کد خبر: 122708
A

دیاکو حسینی: ساخت بمب هسته ایی تضمینی برای امنیت ایران نیست

تحلیلگر مسائل بین الملل می گوید: به لحاظ توجیحات استراتژیکی نیز ایران به این جمع بندی رسیده که به دست آوردن تسلیحات اتمی کمکی به تامین امنیت بیشتر ایران نمی کند. من فکر نمی کنم هدف ایران تولید تسلیحات هسته ای باشد.

دیاکو حسینی: ساخت بمب هسته ایی تضمینی برای امنیت ایران نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ دیاکو حسینی تحلیلگر مسائل بین الملل درباره خروجی دور هفتم مذاکرات وین گفت: با توجه به اخبار منتشر شده از وین ظاهرا انعطاف هایی در طرفین به وجود آمده و نشان داده شد که چقدر این گفتگوها عمیق بوده و همچنین تاحدودی به مواضع هم نزدیک تر شده است. می توان گفت با توجه به چنین فضایی که بوجود آماده نوعی خوش بینی همراه با احتیاط در همه طرف ها حداقل در اخبار دیده می شود.

وی ادامه داد: خیلی زود است بخواهیم بگوییم مسیر به سمت توافق جاری است ولی دست کم می شود این طور استنباط کرد که در مذاکرات دور هشتم همه طرف ها متمرکز هستند بر اینکه اختلافات را کمتر کنند. با توجه به توافقی که از شش دور اول گفتگوها حاصل شده و باتوجه به دو طرحی که از سوی ایران به طرف های مذاکره کننده پیشنهاد داده قاعدتا این دور از مذاکرات بر مبنای این دو طرح بوده است.

این تحلیلگر براین باور است: با توجه به خروجی که از مذاکرات وین در اخبار دیده می شود طرفین اراده را دارند که توافق را نهایی کنند ولی الزاما این به این معنا نیست که خواهند توانست به زودی در این دور و دوره های آینده اختلافات عمیق را کمتر کنند ولی وجود این اراده کمک می کند به اینکه در نهایت به مسیری که شروع شده خوش بین باشیم.

حسینی درباره اظهارنظر سخنگوی کاخ سفید مبنی براینکه، جو بایدن دستور داده تا زمینه چینی های لازم در صورت شکست مذاکرات با ایران انجام شود. آیا این صحبت چراغ سبزی نیست برای اینکه مذاکرات خروجی نخواهد داشت؟ پاسخ داد: به نظر من، دولت آقای بایدن تلاش می کند که این تصور را در ایران از بین ببرد یا تضعیف کند که دولت بایدن راهی جز بازگشت به برجام ندارد برای اینکه این برداشت به زعم آمریکا در ایران تضعیف شود. این نوع اخبارسازی ها از نظر آن ها شاید کمک می کند که چنین برداشت و استنباطی در طرف ایرانی به وجود بیاید ولی در عین حال ممکن است انگیزه های دیگر این کار منجر به آرام کردن اسرائیل باشد که در این روزها آمریکا را تحت فشار زیادی قرار داده که به برجام برنگردد و فشار بر ایران را حفظ کند. این می تواند از آن جنبه هم اهمیت داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است، همه طرف ها می دانند که آمریکا گزینه های چندان معتبر و کارسازی به جز مذاکره برای رسیدن به اهداف تعیین شده ندارد. بنابراین، این نوع تهدیدات طبیعتا هیچ کمکی به تغییر برداشت های رایج و قالب از جمله طرف ایرانی نخواهد کرد و چه بسا اصرار بیش از حد بر این نوع ادبیات تهاجمی و خارج از فرآیند مذاکره می تواند به روند گفتگوها نیز آسیب بزند ولی بیشتر جنبه تبلیغات روانی علیه ایران را دارد.

حسینی در پاسخ به این پرسش، اگر مذاکرات به نتیجه نرسید آیا ایران به سراغ بمب هسته ای می رود؟ گفت: من فکر نمی کنم چنین اتفاقی بیفتد به دلیل اینکه ایران اشتیاق به این کار ندارد و حتی رهبری در این باره فتوا اعلام کردند ساخت بمب هسته ایی حرام است. همچنین به لحاظ توجیحات استراتژیکی نیز ایران به این جمع بندی رسیده که به دست آوردن تسلیحات اتمی کمکی به تامین امنیت بیشتر ایران نمی کند. من فکر نمی کنم هدف ایران تولید تسلیحات هسته ای باشد.

این تحلیلگر با اشاره به اینکه اگر مذاکرات ناتمام بماند کدام طرف ضرر می کند خاطرنشان کرد: به نظر من، هر دو کشور ضرر خواهند کرد. اما طبیعتا ایران به خاطر اقتصادی که دارد بیشتر درگیر این ماجرا است و آسیب ملموس تری خواهد دید و توسط مردم و شهروندان ایران احساس خواهد شد. آمریکا نیز آسیب خواهد دید برای اینکه آمریکایی ها برای اینکه نشان دهند همچنان یک قدرت توانا در جهان بشمار می آیند برای مدیریت چالش هایی که از نظر آمریکا مشروع است نیاز دارند که از طریق چنین توافقاتی کار را پیش ببرند در غیر این صورت تحت فشار قرار خواهند گرفت.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر