کد خبر: 122256
A

تکرار دوباره رفتار خشن نیرو‌های شهرداری تهران با شهروندان

چندی پیش بود که فیلم ضرب و شتم کودک ۱۲ ساله زباله‌گردی از سوی مامور گشت بازیافت در فضای مجازی منتشر شد و طی آن این کودک برای ۱۵ شب در بیمارستان بستری می‌شود. فیلمی که برای حدود ۴ ماه پیش از انتشار آن بوده است، اما با تاخیری چندماهه در دسترس افکار عمومی قرار می‌گیرد. علیرضا زاکانی شهردار تهران از کودک دلجویی کرده و دستور برخورد با خاطیان را داد. دیروز نیز بار دیگر فیلمی تحت عنوان «روایت درد» منتشر شد که از تکرار اتفاق مشابه خبر می‌داد، اینبار در منطقه ۱۲.

تکرار دوباره رفتار خشن نیرو‌های شهرداری تهران با شهروندان

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ چندی پیش بود که فیلم ضرب و شتم کودک ۱۲ ساله زباله‌گردی از سوی مامور گشت بازیافت در فضای مجازی منتشر شد و طی آن این کودک برای ۱۵ شب در بیمارستان بستری می‌شود. فیلمی که برای حدود ۴ ماه پیش از انتشار آن بوده است، اما با تاخیری چندماهه در دسترس افکار عمومی قرار می‌گیرد. علیرضا زاکانی شهردار تهران از کودک دلجویی کرده و دستور برخورد با خاطیان را داد. دیروز نیز بار دیگر فیلمی تحت عنوان «روایت درد» منتشر شد که از تکرار اتفاق مشابه خبر می‌داد، اینبار در منطقه ۱۲.

 شهرداری منطقه ۱۲ طی خبری اعلام کرد که «این اتفاق مربوط به تابستان امسال بوده که بنا به گزارش‌ها همان موقع (در دوره مدیریت قبلی شهرداری تهران) این اتفاق به معاونت خدمات شهری و محیط زیست وقت شهرداری منطقه ۱۲ گزارش شده و این معاونت ضمن احضار پیمانکار بازیافت منطقه، وی را پس از دریافت دو بار اخطار موظف به پرداخت جریمه و در نهایت اخراج فرد خاطی کرده است.» آن‌ها همچنین گفتند که زاکانی دستور بررسی دوباره پرونده را در صورت برخورد نشدن با خاطی داده است.

اما از این دست اتفاقات به کرات در تهران رخ می‌دهد؛ چه کودک زباله‌گرد باشد و چه دستفروش. فارغ از اینکه باید اقداماتی برای کنترل و ساماندهی پدیده زباله‌گردی و دستفروشی در همه حوزه‌های انجام شود، اما پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا ماموران و نیرو‌های شهرداری که برخی‌شان بیشترین ارتباط را با مردم و افراد آسیب‌دیده اعم از دستفروشان، زباله‌گردان و کارتن‌خواب‌ها دارند از لحاظ سلامت روح و روان مورد ارزیابی پزشکی قرار می‌گیرند و آیا نحوه تعامل با شهروندان به آن‌ها آموزش داده می‌شود یا خیر؟

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا نیرو‌های شهرداری مورد ارزیابی پزشک از جهت سلامت روان قرار می‌گیرند یا خیر به جامعه ۲۴ می‌گوید: من اطلاع ندارم که در شهرداری تهران این اتفاق می‌افتد یا خیر، اما با وجود امکان‌هایی که در شرکت شهر سالم وجود دارد، بنظر می‌رسد باید نیرو‌هایی که درگیر کار‌های اینچنینی و اساسا ارتباط با مردم هستند، برای آرامششان و نحوه تعاملشان تحت نظر پزشک قرار گیرند.

نیرو‌های شهرداری از نظر سلامت روانی مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند

سوده نجفی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران، اما به جامعه ۲۴ می‌گوید هیچ‌گاه نیرو‌ها از نظر سلامت روانی و حتی جسمی در شهرداری مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند.

به گفته او، در کمیته سلامت شورای ششم تهران قرار است بررسی این موضوع در دستور کار قرار داده شود، به طوری که نه‌تنها برای نیرو‌های شهربان حریم‌بان و یا بازیافت بلکه برای تمام پرسنل شهرداری تهران مشاوره‌های دوره‌ای و کلاس‌های آموزشی در کنار مراقبت‌های پزشکی برگزار شود، یعنی سلامت جسمی و روحی و روانی آن‌ها حداقل سالی یکبار از طریق شرکت شهر سالم مورد ارزیابی قرار گیرد.

نجفی ادامه می‌دهد: در همه سازمان‌ها و نهاد‌های کشوری چنین فضایی وجود دارد، اما در شهرداری تهران اینچنین نبوده است. حداقل تا جایی که بنده اطلاع دارم برای ارزیابی شرایط جسمی که همیشه امکانی بوده است و ما مشاوره‌های روانی را نیز به آن اضافه می‌کنیم تا بهره‌وری پرسنل شهرداری افزایش پیدا کند.

 این روز‌ها نقص فنی قطار‌های مترو نیز به دلیل عمر زیاد قطار‌ها و اورهال نشدن آن‌ها افزایش پیدا کرده و در مواردی شهروندان برای مدتی در ایستگاه و یا در قطار معطل مانده‌اند. در آخرین مورد تهرانی‌ها برای نیم ساعت در یکی از قطار‌های خط ۴ گرفتار شدند.

فیلمی که همان روز از ایستگاه مترو منتشر شد از رفتار‌های تند ماموران مترو با مردم حکایت داشت؛ این یعنی پرسنل شهرداری در تمام حوزه‌ها نیازمند مشاوره‌های دوره‌ای هستند، موضوعی که سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز به آن اشاره کرده و به جامعه ۲۴ می‌گوید: کنترل احساسات اعم از خشم و ابعاد دیگر موضوعی است که همه دستگاه‌ها باید آن را درباره کارکنان خودشان مورد توجه قرار دهند. اگر کارکنان ما در بروز حوادث کنترل بر روح و روان خودشان را از دست بدهند یا احیانا در کنترل خشم و سایر احساساتشان نتوانند به صورت موفقیت‌آمیزی عمل کنند طبیعتا می‌تواند پیامد‌هایی به دنبال داشته باشد.

کنترل خشم از طریق آموزش امکان‌پذیر است نه دستورالعمل

او ادامه می‌دهد: کنترل خشم از طریق آموزش امکان‌پذیر است نه از طریق دستورالعمل. همه کسانی که در شهرداری تهران استخدام می‌شوند، معاینات پزشکی‌شان کامل می‌شود و اینطور نیست که از اختلالات روانی برخوردار باشند. گاهی اوقات متاسفانه برخی کارمندان و کارشناسان تا سر حد عدم تعادل روحی و روانی می‌روند. ما باید بدانیم هرکسی آستانه تحملی دارد همانطور که شهروند وقتی قطار یک ربع دیر می‌آید، تلاش به شکستن شیشه قطار می‌کند.

هاشمی اضافه می‌کند: اما حتما نباید با مردم به نحو بدی برخورد کند و حتما کسی اگر تعمدی در رفتار داشته باشد باید با او برخورد شود. اگر کارمندی رعایت آداب اجتماعی را نکند حتما در هیئت انضباطی به عنوان یک تخلف قابل پیگیری است، اما از آن طرف باید موضوعی را شهروندان مدنظر قرار دهند، برخی نیرو‌های شهرداری روزانه با چند هزار نفر سروکار دارند و در عین حال یک آستانه تحمل مشخصی دارند و شهروندان نیز باید احترام به آن‌ها را به عنوان یک مسوولیت اجتماعی بپذیرند. به جای اینکه درگیر شوند موضوعات را از طریق هیئت‌های انضباطی پیگیری کنند و مطمئن باشند که رسیدگی می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر