کد خبر: 121203
A
رئیس پلیس اسبق راهور تهران:

آوردن یگان ویژه به خیابان برای کنترل ترافیک شبیه شوخی است

کارشناس ارشد ترافیک و رئیس پلیس اسبق راهور تهران گفت: ترافیک تهران با آوردن یگان ویژه به خیابان یک درصد هم بهتر نمی‌شود؛ این کار بیشتر شبیه شوخی است.

آوردن یگان ویژه به خیابان برای کنترل ترافیک شبیه شوخی است

به گزارش دیده بان ایران؛ رئیس پلیس پایتخت در جلسه اضطراری تسهیل تردد و مدیریت ترافیک اعلام کرد: طرح‌های ویژه‌ای در حوزه روان سازی و مدیریت ترافیک با استفاده از ظرفیت سایر پلیس‌های تخصصی از جمله پلیس پیشگیری و یگان امداد پلیس پایتخت از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در همه نقاط شهر تهران به مرحله اجرا در خواهد آمد.

بر این اساس از روز گذشته ماموران یگان ویژه، یگان امداد و کلانتری‌ها در شهر تهران مستقر شدند تا برای روان کردن ترافیک در زمان پیک ترافیک اقدام کنند، موضوعی که واکنش‌های بسیاری را در بین کاربران فضای مجازی و متخصصان حوزه ترافیک به دنبال داشت و بسیاری این کار را بیهوده و باعث کاهش راندمان پلیس می‌دانند.

در همین رابطه و برای بررسی این موضوع با سید هادی هاشمی، رئیس پلیس اسبق راهور تهران انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

* (در مورد اینکه حضور یگان ویژه و ماموران کلانتری چه میزان می‌تواند در کاهش ترافیک موثر باشد؟): این طرح بسیار ناپخته است و در تعجب هستم که چرا چنین فکری را در مورد ترافیک تهران می‌کنند و به خیالشان با حضور یگان ویژه می‌توان ترافیک را کاهش داد. از حالا می‌توان گفت که این طرح به سرانجام نمی‌رسد چرا که راهکار رفع ترافیک تهران حضور مامور کلانتری و یگان ویژه سر چهارراه‌ها نیست. این اقدام یک درصد هم در رفع یا کاهش ترافیک موثر نیست.

* با شرایط موجود پلیس فقط ۱۰ درصد در کاهش ترافیک می‌تواند نقش ایفا کند، آن هم با انجام برخی اقدامات مانند جابه‌جایی سریع وسایل دارای نقص فنی یا تصادفی که از مسیر اصلی خارج شده‌اند و سعی کند مسیر را باز نگه دارد؛ غیر از این کاری از دست پلیس بر نمی‌آید.

* (در مورد اینکه برخی استدلال می‌کنند چون در طرح نوروزی از یگان ویژه کمک گرفته می‌شود پس در شهر هم می‌شود پلیس انتظامی را بکار گرفت): بحث جاده با داخل شهر با هم متفاوت است. پلیس در شهر مستقر می‌شود تا مردم پارک نکنند درحالی‌که با کمبود جای پارک روبرو هستیم. وقتی از یگان ویژه برای کاهش ترافیک استفاده می‌کنیم یعنی نمی‌خواهیم ترافیک رفع شود و به جای کار تخصصی، ترافیک شهر را بیشتر و پریشان می‌کنیم و این مسئله باعث می‌شود تا بدنه کارشناسی ترافیک در دنیا به ما بخندد.

* (با بیان اینکه تنها راه حل ترافیک تهران مدیریت تقاضای سفر و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی است): ۵۵ درصد سفر‌های شهری تهران با خودروی شخصی و تنها ۴۵ درصد سفر‌ها با ناوگان حمل و نقل عمومی انجام می‌شود که این ناشی از ناقص بودن ناوگان حمل و نقل عمومی و مدیریت نشدن تقاضا‌های سفر است.

* در تهران روزانه ۱۵ میلیون سفر با خودرو شخصی انجام می‌شود که تنها اگر میانگین این خودرو‌ها را دو نفر حساب کنیم، روزانه ۷.۵ میلیون تردد در شهر داریم که آمار بسیار بالایی است. این خودرو‌ها باید کجا پارک کنند که حالا پلیس با نیروی انتظامی بخواهد این جای پارک‌ها را هم محدود کند؟

* وقتی ناوگان حمل و نقل عمومی به میزان استاندارد رسید، باید هزینه تردد در شهر را برای خودرو‌های شخصی گران کرده تا معضل ترافیک را مدیریت کنیم. می‌توان فقط در دو روز آخر هفته اجازه داد افراد در سطح شهر با خودرو شخصی عبور کنند و عوارض تردد در شهر و محدوده طرح ترافیک را هم ۱۵ برابر حال حاضر کرد تا دیگر کسی خودرو شخصی نیاورد. البته باز هم باید تاکید کنم این راهکار برای زمانی است که ناوگان حمل و نقل عمومی جوابگوی سفر‌های درون شهری باشد، در غیر این صورت مردم حق دارند به علت مدیریت ناصحیح و کمبود امکانات از خودرو شخصی استفاده کنند.

* در حال حاضر شهرداری به عنوان متولی حمل و نقل عمومی، وظیفه جابه‌جایی شهروندان به هرنقطه‌ای که بخواهند را بر عهده دارد، اما هر وقت در مورد افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی صحبت می‌کنیم مدعی هستند که دولت سهمش در یارانه حمل و نقل را نداده و تا وقتی که دولت سهمش را نپردازد شهرداری نمی‌تواند ناوگان را توسعه دهد. شهرداری به این بهانه که دولت تعهداتش را انجام نمی‌دهد وظیفه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را زمین گذاشته است. این اقدامات باعث می‌شود حال مردم شهر خوب نباشد و شاهد ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت هستیم.

منبع: جامعه 24

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر