کد خبر: 12100
A

روایت نماینده اسبق مجلس از پولی که در زندان قصر از آیت الله هاشمی گرفت

محمدجواد حجتی کرمانی، از پیشکسوتان مبارزه در دوران پهلوی و نماینده مجلس اول، در شماره امروز "اطلاعات" خاطراتی درباره مباحث دوران زندان با هاشمی رفسنجانی نقل کرده است.

روایت نماینده اسبق مجلس از پولی که در زندان قصر از آیت الله هاشمی گرفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدجواد حجتی کرمانی، از پیشکسوتان مبارزه در دوران پهلوی و نماینده مجلس اول، در شماره امروز "اطلاعات" خاطراتی درباره مباحث دوران زندان با هاشمی رفسنجانی نقل کرده که نکات مهم آن از این قرار است:

 در بیشتر ایام پرتلاش هاشمی در سال های 55ـ45، حقیر در زندان بودم و در این خلال، هرچندگاه یکبار سر و کله مبارزین بیرون زندان پیدا می‌شد...

 از این قبیل بودند مرحوم آیت‌الله منتظری، ربانی‌شیرازی، شهید سیدمحمدرضا سعیدی، سید احمد کلانتر و بسیاری دیگر... و از آن جمله هاشمی، ناطق‌نوری و قدافی از اصناف بازار رابه یاد دارم که به نظرم هم‌پرونده بودند و چندی را در زندان شماره 4 قصر باهم گذراندیم...

 یادم است آقای هاشمی در یک جلسه که به مناسبتی برگزار شده بود سخنرانی کرد و به شدت گسترش ورزش و بخصوص فوتبال را مورد حمله قرار داد...

 من وقتی آن فضا را که امثال هاشمی چنین می‌اندیشیدند با فضای فکری گسترده شده پس از انقلاب اسلامی مقایسه می‌کنم به وضوح درمی‌یابم که انقلاب اسلامی و بخصوص شخص امام خمینی رضوان‌الله علیه چه تحول عظیمی در افکار و گرایشهای علما و روحانیون و به تبع آنها قشرهای مختلف مردم به وجود آوردند...

 به جایی رسیدیم که گفتند: امام خمینی کنار تلویزیون نشسته بودند و فوتبال تماشا می‌کردند. احمدآقا در اطاق دیگری بود. تیمی که مورد علاقة احمدآقا بود بُرد. امام که می‌دانست احمد، به تیم برنده علاقمند است با صدای بلند احمدآقا را صدا زدند و فرمود: احمد! بیا! تیمت بُرد!

در این چند روز که آقای هاشمی در زندان قصر بود، باهم در محوطه زندان قدم می‌زدیم و ایشان بیشتر در جستجوی این مطلب بود که من چرا در یک حزب مسلّح مخفی (حزب ملل اسلامی) وارد شده و به زندان افتاده‌ام. صحبت زیاد شد.

 ایشان تأکید داشت که مبارزه در ایران اگر بدون «مرجعیّت» باشد به نتیجه نمی‌رسد و ما باید حتماً به زعامت مرجعیّت مبارزه کنیم.

 من که پس از تبعید امام خمینی ـ نوری در جبین مرجعیّت نمی دیدم و نیز به سائقه دفاع از موضع حزبی خودم حرف‌هایی می‌زدم که اکنون به نظرم می‌رسد نه صد درصد صحیح بوده و نه صد درصد غلط.

 اکنون که این یادداشت را می‌نویسم بر این باورم که مجموعه آنچه در 15 سالة از 15 خرداد تا 22 بهمن گذشت، موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد.

 من به تک عاملی معتقد نیستم و یک جایی نوشته‌ام که نقش امام خمینی نقش «ماما» بود که توانست بچه‌ای را که در شکم ملّت پرورش یافته بود و آمادة زادن بود از رحم ملت به سلامت بیرون بکشد... تا یادم نرفته این را بگویم که در حال قدم زدن آقای هاشمی 100 تومان پول از جیبش درآورد و به من داد. به پول حالا چقدر می‌شود؟ خدا می‌‌داند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر