کد خبر: 121476
A

نماینده مجلس: امنیت غذایی ما امسال وضعیت خوبی ندارد

ذبیح الله اعظمی ساردویی در خصوص وضعیت کشور در حوزه امنیت غذایی گفت: ایران با تحریم‌های ناجوانمردانه کشورهای غربی مواجه است، بنابراین امنیت غذایی ما با امنیت ملی گره خورده است؛ بنابراین یکی از دغدغه‌های اصلی کمیسیون کشاورزی، بحث امنیت غذایی است که بتوانیم حداقل کالاهای اساسی را تامین کنیم و فقط در صورت نیاز واردات داشته باشیم.

نماینده مجلس: امنیت غذایی ما امسال وضعیت خوبی ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، خودکفایی را یکی از اصول اصلی امنیت غذایی دانست و گفت: در سال جاری از نظر آبی، بدترین سال در ۵۰ سال اخیر بود و به همین نسبت تولید محصولات کشاورزی ما، افت شدید داشت و امنیت غذایی ما آسیب دید.

ذبیح الله اعظمی ساردویی در خصوص وضعیت کشور در حوزه امنیت غذایی، اظهار کرد: هر انسانی در هر نقطه از دنیا، حق دارد به غذای سالم و کافی دسترسی داشته باشد که تامین آن بر عهده دولت‌ها است که یا باید تولید داخلی داشته باشیم و یا باید اقدام به واردات کنیم.

او در ادامه افزود: بخشی از حوزه امنیت غذایی، به این مساله باز می گردد که چقدر در تولید داخل، خودکفا هستیم لذا اگر از اراضی دیمی کشور به نحو مطلوب مورد استفاده قرار بگیرد هم امنیت غذایی را توانسته‌ایم تامین کنیم و هم از واردات، بی نیاز می‌شویم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تحریم‌ها، گفت: ایران با تحریم‌های ناجوانمردانه کشورهای غربی مواجه است، بنابراین امنیت غذایی ما با امنیت ملی گره خورده است؛ بنابراین یکی از دغدغه‌های اصلی کمیسیون کشاورزی، بحث امنیت غذایی است که بتوانیم حداقل کالاهای اساسی را تامین کنیم و فقط در صورت نیاز واردات داشته باشیم.

اعظمی ساردویی با بیان اینکه باید به سلامت غذایی که تولید می‌کنیم توجه داشته باشیم، اظهارکرد: غذایی که ما تولید می کنیم باید از نظر باقی مانده سموم و کود شیمیای در سلامت کامل باشد و نمی‌توان محصولی تولید کرد که باعث افزایش سرطان شود. ما در همین راستا در مجلس طرح «تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولید» را داشتیم که شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفت که رفع کردیم و مجدد به صحن می آید تا رأی نهایی را بگیرد و به شورای نگهبان فرستاده شود.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد، خاطرنشان کرد: در سال جاری از نظر آبی، بدترین سال در ۵۰ سال اخیر بود و به همین نسبت تولید محصولات کشاورزی ما، افت شدید داشت؛ بنابراین امنیت غذایی کشور صدمه دیده است؛ حتی در بحث تامین نهاده‌های دامی، مجبور شدیم که ۳ الی ۴ میلیون تن مجددا واردات داشته باشیم؛ لذا امنیت غذایی ما امسال وضعیت خوبی ندارد اما مجلس در هر صورت ارز لازم را تامین کرد و در حال حاضر از نظر ذخایر استراتژیک مشکلی نداریم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر