند؛ کسانی که اهل معامله‌اند، اصلاحات باشد یا ایران یا فلسطین، فرقی ندارد برایشان.

و اما بخشی از حرف‌ها بماند، چون اینجا غریبه می‌شنود!

منبع: انصاف نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر