کد خبر: 12196
A
دیده‌بان ایران گزارش می‌دهد:

"کاندیدای زن"؛ به روزترین نسخه انتخاباتی برادران اصولگرا / مصائب شورای نگهبان در صورت کاندیداتوری خانم دستجردی

حال به نظر می‌رسد که دستجردی به دنبال این است که برای دومین بار نامش را در تاریخ ثبت کند؛ او اینبار کرسی ریاست جمهوری را نشانه گرفته است؛ جلوسش بر این کرسیِ پر رمز و راز تابوشکنی است شاید به همین دلیل باشد که حتی زنان اصلاح طلب نیز به استقبال از آن پرداخته‌اند.

"کاندیدای زن"؛ به روزترین نسخه انتخاباتی برادران اصولگرا /  مصائب شورای نگهبان در صورت کاندیداتوری خانم دستجردی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مرضیه وحید دستجردی نامش یکبار در تاریخ ثبت شده است؛ 12 شهریور 88 بود که نمایندگان مجلس هشتم به وی به عنوان وزیر بهداشت دولت دهم رای اعتماد دادند و اینچنین بود که نامش بعنوان نخستین وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد.

حال به نظر می‌رسد که دستجردی به دنبال این است که برای دومین بار نامش را در تاریخ ثبت کند؛ او اینبار کرسی ریاست جمهوری را نشانه گرفته است؛ جلوسش بر این کرسیِ پر رمز و راز تابوشکنی است شاید به همین دلیل باشد که حتی زنان اصلاح طلب نیز به استقبال از آن پرداخته‌اند.

 

*ویژگی برجسته خانم دستجردی

 

دستجردی این سیاستمدار 57 ساله علاوه بر سابقه وزارت، یک ویژگی برجسته دیگر نیز دارد و آن عبارت است از نزدیکی فکری به اخوان لاریجانی؛ خیلی‌ها می‌گویند اگر این قرابت فکری نبود، مجلس هشتم با ریاست علی لاریجانی اقبالی به دستجردی نشان نمی‌داد؛ البته دستجردی نیز که زمانی احمدی نژاد او را تنها مرد کابینه‌اش معرفی کرده بود، جواب هواخواهی اخوان متنفذ لاریجانی را در وقتش داد؛ زمانی که احمدی نژاد او را وادار به عزل باقر لاریجانی از سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرده بود و دستجردی مردانه در مقابل رئیس اقتدارطلبش ایستاد حتی به قیمت خداحافظی با منصب پرطمطراق وزارت.

دستجردی آنقدر در نزد حاکمیت مقبولیت داشت که عزلش از سمت وزارت توسط احمدی نژاد، موجب انزوای سیاسی‌اش نگردد؛ او فی‌الفور مشاور ریاست قوه قضائیه شد و بعدها نیز با حکم مقام معظم رهبری به عضویت هیئت امنای کمیته امداد منصوب گشت.

وی بعدها طی مصاحبه‌ای از اختلافاتش با دولت احمدی نژاد گفت؛ این وزیر معزول گلایه داشت؛ گلایه از بی مهری به بیماران در اوج تحریم ها؛ می گفت ارزی که باید برای دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص می یافت، سهم دستِ بیل شد!

 

*تابوشکنی وزیرمعزول!

 

از آن زمان مدت‌ها می‌گذرد؛ حال دستجردی خود در مظان ریاست جمهوری است؛ او این روزها به عنوان سخنگویِ جبهه تازه تاسیسی به نام نیروهای مردمی انقلاب، بروز و ظهور رسانه‌ای دارد؛ همان جبهه‌ای که آیت الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه سرشناس روحانیت زلف به آن گره زده و اعلام داشته منتظر خروجی سازوکار اجماعی آن هستند!

دستجردی در جریان نشست خبری‌اش که در هفته جاری برگزار شد، تلویحا احتمال کاندیداتوری خود را رد کرد و اعلام داشت که اعضای هئیت موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای نشان دادن حسن نیت خود و دوری از شائبه سهم خواهی، نامزدی‌شان قدغن است؛ البته به نظر می‌رسد این بخش از اظهارات دستجردی صرفا برای اعتماد زایی سایر طیف های اصولگرا جهت الحاق به جبهه مزبور است و جنبه جبری ندارد.

 اصولگرایان از ائتلاف مستحکم اعتدالیون و اصلاح‌طلبان، آزرده‌اند و برآنند تا به هر طریق ممکن این ائتلاف قدرت‌ساز را مخدوش سازند؛ حتی اگر برخلاف میل و سیاق‌شان، تابوشکنی کنند و یک زن را وارد کارزار انتخابات کنند.

اگر مرضیه وحید دستجردی از جانب اصولگرایان وارد کارزار انتخابات شود،کار برای فقها و حقوقدانان شورای نگهبان اندکی سخت خواهد شد؛ این مشقت از حیث احراز رجلیت سیاسی اوست؛ بانوی اصولگرایی که از منظر شورای نگهبان نشینان کارنامه‌ای سراسر مثبت دارد؛ اگر بر رویه مرسوم و متداول عمل شود، باید صلاحیتش به سبب زن بودن مردود گردد؛ اگر برمبنای ابلاغیه اخیر رهبری معیارهای جدیدی برای احراز رجلیت سیاسی اعمال شود، امکان کاندیداتوری یک زن در انتخابات ریاست جمهوری قوت می‌گیرد و در اینصورت از منظر اعضای شورای نگهبان چه کسی شایسته‌تر از مرضیه وحید دستجردی؟ البته این بخش معادله نیز برای شورای نگهبان هزینه دارد و آن عبارت است از اشخاصی که جنسیت‌شان مشابه خانم دستجردی است اما افکارشان لزوما نه؛ اعلام نامزدی آنها که خود را رجل سیاسی می‌انگارند و ردصلاحیت احتمالی شان، قطعا برای شورای نگهبان هزینه ساز است.

گزارش از نیما صداقت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر