کد خبر: 121621
A
نخست وزیر سابق انگلیس:

ندادن واکسن به کشورهای فقیر باعث جهش کرونا شده است

نخست وزیر سابق انگلیس اظهار داشت، علیرغم هشدارهای مکرر سردمداران بهداشت جهانی، شکست کشورهای "توسعه یافته" در توزیع واکسن در کشورهای در حال توسعه، امروز دامن‌گیر همه جهان شده است.

ندادن واکسن به کشورهای فقیر باعث جهش کرونا شده است

به گزارش دیده بان ایران؛ گوردون براون، نخست وزیر سابق انگلیس، در مقاله‌ای در روزنامه گاردین اذعان داشت که به دلیل عدم انجام واکسیناسیون گسترده در سطح جهانی، ویروس کرونا حال نه تنها به شکل افسارگسیخته‌ای افراد واکسینه‌ نشده را هدف قرار داده است، بلکه در حال جهش یافتن است و جدیدترین گونه‌های آن، از کشورهای فقیر سر برآورده است. حال، این گونه‌های جدید، افراد واکسینه شده در کشورهای ثروتمند را نیز تهدید می‌کنند.

 

براون نوشت: در روز پنجشنبه، وزارت بهداشت انگلیس، که شش کشور جنوب آفریقا را مشمول تحریم‌های خود کرده است، اعلام کرد که گونه جدید کرونا، موسوم به "اُمیکرون"، پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین گونه مشاهده شده این ویروس است؛ اما خطر ابتلا به این گونه جدید در حالی جهان را تهدید می‌کند که همین حالا، ۹.۱ میلیارد دوز واکسن ساخته شده و این رقم تا پایان سال میلادی جاری، به ۱۲ میلیارد دوز خواهد رسید.

 

 

طبق آمار، نرخ واکسیناسیون در شش کشوری که انگلیس ورود مسافران از آن‌ها را ممنوع کرده است، بسیار پایین‌تر از استاندارد ۴۰ درصدی است که در نشستی در ماه سپتامبر، به رهبری جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای ۹۲ کشور فقیر دنیا تعیین شد و باید تا پایان سال جاری تحقق بیابد؛ اما با توجه به آمار موجود، بعید است در این اندک فرصت باقی مانده، این اتفاق بیافتد؛ در زیمبابوه تنها ۱۹ درصد مردم به صورت کامل واکسینه شده‌اند؛ این عدد در کشورهای لسوتو و اسواتینی به ترتیب ۲۷ و ۲۲ درصد است؛  نگران‌کننده‌ترین آمار هم مربوط به نامیبیاست که تنها ۱۲درصد از جمعیت آن به طور کامل واکسینه شده‌اند.

 

اگرچه در کشور آفریقای جنوبی، نرخ واکسیناسیون ۲۷ درصد است، اما در مناطق روستایی‌نشین آن، درصد واکسینه شده‌ها تک رقمی است. قاره آفریقا به صورت کلی خشمگین است و به نظر می‌رسد حق دارد که خشمگین باشد، چرا که فارغ از ناکافی بودن کمک‌های جهانی، تلاش‌های خودش برای واکسینه کردن جمعیتش نیز با سنگ‌اندازی‌های "استعمار نو" اتحادیه اروپا مواجه شده است؛ علیرغم اختلاف فاحش و فزاینده در تعداد واکسن‌زده‌های اروپا و واکسینه‌نشده‌های آفریقا، ‌اتحادیه اروپا اصرار داشت که میلیون‌ها دوز واکسن "جانسون اند جانسون" که در جمهوری آفریقای جنوبی تولید شده بود، از قاره آفریقا خارج شده و به اروپا فرستاده شود.

 

آمریکا که مدعی تأمین ۵۰ درصد از واکسن مورد نیاز این ۹۲ کشور فقیر است، تنها به ۲۵ درصد از تعهدات خود عمل کرده است. این ارقام در دیگر کشورها به مراتب تاسف‌بارتر است.

 

به گفته مؤسسه آماری ایرفینیتی، اتحادیه اروپا تنها ۱۹ درصد از واکسن‌هایی که وعده کرده را تحویل داده است و انگلیس و کانادا به ترتیب ۱۱ و ۵ درصد.

 

همچنین، اگرچه چین و نیوزیلند به بیش از ۵۰ درصد تعهدات خود عمل کرده‌اند، اما مشکل اینجاست که این دو کشور به ترتیب به اهدای تنها ۱۰۰ میلیون و ۱.۶ میلیون دوز متعهد شده بودند. استرالیا و سوئیس نیز به ترتیب ۱۸ و ۱۲ درصد از تعهدات خود را انجام دادند.

 

علیرغم این مسائل، حتی اگر واکسن‌ها به میزان وعده داده شده اهدا شوند نیز مشکل پا برجاست، چرا که اکثر واکسن‌های ارسالی کشورهای توسعه یافته، تنها ۱۲ هفته به پایان تاریخ مصرفشان باقی مانده است.

 

نتیجه این کوتاهی‌ها این است که اکنون تنها ۳ درصد جمعیت کشورهای کم‌درآمد به صورت کامل واکسینه شده‌اند و این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشورهای پردرآمد و دارای درآمد متوسط رو به بالا، کاملاً واکسینه شده‌اند. هر روزه، به ازای هر فردی که برای اولین بار در کشورهای فقیر واکسینه می‌شود، شش نفر در کشورهای ثروتمند جهان، دوز سوم یا "یادآور" را دریافت می‌کنند.

 

این توزیع ناعادلانه واکسن در جهان، دلیل اصلی پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ۲۰۰ میلیون مورد ابتلای دیگر کرونا است. این سازمان همچنین پیش‌بینی می‌کند که علاوه بر پنج میلیون نفری که تا به امروز بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند، کرونا در سال آینده نیز جان پنج میلیون انسان دیگر را خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر