کد خبر: 122898
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

علی بیگدلی: اجازه نصب دوربین در سایت کرج یعنی «عقب نشینی» ایران در برابر مواضع اخیر آژانس/ جمهوری اسلامی چاره ای جر پایین آوردن سطح انتظاراتش در مذاکرات را ندارد/ اظهارات روزگذشته امیرعبداللهیان فقط برای ایجاد آرامش در کشور بود

کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به اظهارات روزگذشته وزیرخارجه به دیده بان ایران گفت: آقای عبداللهیان برای این‌که فضای ملتهب کشور را مقداری آرام کند چنین ادعایی را مطرح کرده است. بنده هر روز همه خبرگزاری‌های بین‌المللی را دنبال می‌کنم و هیچ خبری مبنی بر به نتیجه رسیدن برجام در هیچ کجا منتشر نشده است.

علی بیگدلی: اجازه نصب دوربین در سایت کرج یعنی «عقب نشینی» ایران در برابر مواضع اخیر آژانس/ جمهوری اسلامی چاره ای جر پایین آوردن سطح انتظاراتش در مذاکرات را ندارد/ اظهارات روزگذشته امیرعبداللهیان فقط برای ایجاد آرامش در کشور بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ « شب گذشته به توافقات خوبی رسیده‌ایم» این اظهارات امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در رابطه با روند مذاکرات برجامی که فعلا  متوقف شده است، بود. ادعایی که در هیچ رسانه بین‌المللی مطرح نشده و به قول آقای علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل این اظهارات امیر عبداللهیان تنها برای آرام کردن فضای ملتهب کشور بوده است.

به گزارش دیده‌بان ایران، البته اخبار در خصوص این دور از روند مذاکرات بسیار ضد و نقیض است. دو روز گذشته وزرای خارجه انگلیس و فرانسه ادعا کرده‌اند که مذاکرات برجام به «بن‌بست» رسیده است!

در همین رابطه با علی بیگدلی، کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با سایت دیده بان ایران تحلیل خود را درباره مذاکرات برجامی ارائه داد. مشروح گفت و گو را در ذیل می خوانید: 

*آقای بیگدلی! پایگاه خبری نزدیک به شورای عالی امنیت ملی خبری مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی اجازه نصب دوربین‌های آژانس در سایت کرج را داده است. به اعتقاد شما این به معنای عقب نشینی مقامات جمهوری اسلامی از مواقع تند و تیر خودشان است؟

 

اگر آژانس بخواهد به ایران بیاید و از سایت کرج دیدن کند، باید حمله پهبادی اسرائیل به ایران را محکوم کند. بنده بارها تاکید کرده‌ام که آژانس یک سازمان سیاسی نیست بلکه یک سازمان علمی- فنی است و این موضوعی بود که به همین شکل ادامه پیدا کرد. دو روز گذشته آقای اسلامی هم باز چنین اظهاراتی را مطرح کرد که ضرورتی ندارد که بازرس‌ها بیایند و دوربین‌هایشان را در کرج نصب کنند چون ما در اینجا غنی‌سازی نمی‌کنیم. از سویی دیگر؛ در وین نماینده آقای گروسی، هیئت ایرانی را تهدید کرد و گفت اگر اجازه بازدید از سایت کرج را به ما ندهید، در چند روز آینده با تشکیل جلسه شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر خواهد شد که با صدور این قطعنامه پروندهایران خیلی سریع به شورای امنیت می‌رود و دوباره روز از نو و روزی از نو! بنابراین ایران ناچار شد که با این بازدید و نصب دوربین‌ها در سایت کرج موافقت کند که این نشانه عقب نشینی ایران در مذاکرات است. بنده بارها گفته‌ام اگر ایران سطح انتظارات خودش را پایین نیاورد قطعا این مذاکرات به نتیجه‌ای نخواهد رسید. باید ایران یک دیپلماسی پلکانی و نرم را در پیش بگیرد یعنی بیاید بگوید که شما تحریم‌های ذیل برجام را بردارید که شبکه بانکی ایرانی بهبود یابد، ما هم غنی‌سازی 60 درصدی را کاهش داده و به 20 درصد می‌رسانیم. این دیپلماسی پلکانی باعث خواهد شد که آن سردی که فضای مذاکرات را احاطه کرده است، مقداری تغییر می‌یابد و سطح اختلافات کاهش پیدا می‌کند. ایران به دلیل اینکه آن مفاهیم و اصول دیپلماسی را بلد نیست و یک چیزی را شورای عالی امنیت ملی در دست هیئت مذاکره کننده ایرانی گذاشتند و نتیجه‌اش همین می‌شود که می‌گوید باید در همین ابتدا همه تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود! قطعا این قضیه در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. اولا که بایدن آنقدر اختیارات ندارد که بتواند همه تحریم‌ها را بردارد و از سویی دیگر بیشتر تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است مربوط به برجام نیست. جمهوری اسلامی راهی جز دیپلماسی پلکانی ندارد و این که تمام مشکلات جمهوری اسلامی با آمریکا با چند جلسه حل نمی‌شود بنابراین جمهوری اسلامی ناچار است در جلسات بعدی‌ هم از دیگر مواضع خودش پایین بیاید چون هیچ چاره‌ای ندارد.

 

*با توجه به این دیپلماسی پلکانی که شما می‌گویید به اعتقاد شما قدم بعدی جمهوری اسلامی در مذاکرات وین چیست؟

 

اگر ایران بر همان مواضع تند و تیزش بماند و کوتاه نیاید و هی بگوید که باید از ما معذرت خواهی شود و یا غزمات به ما پرداخت شود که ما اصلاً چنین صحبت‌های بی پایه و اساسی را در روابط دیپلماسی نداریم و بر همین قضایا بماند، قطعاً نتیجه‌ای نخواهد داشت. دیروز هم وزرای خارجه انگلیس و فرانسه اذعان داشتند که مذاکرات به بن بست رسیده است و جمهوری اسلامی یا باید دست از پیشنهادهای عجیب‌اش بردارد و یا باید تبعات به نتیجه نرسیدن مذاکرات را بر قبول کند. در این میان تنها کشوری که ضرر می‌کند ما هستیم. وضعیت کشور از اقتصادی و سیاسی بگیر تا باقی بخش‌ها به شدت بحرانی و آشفته است. هر روز یکی از اقشار مردم در کف خیابان نان و بقا را فریاد می‌زنند. به همین دلیل جمهوری اسلامی هیچ چاره‌ای جز به نتیجه رسیدن برجام ندارد و باید سطح انتظارات بی پایه و اساس خودش را کاهش دهد و با آمریکا به صلح برسد.

*آقای عبداللهیان دیروز گفته‌اند که به توافقات خوبی رسیده‌ایم، نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما این ادعای آقای عبداللهیان نشانه چیست؟

آقای عبداللهیان برای این‌که فضای ملتهب کشور را مقداری آرام کند چنین ادعایی را مطرح کرده است. بنده هر روز همه خبرگزاری‌های بین‌المللی را دنبال می‌کنم و هیچ خبری مبنی بر به نتیجه رسیدن برجام در هیچ کجا منتشر نشده است. اصلا مذاکرات به طور کامل به دلیل حجیم بودن سطح انتظارات جمهوری اسلامی، فعلا متوقف شده است. اظهارات آقای عبداللهیان فقط برای ایجاد آرامش در کشور بوده است و هیچ ارزش دیگری ندارد. باید مقامات جمهوری اسلامی آن آرزوها و ادعاهایی که در خانه پیش خانواده‌هایشان مطرح می‌کنند را فراموش کنند و باید این را بدانند که در فضای بین‌المللی چنین ادعاها و درخواست‌هایی ارزشی ندارد؛ بنابراین باید لحظه به لحظه عقب نشینی کنند همانطور که قبلا هم این کار را کرده‌اند. ‎‌‌

منبع:سایت دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر