کد خبر: 121977
A

سفر «فاطمی امین» به سوریه چه دستاوردی برای کشور چه بود؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکشنبه گذشته وارد دمشق شد و یک روز بعد با بسام طعمه وزیر نفت و معدن سوریه و عمرو سالم وزیر تجارت داخلی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر «فاطمی امین» به سوریه چه دستاوردی برای کشور چه بود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت (صنعت، معدن و تجارت) در دولت سیزدهم چهارشنبه ۱۰ آذر در دومین روز سفرش به سوریه، پس از بازدید از تعدادی از کارخانه‌های شهرک صنعتی «عدرا» در حومه دمشق هدف از سفر خود به سوریه را توسعه روابط اقتصادی دو کشور و بررسی امکانات حمایتی برای پویایی مجدد صنعت سوریه به ویژه نساجی و بازیابی موقعیت این صنایع که در جنگ داخلی سوریه از دست رفته است، بیان کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکشنبه گذشته وارد دمشق شد و یک روز بعد با بسام طعمه وزیر نفت و معدن سوریه و عمرو سالم وزیر تجارت داخلی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها دو طرف در این دیدار‌ها که با حضور مهدی سبحانی سفیر ایران در سوریه و هیأت همراه برگزار شد، درباره راهکار ارتقای همکاری اقتصادی و بازرگانی دو کشور و همچنین تصویر آینده این روابط رایزنی کردند.

سید رضا فاطمی امین گفت: «نگاه تهران و دمشق در مرحله آتی دستیابی به سرمایه‌گذاری مشترک و در مرحله بعد صادرات به کشور‌های منطقه است تا بتوانیم در مسیر تأمین منافع دو کشور گام برداریم.»

سید رضا فاطمی امین هم در آستانه سفرش به دمشق گفته بود:

«سوریه یک کشور در حال بازسازی است و امکان سرمایه گذاری گسترده در این کشور وجود دارد. این کشور می‌تواند پل صادراتی محصولات ایرانی به برخی کشور‌های اتحادیه عرب هم باشد.»

افتتاح مرکز «مرکز تجاری ایران» در دمشق

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در مراسم افتتاح مرکز «مرکز تجاری ایران» در دمشق پایتخت سوریه در جمع خبرنگاران میزان حجم کنونی مبادلات تجاری بین سوریه و ایران را سه میلیارد دلار اعلام کرد و گفت:

«برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تبادل تجربیات رایزنی‌هایی بین دو طرف انجام شده تا با حمایت از سوریه در مرحله پس از بحران، سقف مبادلات و معاملات تجاری بین دو کشور افزایش یابد.»

برای دستیابی به این هدف مرکز تجاری ایران در منطقه آزاد دمشق با حضور وزیر صمت افتتاح شد و تا اوایل ماه آینده با حضور ۱۶۴ شرکت تجاری و صنعتی ادامه خواهد داشت.

شرکت‌های ایرانی از جمله تولیدکنندگان لوازم خانگی اعلام کرده‌اند برای راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های متوقف شده در سوریه و ایجاد صنایع مشترک آمادگی دارند. عدم دسترسی دولت سوریه به منابع ارزی اما یکی از مهم‌ترین موانع بر سر تحقق این اهداف است.

به گفته علیرضا پیمان پاک، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه در سفر وزیر صمت به دمشق، چهار سند همکاری هم شامل صورتجلسه کمیته تجاری بین ایران و سوریه، صورتجلسه کمیته صنعتی دو کشور و دو سند همکاری‌های استاندارد نیز به امضای طرفین رسید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر