کد خبر: 122198
A

تحلیلگر اصولگرا: ایران باید ۱+۴ را کنار بگذارد و با آمریکا صحبت کند/ ایران و آمریکا یک قرارداد جدید به نام «برگام» بنویسند

بخشایش اردستانی گفت: وضعیت چین و روسیه نیز معلوم است. چین هم اکنون نفت ایران را با قیمت خیلی پایین می خرد. اگر ایران و آمریکا با هم صحبت کنند خیلی بهتر است صحبت با سایر کشورها است. امیدوارم تیم مذاکره کننده ایرانی به این نتیجه برسد که ایران و آمریکا اصل هستند بقیه کشورها در این بین سود می برند شاید هم راضی به احیای برجام نباشند.

تحلیلگر اصولگرا: ایران باید ۱+۴ را کنار بگذارد و با آمریکا صحبت کند/ ایران و آمریکا یک قرارداد جدید به نام «برگام» بنویسند

به گزارش دیده بان ایران؛ احمد بخشایش اردستانی درباره مذاکرات 6 روزه علی باقری با طرف های برجامی در وین گفت: آمریکایی ها برای احیای برجام حریص تر از ایران هستند. در این دور هیأت 40 نفره ایرانی جدی پشت میز مذاکره قرار گرفت. برخلاف ادوار گذشته که آقایان عراقچی و ظریف برای مذاکره می رفتند و معمولا طرف مقابل پیش نویس را ارائه می داد و براساس پیشنهاد آنها بحث می شد، در دور کنونی هیأت ایرانی نشان داد با برنامه به وین رفته است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ احمد بخشایش اردستانی نماینده ادوار مجلس در خصوص ضعف تیم مذاکره کننده به نامه نیوز گفت: آقای باقری به 1+4 فهماند که ایران درباره موضوعات منطقه ای و موشکی صحبتی ندارد بلکه می خواهد درباره احیای برجام صحبت کند. احیای برجام هم دو قصه دارد نخست آنکه تحریم ها لغو شود و دوم آنکه به تعهدات هسته ای برگردیم. در این دو از مذاکرات ایران دو پیشنهاد را روی میز گذاشت اما طرف های برجامی آمادگی نداشتند چون فکر چنین مسئله ای را نمی کردند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: طرف های برجامی گمان می کردند هیأت ایرانی مثل دورهای گذشته عمل می کند و براساس پیش نویس های آمریکا جلو می آید و بحث می کند اما حالا دیدند که هیأت ایرانی پیش نویس دارد بنابراین طرف های مقابل نیاز دیدند که به کشورهای خودشان برگردند تا موضوعات را بررسی و مواضع فی مابین خودشان را همسان کنند.

وی با اشاره به اختلافات میان کشورهای برجامی و آمریکا افزود: آمریکا در موضوع فروش زیردریایی به استرالیا طوری پیش رفت که چین و فرانسه ناراحت شدند. فرانسه در قرارداد بین آمریکا و استرالیا 100 میلیارد دلار ضرر کرد چون اول استرالیا با فرانسه قرارداد بست بعد آن را لغو کرد و به طرف آمریکا و انگلیس رفت. بعد مکرون به امارات رفت و 30 میلیارد دلار تجهیزات نظامی به این کشور فروخت. چه زمانی فرانسه می تواند چنین قراردادی ببندد وقتی که ایران هراسی کند.

وی با بیان اینکه مکرون و فرانسه خیلی موافق احیای برجام باشند، افزود: وضعیت چین و روسیه نیز معلوم است. چین هم اکنون نفت ایران را با قیمت خیلی پایین می خرد. اگر ایران و آمریکا با هم صحبت کنند خیلی بهتر است صحبت با سایر کشورها است. امیدوارم تیم مذاکره کننده ایرانی به این نتیجه برسد که ایران و آمریکا اصل هستند بقیه کشورها در این بین سود می برند شاید هم راضی به احیای برجام نباشند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ایران باید 1+4 را کنار بگذارد و با آمریکا طرف صحبت شود، تأکید کرد: البته ایران از برجام چیزی جز ضرر ندید گرچه سال اول برجام حرکت های خوبی انجام شد اما سالهای بعد از آن مصیبت پشت مصیبت بود. ایران می تواند با آمریکا صحبت کند و دو کشور قرارداد جدیدی به اسم برگام بنویسند.

وی افزود: اگر آمریکا دنبال اجماع جهانی علیه ایران باشد بد نیست که ایران با 1+4 صحبت کند اما الان خود آمریکا راضی به صحبت با ایران است و دائم پیام می دهد، ایران نیز می تواند با آمریکا طرف صحبت شود. هم اکنون ایران می خواهد چهره نفاق آمریکا را به 5 کشور طرف برجام نشان دهد حال آنکه آنها خودشان می دانند آمریکا قدرت دارد و با قدرتش کلاه سر همه آنها می گذارد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر