کد خبر: 122892
A

یوسفیان ملا: بودجه ما بودجه اگر و مگر است/ رشد اقتصادی بدون اشتغال ممکن نیست

نماینده ادوار مجلس گفت: « منابع مالیاتی پیش بینی شده یکی از همین اگرها است. مثلا اخذ مالیات از ساختمان‌های بالای 10 میلیارد دو سال است در قانون است و یک مورد نتوانسته اند بگیرد، یعنی آش نخورده و دهن سوخته. یا اخذ مالیات از خودروهای بالای 2 میلیارد. علت هم دارد که این مالیات ها دریافت نشده چون خیلی از این دست اند کاران خود صاحبان این اموال هستند.»

یوسفیان ملا: بودجه ما بودجه اگر و مگر است/ رشد اقتصادی بدون اشتغال ممکن نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ بودجه 1401 در دست مجلس و در مرحله رسیدگی است. از روزی که ارائه شده اما بحث و بررسی در فضای رسانه‌ای و مجازی هم شروع شده است. ایرادات و ابهاماتی از سوی کارشناسان مطرح شده که مورد اعتنا است. 

به عنوان مثال عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده پیشین مجلس لایحه بودجه 1401 را بودجه «اگر و مگر» خواند و از اینکه در موارد قانون نادیده گرفته شده است، نقد کرد. 

وی درباره نقض قانون در تدوین لایحه بودجه توضیح داد: «قانون برنامه 5 ساله صراحت دارد که افزایش سنواتی حقوق کارکنان دولت باید بر اساس تورم و شاخص بانک مرکزی باشد. اصلا نباید به 10 درصد اشاره می‌کردند و باید قانون اجرا می‌شد. افزایش سنواتی باید در تاریخ مشخص و بر مبنای استعلام از بانک مرکزی و نرخ تورم همان روز انجام شود. این عدد سازی‌ها پذیرفته نیست. من می‌دانم که آقای رئیس جمهور واقعا مایل است، شرایط مردم بهتر شود و این برخی مدیران هستند که حرف‌هایش را پیچانده و در دست‌انداز می‌اندازند».

این نماینده پیشین مجلس افزود: «مثال دیگر این است که هرجا اسم اساتید دانشگاه آمده، اسم قضات هم آمده است. البته من قاطع می‌گویم که دریافتی قضات بیش از 30 میلیون تومان نیست. طبق بندی که آقای میرکاظمی که خودش استاد دانشگاه است، آورده سقف پرداخت اساتید از 33 یا 34 میلیون به 37 میلیون تومان افزایش یافته است یعنی صدها نفر از اساتید سه ، چهار میلیون بیشتر خواهند گرفت! آیا این واجب بود، آن هم در شرایط که بحث مقابله با حقوق نجومی را داریم؟!»

یوسفیان ملا تاکید کرد: «این بندها خلاف قانون برنامه که یک قانون مادر به حساب می‌آید، است. چنین قانونی گفته مبنای تعیین حقوق کارکنان دولت نرخ تورم است و در این لایحه خلاف قانون کرده‌اند».

وی با اشاره به اینکه «بودجه ما بودجه اگر و مگر است» گفت: « منابع مالیاتی پیش بینی شده یکی از همین اگرها است. مثلا اخذ مالیات از ساختمان‌های بالای 10 میلیارد دو سال است در قانون است و یک مورد نتوانسته اند بگیرد، یعنی آش نخورده و دهن سوخته. یا اخذ مالیات از خودروهای بالای 2 میلیارد. علت هم دارد که این مالیات ها دریافت نشده چون خیلی از این دست اند کاران خود صاحبان این اموال هستند.»

این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «قانون آیین‌نامه مجلس صراحت دارد که رئیس جمهور باید تا 15 آذر قانون بودجه را بیاورد و همزمان باید گزارش برنامه یک ساله را هم بدهد. باید این گزارش را او می‌خواستند و اگر گزارش می داد خیلی از مسائل مربوط به بودجه روشن می‌شد. حالا ممکن است بگویند که دولت تازه آمده در حالی که به نظر من اصلا این اصطلاح تغییر دولت غلط است. دولت یک بار در سال 57 عوض شد و بعد از آن این افراد هستند که تغییر می کنند نه دولت. هر دولتی که بیاید باید به همه تعهدات دولت قبلی عمل کند».

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: «لایحه بودجه نواقصی دارد که امیدواریم کمیسیون تلفیق رفع کند. به خصوص مواردی که باعث بدنامی است. مثلا گفته شده اگر بودجه نهاد ریاست جمهوری سه برابر شده به خاطر مسائل دیگری مثل بودجه سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ... است. درحالی که آن ها را می‌شد جدا کرد. در برخی جاها اعداد و ارقام را طوری گذاشته اند که شائبه ساز می شود. بعد توضیح می دهند اما می شد از اول این طور نباشد. به هرحال ایراد و اشتباه زیاد است.».

وی همچنین گفت: «یک نکته اینکه رشد اقتصادی بدون اشتغال ممکن نیست. الان گفته اند اگر در سال یک و نیم میلیون بشکه بفروشیم. اگر بشکه ای 60 دلار باشد و اگر دلار را 23 هزار تومان فرض کنیم ، این می شود بودجه نفتی. یا اگر خودرو وارد شود، از گمرک بیاید، از مالیات بر ارزش افزوده وصل شود و ... این هم به بودجه افزوده می شود یعنی همه بودجه با اگر و مگر است! پس کجای بودجه قطعی است که می گویند کسری نداریم؟! »

منبع: فردانیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر