کد خبر: 121851
A

علی بیگدلی: ایران تصمیم گرفته در وین به توافق برسد چاره دیگری هم ندارد

تحلیلگر مسائل بین‌الملل می گوید: «وقتی چنین هیاتی به وین رفته یعنی قطعا از مقامات ارشد ما دستور گرفته‌اند تا مساله را به نوعی حل کنند. من برخلاف افکار عمومی معتقد هستم که می توانیم به یک نقطه مشترک برسیم و توافق کنیم».

علی بیگدلی: ایران تصمیم گرفته در وین به توافق برسد چاره دیگری هم ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ دور جدید مذاکرات در وین در حالی از روزگذشته آغاز شد که حرف و حدیث درباره نتیجه آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل البته به ثمربخشی این دور از مذاکرات امیدوار است. او معتقد است که باقری‌کنی در هیات بزرگ همراه خود حتی برخی نیروهای مخالف برجام را برده تا مذاکره در حضور آنها انجام شود و بعد حرف و حدیثی درست نشود. در واقع او هیات انتخاب شده به عنوان تیم مذاکره‌کننده را نشانه مثبتی تلقی کرده و می‌گوید: «همان افرادی که قبلا مخالف مذاکره بودند الان سرکار هستند و باید مذاکره کنند، برای اینکه حرف و حدیثی ایجاد نشود و بتوانند محافل داخل و مخصوصا نظامی را راضی کنند تلاش کرده‌اند که از وجود این‌ها در تیم مذاکره کننده استفاده کنند».

وی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» ادامه می‌دهد: «خط و مشی مذاکره قبلا تعیین شده است و حضور این چهره‌های مخالف برجام خیلی اهمیت ندارد».

او معتقد است که ایران تصمیم گرفته به توافق برسد و غیر از این هم برای حل مشکلاتش راهی ندارد. بیگدلی می‌گوید: «این هیات بلند پایه و پرحجم نشان می‌دهد که ایران تصمیم داشته از انتظارات بالای خود فاصله بگیرد. . نقطه مشترک بین ما و غربی‌ها این است که هر دو طرفدار مذاکره و نگران جنگ هستیم. اگر خدای نکرده جنگ رخ دهد خیلی شرایط سختی مخصوصا برای ما ایجاد می‌شود. ایران برای دوری جستن از جنگ با یک هیات بلندپایه و پرتعداد به وین رفته و انشالله به نتیجه خوبی هم برسد».

او مواضع تند طرف غربی در آستانه مذاکرات را هم خیلی جدی نگرفته و می‌گوید: «رابرت مالی هم مثل ما که بخشی از صحبت هایمان جنبه تبلیغاتی دارد ناچار است که پیستون فشار را زیاد کند و ایران را بدون اعلام شرایط قبل از مذاکره وارد مذاکره کند. اما آنچه که قطعی است این است که آمریکا خیلی علاقه دارد، مذاکرات به نتیجه برسد و ایران به تعهدات خود برگردد. منتها مذاکرات این مرتبه باید با یک سفت و سختی‌هایی صورت بگیرد.»

بیگدلی اصرار دارد: «وقتی چنین هیاتی به وین رفته یعنی قطعا از مقامات ارشد ما دستور گرفته‌اند تا مساله را به نوعی حل کنند. من برخلاف افکار عمومی معتقد هستم که می توانیم به یک نقطه مشترک برسیم و توافق کنیم».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر