کد خبر: 121390
A

جای خالی ایران در نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی نفت ابوظبی

رئیس دبیرخانه صنعتگران تهران نوشت: نمایشگاه نفت و گاز ابوظبی (ADIPEC) موثرترین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی بازار نفت و گاز در جهان محسوب می‌شود؛ این رویداد سریع‌ترین مسیر دسترسی به خیل انبوه خریداران محصولات و خدمات نفت و گاز را فراهم می‌آورد و همه ساله مخاطبان حرفه‌ای نفت و گاز با قدرت خرید واقعی را به خود جذب می‌کند.

جای خالی ایران در نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی نفت ابوظبی

به گزارش دیده بان ایران؛ مهدی بستانچی، رئیس دبیرخانه صنعتگران تهران در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: فعالان بازار نفت و انرژی، امسال نیز به روال سال‌های گذشته برای شرکت در نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی نفت (ADIPEC) ابوظبی که از ۲۴ تا ۲۷ آبان ماه سال جاری برگزار شد، گردهم آمدند تا علاوه بر آگاهی از مهم‌ترین اخبار و رویدادهای این حوزه، برای بهبود اوضاع و ایجاد فضایی در بازار پر تب و تاب نفت و گاز و مشتقات آن، قدمی‌ بردارند. 

 
نمایشگاه نفت و گاز ابوظبی (ADIPEC) موثرترین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی بازار نفت و گاز در جهان محسوب می‌شود؛ این رویداد سریع‌ترین مسیر دسترسی به خیل انبوه خریداران محصولات و خدمات نفت و گاز را فراهم می‌آورد و همه ساله مخاطبان حرفه‌ای نفت و گاز با قدرت خرید واقعی را به خود جذب می‌کند. برگزاری این رویداد منطقه‌ای و جهانی از آن جهت حائز اهمیت است که منطقه خاورمیانه خود به تنهایی، تامین‌کننده حدود ۲۵درصد از نفت جهان و حدود ۶۵درصد از گاز جهان است.
 
در این میان سهم ایران از این بازار ۱۲درصد منابع نفتی جهان و ۱۸درصد منابع گازی جهان (به جز میدان گازی جدید چالوس)  است. کشوری که با وجود قرار گرفتن در زمره بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان یکی از غایبان بزرگ نمایشگاه سال‌جاری بود. با وجود عدم اعلام نظر مقامات دولتی نسبت به چرایی حضور نداشتن در این رویداد جهانی، بیش از ۲ هزار غرفه از ۵۰ شرکت ملی نفت و گاز و انرژی بیست و چهار کشور جهان در نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی نفت (ADIPEC) ابوظبی حضور داشتند. 
 
برای بسیاری، بخش‌های تجاری نمایشگاه نفت و گاز ابوظبی جایگاه  ویژه‌ای در جهت برقراری ارتباطات جدید و کشف فرصت‌های تازه به شمار می‌آید؛ با گذشت زمان هم مشخص شده است که این رویداد جایگاه بسیار مهمی ‌در توسعه تجارت، دیدار با همتایان، ارائه و تبادل ایده‌ها در زمینه جدیدترین فناوری، دانش و نوآوری‌های صنایع نفت و گاز دارد. 
 
در واقع این رویداد اقتصادی، بستر مناسبی برای تعامل و دیدار فعالان حوزه نفت و گاز و آشنایی با برترین تکنولوژی‌های این حوزه بود و فرصتی را فراهم کرد تا شرکت‌کنندگان نسبت به بازاریابی و فروش و خرید محصولات این حوزه اقدام کنند. موضوعی که گروه صنعتی بستانچی با بهره‌گیری از آن توانست توافقات مهم و در خور توجهی با شرکت‌هایی از کشورهای مختلف داشته باشد. 
 
البته همان‌طور که اشاره شد به جهت عدم حضور نمایندگان ایران، ما  تنها به صورت بازدیدکننده حضور یافتیم، اما در همین بازدیدها نیز شرکت‌هایی از کشورهای ایتالیا، هند، فرانسه و... علاقه‌مندی و اشتیاق بسیار زیادی برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازار نفت و گاز و مشتقات آن، از خود نشان دادند و تنها مشکل موجود را اعمال تحریم‌های آمریکا دانستند. 
 
از دیدگاه یک صنعتگر و صادرکننده حتی اگر توجیه مسوولان دستگاه‌های دولتی در حضور نداشتن در نمایشگاه ابوظبی، عدم امکان فروش نفت و گاز ایران در فضای تحریم‌ها است، شرکت در نمایشگاه نفت و گاز ابوظبی (ADIPEC) می‌توانست فضایی را برای ادامه ارتباط با شرکت‌های بزرگ جهان و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بعد از تحریم فراهم آورد. 
 
نباید فراموش کنیم که عدم حضور ایران در این رویداد جهانی تنها موجب عقب ماندن ما از قافله پرسرعت دانش و تکنولوژی‌های حوزه نفت و گاز و مشتقات آن و همچنین انرژی‌های نو می‌شود. به گفته وزیر نفت صنعت نفت و گاز ایران حداقل احتیاج به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌های جدی در حوزه‌های زیرساختی خود دارد و در سال‌های آینده حتی اگر ما از بیشترین منابع انرژی فسیلی جهان هم برخوردار باشیم بدون این سرمایه‌گذاری در رقابت با رقبای منطقه‌ای و جهانی‌مان، نمی‌توانیم کاری از پیش  ببریم مزیت رقابتی خود در این حوزه را از دست می‌دهیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر