کد خبر: 122622
A

نقوی حسینی: مجلس باید طرحی تحت عنوان «اداره کشور بدون برجام» ارائه بدهد

فعال سیاسی نزدیک به سعید جلیلی گفت: مطرح‌شدن طرح اداره کشور بدون برجام ضروری است. اگر این طرح مطرح‌ می‌شد، غربی‌ها درمی‌یافتند که ایران برای برجام کیسه‌ای ندوخته است و می‌تواند کشور را بدون برجام هم اداره کند. در واقع مجلس تا این میزان می‌تواند در حوزه دیپلماسی تأثیرگذار باشد.

نقوی حسینی: مجلس باید طرحی تحت عنوان «اداره کشور بدون برجام» ارائه بدهد

به گزارش دیده بان ایران؛ یکی از مهم‌ترین محورهای کاری مجلس یازدهم دیپلماسی پارلمانی بوده است؛ از سفرهای رئیس مجلس گرفته تا تصویب طرح مهمی با نام «طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها» که به گفته برخی باعث عقب‌نشینی کشورهای غربی در برابر ایران شد.

سید حسین نقوی حسینی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی که سابقه عضویت در فراکسیون امنیت ملی را هم در کارنامه خود دارد، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «دیپلماسی پارلمانی یکی از حوزه‌های اثرگذار در عرصه سیاست خارجی است؛ علتش هم این است که پارلمان‌ هر کشوری از نمایندگان ملت‌ها تشکل شده است و نمایندگان به نسبت مقامات دولتی راحت‌تر می‌توانند سخن بگویند و محدودیت‌های دولتی‌ها را ندارند. در این شرایط آنها از جایگاه نمایندگی ملت می‌توانند با موضع‌گیری‌های خود نقش مهمی در سیاست خارجی ایفا کنند».

​او درباره عملکرد مجلس یازدهم در این حوزه بیان کرد: «مجلس یازدهم با شرایط سختی کارش را آغاز کرد. کرونا از زمان روی کار آمدن مجلس وجود داشت و هنوز هم رفع نشده است؛ به این دلیل عملا یکی‌دو سال تقریبا همه نشست‌وبرخاست‌ها و نشست‌های بین‌المجالس تعطیل بود و مجلس نتوانست به آن میزانی که تمایل داشت در این عرصه فعال باشد؛ با این حال در حد بضاعت توانست کوشش‌هایی داشته باشد».

این فعال سیاسی تصریح کرد: «البته باید گفت که مجلس در حوزه قانون‌گذاریِ مرتبط با حوزه دیپلماسی خیلی خوب عمل کرده و اثرگذار بوده است؛ نمونه‌اش تصویب طرح  اقدام راهبردی است که به‌طور مستقیم بر مناسبات دیپلماتیک ایران تأثیرگذار بود و به طور کلی می‌توان گفت که دیپلماسی پارلمانی در مجلس یازدهم فعال است».

او در ادامه از ضرورت مطرح‌شدن طرح اداره کشور بدون برجام سخن گفت: «به یاد دارم که زمانی با چندتن از دوستان صحبت می‌کردم و می‌گفتم که اگر مجلس بتوانند طرحی بدهد برای اداره کشور بدون برجام، اقدامی بسیار بزرگ کرده است و صرف مطرح‌شدن چنین طرحی فارغ از تصویب یا عدم تصویبش می‌تواند طرف‌های غربی را عقب براند. اگر این طرح مطرح‌ می‌شد، غربی‌ها درمی‌یافتند که ایران برای برجام کیسه‌ای ندوخته است و می‌تواند کشور را بدون برجام هم اداره کند. در واقع مجلس تا این میزان می‌تواند در حوزه دیپلماسی تأثیرگذار باشد».

نقوی حسینی در پایان با قیاس عملکرد مجلس دهم و مجلس یازدهم در حوزه دیپلماسی پارلمانی گفت: «شرایط نیروهای دلسوز ایران انقلاب در مجلس دهم سخت بود؛ به هر حال در آن زمان دولت آقای روحانی روی کار بود و از مردم رأی گرفته بود و آقای روحانی هم مدام وعده می‌داد که با تصویب برجام همه مشکلات از کمبود آب آشامیدنی تا گرانی و مشکلات محیط‌زیستی حل می‌شود. حتی برخی از مردم به ما به عنوان منتقدان برجام انتقاد می‌کردند که چرا نمی‌گذارید برجام تصوب شود تا همه مشکلات حل شود؟ حتی برخی از دوستان و هم‌فکران هم به من می‌گفتند باید آرام‌تر با دولت برخورد کرد و باید اجازه دهیم دولت به جمع‌بندی برسد و اکنون وقت مقابله نیست اما ما پشت قضیه را می‌دانستیم و اطمینان داشتیم که غربی‌ها با محوریت آمریکا بدعهدی خواهند کرد. می‌دانستیم که برجام دست‌وپای ایران را می‌بندند اما گوش شنوا کم بود و حتی گاهی من تنها از مواضعم دفاع می‌کردم اما همین اقدامات یک‌نفره هم تأثیر خودش را داشت، چه رسد به اکنون که تقریبا تمام مجلس در زمینه سیاست خارجی با هم متحد هستند و یک‌طور فکر می‌کنند. طبیعی است که امروز دست مجلس برای تأثیرگذاری مثبت در عرصه سیاست خارجی بازتر است».

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر