کد خبر: 123333
A

تنها زن رهبر ارکستر ایران در حضور تماشاگران روی صحنه رفت/ نزهت امیری، زن تابوشکن موسیقی ایران کیست؟/ تصاویر

بانوی سراپا سیاه‌پوش وارد صحنه شد و در حالی که مدت‌ها از تماشاگران فاصله گرفته بود، با دستانش نوازندگانی را هدایت کرد که صدای زندگی می‌نواختند؛ ساز.

تنها زن رهبر ارکستر ایران در حضور تماشاگران روی صحنه رفت/ نزهت امیری، زن تابوشکن موسیقی ایران کیست؟/ تصاویر

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تالار وحدت در حالی که دو سال پس از شیوع کرونا، در روزهای اخیر، میزبان دو کنسرت «رکوئیم موتزارت» و «رسیتال پیانوی آرش گوران» با حضور تماشاگران بود، شامگاه جمعه ـ سوم دی ماه ـ نیز «ارکستر سرزمین مادری» به رهبری نزهت امیری را میزبانی کرد. 

در این اجرا، قطعاتی از روح‌الله خالقی، گلنوش خالقی، توفیق قلی‌اف، مهرداد دلنوازی و بهزاد عبدی اجرا شد و همچنین شاهد تکنوازی‌هایی از شیما شاه محمدی، علی نجفی ملکی، مریم خدابخش و صدا سدیفی بودیم. 

در کنار خوانندگی غفارزاد (ذابح) و صدایش که در سالن تالار وحدت طنین‌انداز شده بود، تکنوازی‌های هنرمندان حال و هوای اجرا را خاص‌تر کرده بود. گویی با ورود هر تکنواز به صحنه و همراهی او با گروه، گره‌ی اتصال تماشاگران به صندلی های قرمز کورتر و کورتر می‌شد.

تنها زن رهبر ارکستر ایران در حضور تماشاگران روی صحنه رفت/ عکس

کنسرت پس از اجرای سرود ملی، با اجرای قطعاتی آغاز شد و با تکنوازی‌هایی با سازهای قیچک، نی، عود و قانون ادامه پبدا کرد. تنوع سازها، صدایی که همزمان حکایت از موسیقی کلاسیک و سنتی داشت و البته رهبری نزهت امیری که به‌عنوان تنها بانوی رهبر ارکستر در ایران شناخته می‌شود، همگی این اجرا را برای هر شنونده ای، حتی آنهایی که بیرون از سالن صرفا صدایی از نواخته شدن سازها می‌شنید، جذاب کرده بود.

سانس اولِ اجرا، به تکنوازی شیما شاه محمدی (قیچک) و علی نجفی ملکی (نی) اختصاص داشت که فضایی کم و بیش عرفانی و آرام را تداعی می کرد. سانس دوم اما با تکنوازی مریم خدابخش(عود) و صدا سدیفی (قانون) ادامه پیدا کرد تا تماشاگران از یاد نبرند ریتم تندی را که همزمان نواخته شدن ساز قانون با سایر نوازندگان ویولن ایجاد کرده بود. 

از توصیف اجرا که گذر کنیم، جمعیت حاضر در سالن قدیمی و لانه زنبوری تالار وحدت که البته قابل توجه هم بودند، تقریبا با رعایت فاصله اجتماعی به تماشای نواختن ها و شنیدن نواهایی مشغول بودند که حالا پس از دو سال انتظار ناشی از کرونا، مجددا از آن بهره‌مند می شدند و البته با به صدا درآمدن شیپور خطرِ شیوع گونه جدید کرونا در کشور، احتمال می رود بار دیگر تا مدتی از آن فاصله بگیرند. 

نزهت امیری کیست؟

نزهت امیری (زادهٔ ۲۲ آذر ۱۳۳۹ در اهواز)، رهبر ارکستر و از موسیقی‌دانان معاصر ایران است.

از او به عنوان تنها رهبر ارکستر زن ایرانی ساکن ایران،و یکی از اولین بانوان ایرانی در زمینه رهبری ارکستر نام برده می‌شود. امیری همچنین نخستین زنی‌است، که به عنوان رهبر میهمان ارکستر ملی ایران، این ارکستر را در ۸ شهریور ۱۳۹۷ در تالار وحدت رهبری کرد.

زندگی نامه 

نزهت امیری در ۲۲ آذر ۱۳۳۹ در اهواز متولد شد. در کودکی با ساز «ملودیکا» متعلق به برادر بزرگترش با موسیقی آشنا شد و پس از مدتی قطعات موسیقی را از طریق شنیدن با این ساز می‌نواخت. در ۱۳ سالگی به تهران آمد. اولین معلم موسیقی او، معلم پیانو «میری» بود. پس از آن به کلاس‌های «پرویز منصوری» راه یافت و سال‌ها از آموزش‌های او در زمینه تئوری موسیقی، هارمونی، کنترپوان و ارکستراسیون بهره برد. «محمدرضا درویشی» در زمینه فرم و آنالیز و «هوشنگ کامکار» در زمینه سلفژ از دیگر استادان او بودند.

پس‌از پایان تحصیلات متوسطه، با شروع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز موسیقی، از ادامه تحصیل بازماند. او از سال ۱۳۵۸ یادگیری ساز «سه تار» را نزد «فرخ مظهری» آغاز و پس از آن نزد «حسین علیزاده» پی گرفت و در سال ۱۳۶۸ به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه یافت و دوره کارشناسی موسیقی را نزد استادان موسیقی از جمله «فرهاد فخرالدینی» به پایان رساند. امیری با پیشنهاد «شریف لطفی»تحصیلات عالی موسیقی خود را پی گرفت و در سال ۱۳۸۲ در مقطع کارشناسی ارشد رشته آهنگسازی از دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شد.سپس زیرنظر حسین دهلوی به تدریس دروس «تلفیق شعر و موسیقی» وی و همچنین «مبانی و اصول اجرا» و «آواز جمعی» در همان‌جا مشغول شد.

او سال‌ها به عنوان معلم موسیقی، در زمینه آموزش موسیقی کودکان نیز فعالیت نموده و در این زمینه، متد آموزش موسیقی به کودکان را گردآوری کرده‌است.

روزنامه گاردین در سال ۱۳۹۶ در گزارشی از نزهت امیری با عنوان «زن تابوشکن موسیقی ایران» یاد کرد. 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر