کد خبر: 122953
A

توضیحات رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره برای تغییر سربازی

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: در مجلس دو نماینده مجلس دو طرح برای اصلاح نظام وظیفه آورده‌اند. برخی می‌گویند سربازی را بفروشید و‌پولش را به کسانی بدهید که به سربازی می‌آیند. یک طرفِ طرح سربازی ستاد کل نیروهای مسلح است و قرار است جلسه‌ای در سطح فرماندهان، مسئولان مربوط و کمیسیون گذاشته شود و به یک راهبرد برسیم و نهایتا تصمیم در این زمینه را قطعی کنیم.

توضیحات رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره  برای تغییر سربازی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  وحید جلال‌زاده که عصر امروز در برنامه دست‌خط حضور یافته بود، با تشریح تحولات مربوط به مذاکرات هسته ای در سالهای اخیر اظهار کرد: دقیقا روزی که کمیسیون برای سال دوم هیئت رئیسه رای‌گیری می کرد، کمیته ای به نام کمیته تطبیق در شورای عالی امنیت ملی به دستور رهبری تشکیل می‌شد که قانون مجلس، تدابیر رهبری و مصالح کشور و مردم را در آن کمیته بررسی کنند و به مذاکره‌کنندگان آن دوره که آقای عراقچی مذاکره‌کننده ارشد بود یک پلت فرم جدیدی را ارائه بکنند و دستور حضرت آقا بود که این ترکیب، آن پلت فرم را تایید کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ما به قالبی رسیدیم و قرار شد این در شورای عالی امنیت ملی مطرح شود و بعد از مصوبه آن و تایید رهبری - چون مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید به تایید رهبری برسد - ... که آقای رئیس جمهور وقت همان جلسه اول وقتی که مصوبات کمیته تطبیق را استماع کرد، دیگر اجازه جلسه دوم را ندادند و تا روزی که رئیس شورای عالی امنیت ملی بودند، مصوبات کمیته تطبیق در دستور کار قرار نگرفت.آقای رئیس جمهور گفتند از دستور کار خارج کنید، ان‌شاالله دولت بعد! لذا دیگر آقای عراقچی مذاکرات را ادامه نداد.

جلال زاده اضافه کرد: مجلس کار مهمی را در سال ۹۹ انجام داد که در کمیسیون ما پخت و پز شد و آن هم قانون راهبردی لغو تحریم ها بود، ما آمدیم به جاده یکطرفه منافع برجام که به سمت غرب بود، پایان دادیم. گفتیم اگر تحریم ها لغو نمی شود اگر ما نفع اقتصادی نمی بریم، این برجام برای چه بوده است؟ آن برد برد این وسط مثلا چه تعریفی دارد؟ آمدیم آنجا در بند ۶ گفتیم که اگر تحریم ها لغو نشود، ایران به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پایان می دهد، یک زمان هم گذاشتیم برایش.

وی گفت: دولت وقت این را مضر بر سیاست خارجی و مذاکرات قلمداد کرد، آقای روحانی خیلی صریح، من شنیدم در یک روایتی که آقای ظریف گفته بود اگر این قانون تصویب بشود جنگ می شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ما از این جنگ ها در طول این مدت خیلی شنیدیم غربی ها در این ایام فَترت به قول ما، اصرار داشتند از جایی که مذاکرات تمام شده شروع شود، این یکی از منازعات مذاکرات جدیدی است که مذاکرات وین ۶ اولا که ما به مذاکرات وین ۶ اعتقادی نداریم یک و دو و سه، این مذاکرات یک مذاکرات جدید است چرا؟ چون اصلا دستورالعمل جدیدی دارد.

وی گفت: آنها می گویند که از آنجایی که تمام شده شروع کنیم و داخل پرانتزها فقط مورد بحث قرار بگیرد. داخل پرانتزها یعنی آنجایی که یا ما تحفظ کرده بودیم، یا ۱+۴ تحفظ کرده بودند. می گفتند به موارد دیگری نپردازیم. به تعبیری در مذاکرات سابق یک چیزهایی را ما دوباره پذیرفتیم که الان دولت جدید آنها را نمی پذیرد و حتی با قانون راهبردی مجلس هم در تناقض است.

وی خاطرنشان کرد: ما سه تا ستون تعیین کردیم؛ یکی ستون قرمز بود که گفتیم اینها قابل مذاکرات نیستند، یک ستون وسط بود، زرد گذاشتیم اسمش را، گفتیم اینها را مذاکره بکنید اگر مثلا بند ۲ ما را نمی پذیرند، شما هم در مقابل بند ۴ آنها را مثلا نپذیرید، در تقابل این درخواست ها و مطالبات بود. یک ستون سفید بود گفتیم چانه بزنید تلاش کنید اگر شد که خیلی خوب است و به نفع است، اگر نشد ما روی اینها دعوا نمی کنیم نمی ایستیم. مثلا طبق قطعنامه ۲۲۳۱ ما باید سال گذشته تقریبا آذرماه تحریم های تسلیحاتی متعارف ما در خرید و فروش باید برداشته می شد آمریکایی ها این را نمی پذیرند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت هم روی این خیلی اصرار نداشت و می گفت ما که کارهایمان را می کنیم بحث کار کردن نبود، بحث قلدری آمریکا بود، چیزی که پذیرفته دوباره می خواهد بزند زیرش. این یعنی دفعه بعد هم هر کجا دید که یک اتفاقی افتاده و خلاف حتی برجام است، آمریکا می خواهد دوباره بگوید چون شما فلان کار را کردید، کجا یک چنین حرفی را زدید، در منطقه هر کجا... ما مثلا فلان تحریم را برمی گردانیم. پس موضوع خرید و فروش سلاح نبود موضوع حقوقی قصه بود.

جلال زاده افزود: در لیست قرمز آمریکایی ها از تحریم های باقیمانده، ۱۵۰۰ تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی باقی مانده بود. یک کلاهبرداری سیاسی کرد چون می‌دانست دولت بعدی اگر دموکرات باشد، می‌خواهد برگردد به برجام یک تعداد از تحریم های هسته ای ما را لیبلش را برداشت کرد، تحریم های حقوق بشری بانک مرکزی را از هسته ای درآورد برد در تروریست ما در برجام تحریم های برجامی را قرار شده طرف مقابل بردارد آمریکای جدید دولت جدید می گوید این بانک مرکزی الان دیگر در هسته ای نیست، در تروریسم است، پس اگر می خواهید بانک مرکزی را بردارید، شما باید در تروریسم هم وارد مذاکره شوید، ما هر چه قدر به اینها می گوییم دوستان قبل هم همین را گفتند که آقا شما که می دانید این خود ترامپ این کار را کرد و اصلا این ربطی به تروریسم و حقوق بشر ندارد، ولی آنها تصویب کردند و از این نمی‌گذرند لذا اینها مواردی است که بعضی وقت ها می گفتند که ما ۹۰، ۹۵ درصد کار را تمام کردیم، حجمی نگاه کنیم وزنی نگاه کنیم این ۵ درصد کدام ها بوده است که مانده است؟

جلال زاده ادامه داد: آخرین گزارشی که آقای ظریف خطاب به من نوشتند و دیگر آخرین گزارشی بود که نوشتند یک فصل مبسوطی را از منافع برجام بعد از تصویب آورده بودند که نمی دانم خرید هواپیما چه شد، من دارم می گویم ثم ماذا؟ الان محصول کجاست؟ هواپیما کجاست؟ سرمایه گذاری توتال کجاست بله یک مقدار ما نفت فروختیم یک مقدار ارز به کشور وارد شد بقیه ارز ما کجاست و در کدام بانک هاست؟ سوئیفت خاطرتان است چه قدر در تلویزیون و در برنامه های شما دلواپسان با مسئولان آن موقع بحث می کردند که سوئیفت باز شده یا خیر و آخرش آقای سیف رفت بانک جهانی گفت تقریبا منافع برجام برای ما هیچ بود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیایت خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: راهبرد دولت جدید کسب منافع حداکثری از مذاکرات پیش رو است؛ طرف مقابل هم این را تقریبا به صورت کامل دریافت کرده است. آقای امیرعبداللهیان که رفته بودند برای اجلاس سالانه سازمان ملل در نیویورک، آمریکایی ها پیام داده بودند که ما حاضریم - با همین ادبیات -  حاضریم ۱۵ درصد بیشتر از قبلی ها به شما بدهیم! لذا خیلی درخواست کرده بودند که آقای وزیر خارجه ایشان اینها را در آمریکا ملاقات بکند که چون ایشان نه دستورالعمل داشت و نه مجوز مذاکره، این را نپذیرفته بود و لذا آنها هم این پیام را دریافت کردند که آن دو صدایی که ما در دوره قبل از آن سوء استفاده می کردند و از آن شکاف بهره برداری سیاسی می کردند، دیگر آن دو صدایی در کشور نیست، لذا راهبرد اصلی این است که ما بتوانیم در این مذاکرات منافع کشور را تامین بکنیم.

وی اضافه کرد:  من خودم هم به برجام ایراد دارم، اما ما تعهد داریم به چیزی که دولت جمهوری اسلامی آن را پذیرفت. مقام معظم رهبری آن موقع که برجام امضا شد ۹ بند تعریض زدند به آن بحث ها. با همه آن پکیج با بسته ای که بسته شده، ما الان داریم روی آن برجام مذاکره می کنیم؛ این را عنایت کنید. امیدوار هستم که نتیجه مذاکرات این دوره که اصلا نباید فرسایشی باشد، اصلا نباید مذاکره برای مذاکره باشد، این هم درخواست آقای رئیس جمهور است از تیم و هم اتفاقا طرف مقابل هم دنبال همین است، می گوید آقا فرسایشی نکنید.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: درست است ما الان دولت را حمایت می کنیم کمک می کنیم اما آن نظارت مجلس سر جای خودش هست. شما بیینید ما در لحاظ اقتصادی که یک اشاره ای کردید مکررا وزرای مربوطه در حوزه بورس، صنعت، بانک و مباحث کالاهای اساسی به مجلس خواسته‌ایم و صریح و خیلی محکم با آنها حرف زدیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز در مجلس خیلی شفاف نماینده ها اعتراض خودشان را به برخی از مسائل می گویند. حمایت ما از دولت هیچ منافاتی با نظارت ما و پاسخگویی دولت در مقابل مجلس ندارد. ما مدافع منافع ملت هستیم، ما نماینده هستیم.

جلال زاده با تشریح راهبرد دولت سیزدهم در مذاکرات هسته ای گفت: آقای باقری بارها آمده در تلویزیون در شبکه های مختلف و در دانشگاه ها از برجام انتقاد کرده به تیم مذاکره کننده قبلی ایرادات مختلف گرفته، خود ما ببینید چه قدر حرف زدیم، شما مصاحبه من را با کلید واژه برجام بزنید، من در بخش قبل گفتم با همه ایراداتی که من و خیلی از دوستان داشتیم، اما الان ما روی این برجام داریم صحبت می کنیم.

وی گفت: آقای باقری هم که تشریف بردند برای مذاکرات با همه ایرادات که به برجام داشتند آن قالبی که ایشان روی آن جلو می رود و مذاکره می کند، برجام است. لذا این به نظر من بیشتر جنگ روانی آن طرف آب است. آقای وزیر خارجه به این نکته شما اشاره کردند گفتند بعضی ها... ما هم به آقای باقری گفتیم که این حرف است و این جنگ روانی است آقای باقری با همه ایراداتی که به برجام داشتند اما تعهد داریم نسبت به برجام و الان داریم روی تعهدات برجامی دو طرف مذاکره می کنیم.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: حضرت آقا بر لغو تحریم، راستی‌آزمایی، برگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی تاکید کردند. آن مباحثی که ما با اروپایی ها و مخصوصا با آمریکایی ها درگیر هستیم بحث گام دوم است یعنی راستی‌آزمایی؛ آنها می گویند که ما به شما یک روز فرصت می دهیم ما را راستی آزمایی کنید، دولت قبل می خواست با این یک روز کار را تمام کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: می‌گویند لانگ دی؛ لانگ دِی یعنی چه؟ اینها نمی خواهند از یک روز عدول کنند، بعد می گویند ما بگوییم یک روز طولانی! می گوییم روز طولانی یعنی چه می گویند مثلا شما بگویید ۴۸ ساعت! در ۴۸ ساعت شما چک بانکی را می توانید وصول کنید که ما نفت مان را بفروشیم، پولش را بگیریم، در یک بانکی بخوابانیم، بعد تبدیل به کالا کنیم و وارد کشور کنیم؟ درباره سوئیفت خودشان می گویند نرم افزاری که شما دارید قدیمی است ما اگر سوئیفت شما را باز کنیم تبادلات بانکی را خودشان می گویند تا آن نرم افزار تا آن آموزش بیاید شما دو ماه کار دارید! می گوییم ما چه کار کنیم می گویند ما یک دانه آزمایشی مشقی در می کنیم، یک مبادله بانکی شما را مثلا بدون نوبت و بدون این مباحث اداری... اینها را می گویند که ما این چک را می آوریم به یک باجه می گوییم این را سریع ضرب کن شما ایرانی ها می بینید ۲ میلیارد دلار آمد به حساب.

وی گفت: گفتیم مگر شما با بچه طرف هستید؟ مقام معظم رهبری می گویند راستی آزمایی در کوتاه مدت امکانپذیر نیست. اروپایی ها به عهدشان وفادار نبودند. کدام تعهد اروپایی ها در مورد برجام عملی شده است؟ حتی وقتی که ترامپ خارج شد اروپایی ها به ما سریع پیام دادند و گفتند عصبانی نشوید، ما تمام تعهدات آمریکا را به عهده می گیریم! یکی می خواهد تعهدات خود اروپایی ها را انجام بدهد! دولت قبل بارها تلویزیون از شبکه های ملی پخش کرده که در دولت گفته می شد که شما اعتماد کنید و ... یک هفته کار دارد که... راست هم می گویند اگر ما لانگ دی را می پذیرفتیم اگر آن پرانتزها را می پذیرفتیم به نظر من یک هفته زیاد بود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آقای روحانی اگر خاطرتان باشد وقتی ترامپ آن طرف برنامه خبری گذاشت و آن امضای معروفش را کرد و خارج شد بلافاصله رئیس جمهور ایران گفت ما دو هفته فرصت می دهیم آن دو هفته بعدش با اروپایی ها رفت شد دو ماه بعد دو ماه شد هشت ماه شش ماه.تا اینکه شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت که گام های برگشت به توانمندی هسته ای را بردارد ۵ گام را تعبیه کردند که در دولت قبل ۵ گام به صورت کامل هم برداشته نشد.

وی اظهار کرد: دقیقا وقتی که شهید فخری زاده وقتی ترور شد دیگر مجلس به پا خاست. لذا ما قانون را تصویب کردیم که یک بخش آن توانمندی های صلح‌آمیز هسته ای ما بود، آن جا ما گفتیم اگر تا دو ماه، پیشنهاد من این بود که بلافاصله بلافاصله ۴ رای کم آورد یک پیشنهاد دوم یک ماه بود که تصویب شد، شورای نگهبان آن را برگرداند، دو ماه بالاخره در مجلس رای آورد دو ماه تمام شد. یک اتفاقی افتاد دوباره در دولت قبل بدون اینکه مجلس را در جریان بگذارند آقای گروسی آمد ایران با آقای صالحی مذاکره کردند، ما متوجه شدیم که در آن بیانیه دو جانبه ای که صادر شده دوربین ها همچنان به تصویربرداری خودشان ادامه می دهند.

نهایتا آن چیزی که الان در ارتباط با دوربین هاست من عرض می کنم. به این معنا که اینها مموری دارند و ذخیره می شد ولی بازرسان آژانس می آمدند مموری ها را تعویض می کردند، مموری جدید می گذاشتند.

وی اضافه کرد: الان در دوربین ها ضبط صورت می گیرد اما مموری ها به آژانس تحویل داده نمی شود. اینها در ذخیره یا مخازن خودمان نگهداری می شود. چرا این اتفاق می افتد؟ یک بحث این بود که هم آقای گروسی این را می گفت، هم به نظر من عقلانی بود، که اگر مذاکرات به نتیجه برسد و این دوربین ها قطع بوده و تصویربرداری نمی شده، این یک بهانه ای به دست دشمنان ایران می افتاد که این دو ماه سه ماه شش ماه یک سالی که ضبط صورت نگرفته، چه اتفاقاتی در مراکز هسته ای ایران رخ داده است.

وی همچنین درخصوص اقدامات خرابکارانه و ایذایی رژیم صهیونیستی گفت: در خرابکاری نطنز دو، من به همراه یک تیم از کمیسیون فردای آن حادثه رفتیم نطنز. متوجه شدیم که چند تا بازرس هم آنجا هستند. ببینید خرابکاری چه زمانی انجام شده بود؟ دقیقا فردایش موعد... می دانید که زمان را از قبل می دهند، آمده بودند که ببینند چه کار کردند! نتیجه گرفتند یا خیر.

وی با بیان اینکه ما در بسیاری از موضوعات متاسفانه بسته رسانه ای نداریم، گفت:  این یک ایراد اساسی است بنزین ۹۸ از کجا آسیب دید؟ همین طرح صیانت مجلس. قبل از اینکه آن حملات به نظر من نمی‌خواهم بگویم یک درصد محدودی اش ممکن است مغرضانه بوده باشد اماعمده آنها از روی ناآگاهی بود اصلا نمی دانند ما اطلاع رسانی نکرده بودیم ما اقناع نکرده بودیم. در بنزین ۹۸ دیدید چه شد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: آقای رئیس جمهور صبح جمعه را گفتند و من به شما عرض کنم، مستند اینجا عرض می کنم در برنامه شما آقای روحانی گفته بودند شما کجا وقتی که می خواهید بنزین قیمتش را اعلام کنید، شما کجا تشریف دارید، اول قرار بود ایشان در ساختمان سپید ... بعد گفته بودند نه من می روم، یعنی تا اینجا مطلع ... بعد گفتند آقای واعظی هستند شما اطلاعات را به ایشان بدهید پس رئیس جمهور کشور بیاید بگوید من جمعه متوجه شدم لذا ما در بسته های رسانه ای عملیات های اقتصادی مان عملیات های سیاسی مان متاسفانه یک ضعفی داریم این را باید نظام جبران کند.

جلال زاده ادامه داد: بعد از اینکه حوادث را در نطنز و مراکز دیگر هسته ای مان داشتیم در تسا کرج که الان آژانس آنجا حساس است، جالب است به جای اینکه بگویند چه کسی این دوربین ها را از کار انداخته می گویند بگذارید دوربین ها را ما کار بیندازیم، می گوییم اول بپرسیم چه کسی این دوربین ها را زده شما اصلا با او کار ندارید و چسبیدید به اینکه راه بیندازید.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از اینکه آن اتفاقات افتاد،طرح جامعی برای حفاظت از مراکز هسته ای تهیه شد که پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی بود. آن خبری که خود صدا و سیما پخش کرد در امرای ارتش در حوزه پدافند، پدافند نطنز که آنجا مستقر است برای اینکه آمادگی خودش را امتحان کند و احیانا اگر شیء و پهپاد و یا هر چیز دیگری که می تواند به مجتمع نطنز آسیب بزند، ببیند می تواند برخورد کند یا خیر، نسبت به آن آمادگی خودش را چک کرده بود، با سلسله مراتب خودش این را هماهنگ کرده بود اینکه مثلا باید قبلا اطلاع داده می شد.

جلال زاده ادامه داد: ما در این موضوع که می خواهیم دو تا موشک ضد هوایی شلیک کنیم، آیا این را باید قبلا اطلاع رسانی کنیم الان من این را نمی توانم خیلی اینجا نظر بدهم که این اتفاق باید بیفتد یا خیر. بعد دیدید دو روز بعد پهپادی را در کوهرنگ لاشه اش را جمع می کردند، گفتند این موشک خورده بود. به این اولا اگر خورده بود که منهدم می شد این یک پهپادی بود برای باروری ابرها روز پنجشنبه قبل آن شنبه در آن منطقه با مجوز به پرواز درآمد، آن سیستمی که این را بازگشت می دهد به آن جایی که پرواز کرده از کار افتاده بوده این فرود عمودی کرده بود و چون دیگر نمی توانست پرواز کند و برگردد به جای قبلی آمدند این را با جرثقیل و هلی کوپتر بردند و دیدید که سالم بود و هیچ ارتباطی با آن شلیک موشک نداشت.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه درخصوص تنشهای آبی و اتفاقات اخیر اصفهان گفت: الان تنش آبی اکثر استان های ما را در بر گرفته است، من نماینده ارومیه هستم دریاچه ارومیه لازم نیست که در اینجا توضیح دهم. الان ما نزدیک به ۱۵ سال است درگیر دریاچه ارومیه هستیم، می دانید که آذربایجان غربی دومین استان آب‌دار کشور است بعد از خوزستان، الان ببینید به جایی رسیده که برخی از روستاهای ارومیه الان با تانکر دارند آب می برند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارکردهای حکومت، پیش‌بینی است؛ این همه دستگاه های عریض و طویل، می دانید ما چه قدر پژوهشکده داریم فقط وزارت علوم ۲۰، ۳۰ پژوهشکده دارد در موضوعات مختلف، وزارت نیرو می دانید چند تا پژوهشکده دارد؟ می دانید ما چه مقدار اندیشکده داریم؟ من نمی دانم این خروجی اینها نباید پیش‌بینی کند ۱۰ سال بعد چه اتفاقی در کشور خواهد افتاد؟ من یک نکته بگویم ببینید ما آب کم داریم ولی به نظر من بیشتر از کم آبی بی‌مدیریتی است، بی عرضگی ماست.

جلال زاده خاطرنشان کرد: همه دنیا می دانند که  آبیاری که ما الان در ایران می کنیم که به تعبیر کشاورزان می گویند غرق آبی؛ غرق آبی یعنی محصول در آب غرق می شود دیگر، شما با بیل آن آبراه را باز می کنید آب می آید فردا صبح می آید می بندید بعد می بینید سیب تا کمر در آب است. الان سیب آنهایی که آبیاری قطره ای کردند، هم کیفیت محصول و هم کمیت محصول و هم کاهش مصرف آب دارد.

وی با بیان اینکه در این زمینه باید یک بسیج عمومی ایجاد کنیم،گفت: هر چند دولت از سال ها قبل آمده گفته ۸۵ درصدش رایگان است ۱۵ درصدش وام قرض الحسنه، ولی در همین ارومیه از ۸۵۰ هزار هکتار آبی حوزه آبریز دریاچه ارومیه به ۱۰۰ هزار هکتار نرسیده آبیاری مدرن و قطره ای. ما امروز که غرق در کم آبی هستیم همچنان داریم آبیاری غرق آبی می کنیم.

وی ادامه داد: در همه جای ایران زمین های زراعی را افزایش می دهند آن هم بعضا با محصولاتی که مصرف آبشان بالاست. ما باید ۱۰ سال قبل فکر می کردیم. مثل برقی که قطع شد. در کمیته امنیت آب، دوستان وزارت نیرو و دستگاه های دیگر را آوردیم. به دولت اطلاع داده شده اما چاره جویی نشد. این ترک فعل که جناب آقای رئیسی در قوه قضائیه به واژگان آن اضافه کرد، اگر در جای خودش بنشیند دیگر مدیران بعدی جرات نمی کنند چون می دانند ۱۰ سال بعد هم می کشانند پای میز محاکمه می گویند چرا این کار را شما کردید.

وی با اشاره به اجرای طرحهای سدسازی در ترکیه اظهار کرد: اتفاقا گزارش سفیر ترکیه با آقای امیرعبداللهیان را می خواندم. ابر پروژه سد سازی! یکی دو تا نیست ۵، ۶ سد روی حوزه آبریز ارس در خاک ترکیه زده می شود و با لوله آب را در خاک خودشان برای کشاورزی و توسعه شرق ترکیه می برند.

وی خاطرنشان کرد: کشت صنعت مغان، کشت و صنعت پارس، کلا کشاورزی سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل و گیلان و حق آبه خزر  تهدید می شود و از کمیسیون ما این را پیگیری کردیم و دستگاه های مربوطه و وزارت نیرو و وزارت خارجه  توضیح بدهند که در مقابل این کار با دولت ترکیه چه کار خواهند کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص اقدامات مجلس درباره نظام وظیفه گفت: ما الان در مجلس دو نفر از نمایندگان  دو طرح برای اصلاح نظام وظیفه آوردند. الان یک تعداد از جوانهایمان به دلایل مختلف سربازی نرفته‌اند، لذا بعضی می گویند سربازی حرفه ای، مثل بعضی از کشورها. مثلا طرف می رود ۵ سال حقوق می گیرد و ۵ سال دیگر اگر می خواهد می ماند در نیروهای مسلح، اگر نخواست می رود بعضی ها می گویند که خرید خدمت کنیم که یادتان باشد زمانی این بود که بچه هایی که پدرشان و خانواده شان نمی‌توانست ۱۵ میلیون آن موقع را پرداخت کنند با حسرت و با آه نگاه می کردند که همسایه بغلی رفت بعد از ۲۵ روز آموزش، دنبال کار و زندگی اش، این باید دو سال برود به نظر من تبعیض بود. حتی بعضی ها می گویند سربازی را بفروشید پولش را بدهید به اینها که می آیند سربازی یعنی من ۱۵ میلیون، ۲۰ میلیون، ۸۰ میلیون بدهم به شما که می خواهید بروید سربازی به جای اینکه به شما یک و نیم میلیون دو میلیون بدهند پنج میلیون میدهند.

جلال زاده گفت: از یک طرف طرح سربازی ستاد کل نیروهای مسلح است ما قرار شد که یک جلسه ای در سطح فرماندهان و رئیس محترم مجلس و کمیسیون گذاشته شود و به یک راهبرد برسیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر