کد خبر: 122673
A

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه: توافق برای احیای برجام ممکن است ۶ ماه تا یک سال طول بکشد

رامین مهمانپرست گفت: اگر قرار باشد که ما از موضع قدرت در مذاکرات از حقوق کشور و ملت دفاع کنیم، چاره‌ای جز اینکه تصمیمات بزرگی برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور بگیریم، نداریم.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه: توافق برای احیای برجام ممکن است ۶ ماه تا یک سال طول بکشد

به گزارش دیده بان ایران؛ رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان ضمن تحلیل روند مذاکرات وین گفت: بحث مذاکرات وین با وقفه‌ای که داشت و تغییری که در تیم مذاکره کننده ما به وجود آمد شاهد یک تحول جدید بود.

وی افزود: در مذاکرات اخیر، طرف ایرانی بحث لغو همه تحریم‌ها را به عنوان راهکاری که باید در این مذاکرات دنبال کند، مطرح کرد و به دنبال تامین حداکثری منافع ملی از یک موضع جدیدی وارد مذاکره شد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تصریح کرد: الان کشورهای غربی با دو مسئله روبرو هستند؛ از یک طرف فکر می‌کنند تاخیر در مذاکرات منجر به بروز مشکلات جدی اقتصادی برای ایران می‌شود، بنابراین ایرانی‌ها مجبورند امتیاز داده و انعطاف بیشتری نشان بدهند.

مهمانپرست  همچنین  به مهر گفت: از طرف دیگر نگران این هستند که تاخیر در توافق ممکن است ما را به لحاظ پیشرفت‌های هسته‌ای به یک نقطه برساند که از نظر آن‌ها نقطه برگشت ناپذیر باشد و تمام تلاش‌هایی که برای محدود کردن ما داشتند، به شکست منجر شود.

وی تاکید کرد: بنابراین یک بیم و امیدی در کشورهای غربی نسبت به مذاکرات وجود دارد، از یک طرف مایل هستند حق و حقوق ما به شکلی که مطلوب است پرداخت نشود و یا آنکه شرط و شروط جدیدی ارائه شود و خواسته‌های غیرمنطقی خود را تحمیل کنند.

به دنبال یک توافق خوب و تامین منافع ملت هستیم

مهمانپرست گفت: از یک طرف نیز مایل نیستند که این توافق با تاخیر انجام شود، چون می‌دانند ما به دنبال تامین منافع و نهایتاً به دنبال رسیدن به یک توافق خوب هستیم که حقوق ملت ما را تامین کند.

وی اظهار داشت: شرایط طرف غربی نیز به یک شکلی پیچیده شده و آنها نیز از دسترسی ما به یک نقطه برگشت‌ناپذیر ترس دارند، لذا من فکر می‌کنم توافق نهایتاً صورت می‌گیرد، اما این موضوع زمان‌بر است و می‌توان یک دوره زمانی ۶ ماهه تا یک ساله را برای آن پیش‌بینی کرد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تاکید کرد: این دوره زمانی می‌تواند خیلی تعیین کننده باشد؛ تمامی امید کشورهای غربی به این است که ظرف ماه‌های آینده، با فشارهای تحریمی و محدودیت‌های اقتصادی، نتوانیم وضعیت داخل را کنترل کنیم و تورم و فشارهای معیشتی به نقطه‌ای برسد که ما را مجبور به دادن امتیاز کند!

مهمانپرست تصریح کرد: باید این نقطه ضعف را تبدیل به یک نقطه قوت برای ادامه مذاکرات کرد و با اتخاذ تصمیمات اساسی و بزرگ، جراحی اقتصادی کشورمان را هرچه سریع‌تر شروع کنیم و ساختارهای اقتصادی و اداری کشور را اصلاح کنیم تا هدف کشورهای غربی به نتیجه نرسد.

وی گفت: اگر آنها مشاهده کنند که علی‌رغم همه فشارهایی که وارد می‌کنند، موفق به کنترل تورم شدیم و قدرت خرید مردم را افزایش دادیم، با تولید و ایجاد اشتغال، چرخ اقتصاد را به حرکت درآوردیم، به این نتیجه می‌رسند که فشارها و خواسته‌های غیر منطقیشان دیگر اثری ندارد و سعی می‌کنند به آن نقطه توافق خودشان را نزدیک‌تر کنند.

غرب اگر احساس کند در کنترل اقتصاد ناتوانیم، فشار بیشتری وارد می‌کند

سفیر سابق کشورمان در لهستان اضافه کرد: اما اگر احساس کنند ما در کنترل مسائل اقتصاد داخل کشور ناتوان هستیم و نتوانستیم تغییرات بزرگ را ایجاد کنیم و فشارها روز به روز بیشتر می‌شود، طبیعتاً آن‌ها به خواست غیرمنطقی خودشان اصرار بیشتری می‌کنند و سعی می‌کنند با مطرح کردن شرایط جدید و خواسته‌های بیشتر، ما را از رسیدن به آن توافق نهایی دور کنند.

مهمانپرست گفت: اگر قرار باشد که ما از موضع قدرت در مذاکرات، از حقوق کشور و ملت دفاع کنیم، چاره‌ای جزآنکه تصمیمات بزرگی برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور بگیریم، نداریم.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر