کد خبر: 121153
A

نماینده اصفهان: معلوم نیست ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب زاینده رود کجا می‌رود

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان گفت: آماری مطرح است که حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب به نوعی گم‌ می‌شود؛ کل حقابه محیط‌زیست که مربوط به تالاب است ۱۷۸ میلیون متر مکعب است یعنی معادل سهم تالاب در حال گم شدن است

نماینده اصفهان: معلوم نیست ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب زاینده رود کجا می‌رود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی امروز در خصوص نقش دولت یازدهم و دوازدهم در وضعیت فعلی زاینده‌رود اظهار داشت: در دولت قبل اتفاق خاصی برای بحث آب و زاینده‌رود نیفتاد یعنی نه تکلیف پروژه‌هایی که از قبل شروع شده بود مشخص شد و نه راه جدید و محوری برای حل مشکل مطرح شد.

وی با بیان اینکه دولت قبل صرفاً طرح آبرسانی اصفهان و ۱۴ شهرستان را پیش برد که آن هم مربوط به حل مشکل زاینده‌رود نبود بلکه برای حل مشکل آب شرب بود تصریح کرد: معتقدم کار خاصی که مقداری مشکل را تسکین داده باشد شکل نگرفت و بیش‌ترین دلخوری‌مان از دولت یازدهم و دوازدهم در خصوص مسأله آب بی عملی بود و اینکه هیچ فکری برای بهبود وضعیت نداشتند.

طغیانی با اشاره به این نکته که اصل موضوع بازگشایی رودخانه همیشه تابع اولویت‌های مهمی مانند بحث شرب بوده و هست بیان داشت: غیر از بحث ضرورت تأمین آب نکته‌ای که مطرح است و در این سال تلاش‌مان را برای آن کردیم این بود که تخصیص‌ها برای همه عادلانه و منصفانه باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای مثال اگر هواشناسی اعلام می‌کند که در سال جاری ۳۰ درصد بارش کم‌تر داریم، این مقدار از همه کم شود و پس از آن بین تمام کسانی که حقابه‌بر هستند داد و ستدی اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه در این زمینه ایده‌مان، ایده بازار آب بوده تصریح کرد: فکر می‌کردیم این ایده می‌تواند راهگشا باشد تا در شرایط سختی، حقابه کسی صفر نباشد و هم برای بخش‌هایی از جمله محیط‌زیست که حامی و پیگیری ندارد.

طغیانی با اشاره به اهمیت موضوع محیط‌زیست توضیح داد: کشاورز حقوق خودش را دنبال می‌کند اما شخصی حقوق محیط‌زیست را دنبال نمی‌کند؛ تالابی که خشک شده و یا تغذیه آبخوان که در عرض ۱ سال فقط ۱۰ روز باز بوده و باعث تشدید فرونشست می‌شود، حامی و پیگیری ندارد و نادیده گرفته می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: موضوع کشاورزی با پرداخت جبران خسارت مالی قابل حل است اما برای بحث آبخوان و فرونشست به این صورت نیست.

وی با بیان اینکه بخشی از موضوع بازگشایی رودخانه بحث کشاورزان است و نیاز است برای تفاهمی که انجام می‌گیرد به بحث بارش و پایداری هم توجه شود اظهار کرد: اما بخش دیگر بخش محیط‌زیستی است که جبران خسارت مالی نخواهد شد؛ برای جبران بخش محیط‌زیست نیاز است که رودخانه جاری باشد و بر همین اساس اصرار بر این است که حتی زمانی که دچار کمبود منابع هستیم، بازگشایی در زمان‌های مشخص صورت بگیرد زیرا نیاز است حقابه محیط‌زیست تامین شود.

طغیانی یادآور شد: به این صورت نیست که وقتی آب کم است فقط بحث شرب را مطرح کنیم و دیگر بخش‌ها را به‌صورت مالی جبران کنیم زیرا برخی بخش‌ها جبران مالی نخواهد داشت و این مورد در تفاهم‌نامه‌های گذشته دیده نمی‌شود و حتی زمان‌هایی که بازگشایی رودخانه را داریم، بحث محیط زیست، تالاب و تغذیه آبخوان نادیده گرفته می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شهر اصفهان آب عبور می‌کند اما مدت زمانی طی می‌شود تا آب در زمین نفوذ کند و نیاز آبخوان دشت اصفهان برطرف شود، خاطرنشان کرد: نیاز است که به این موضوعات دقت شود زیرا نادیده گرفته می‌شود و خسارات آن جبران ناپذیر خواهد بود؛ زمانی که فرونشست اتفاق بیفتد هیچ راه حل و جبرانی برای آن وجود ندارد.

نگاه به حل مسأله، نگاه علمی و دقیقی نبوده است

وی تأکید کرد: نگاه به حل مسأله، نگاه علمی و دقیقی نبوده است و به جای اینکه اوضاع روز به روز بهتر شود، بدتر شده است؛ این بحث را هم درخصوص زاینده‌رود داریم و هم آلودگی هوا و مسائل روز به روز پیچیده‌تر شده است.

طغیانی عنوان کرد: در شرایط فعلی وزیر نیرو این قول را داد که تلاش می‌کنیم با برخی اقدامات اوضاع را بهتر کنیم و باید منتظر بمانیم تا ببینیم در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد؛ این موضوع قطعاً جدیت می‌خواهد و موضوع حل شدنی است.

حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب گم‌ می‌شود
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر انتقال آبی وجود داشته که جایگزین آن نیامده نیاز است جبران شود همچنین لازم است با کسی که به شکل پمپاژ و چاه‌های حریمی به زاینده‌رود دست‌اندازی داشته است برخورد شود.
وی یادآور شد: آماری مطرح است که حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب به نوعی گم‌ می‌شود؛ کل حقابه محیط‌زیست که مربوط به تالاب است ۱۷۸ میلیون متر مکعب است یعنی معادل سهم تالاب در حال گم شدن است؛ موضوع این است که آورد رودخانه در شاخه کوهرنگ و چه در شاخه پلاسجان کم شده است و نیاز است وزارت نیرو پیگیر این موضوعات باشد؛ وقتی وزارت نیرو به‌دنبال این موضوعات باشد تا به سرانجام برساند، گره‌ها به آرامی باز خواهد شد و اوضاع سال به سال بهتر خواهد شد.
طغیانی با بیان اینکه تا به اینجا شرایط با گذشت زمان بدتر شده است اما امیدوارم چرخه معکوس شود و مطالبه جدی ما و مردم همین موضوع است، توضیح داد: شاید بتوان مسائل کوتاه‌مدت را نادیده گرفت و یا به امید حل مسأله در بلند مدت صبر کرد اما این نیازمند این است که مردم جدیت در پیگیری‌ها را ببینند تا به افقی کاملا روشن، منطقی و علمی برای حل مسأله امیدوار باشند.
وی در پایان در خصوص نقش دولت‌های مختلف در وضعیت فعلی زاینده‌رود بیان کرد: هر کدام از این مشکلات در یکی از دولت‌ها اتفاق افتاده و روز به روز بدون توجه به پایداری رودخانه این مسائل رخ داده است.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر