کد خبر: 123412
A

فلفل‌های دلمه‌ای برگشت داده شده از روسیه در بازار ایران ارائه می شود

آن گونه که مسئولان می گویند عدم استاندارد محصولات کشاورزی فلفل دلمه‌ای ناشی از استفاده سموم باعث شد تا روسیه محصولات گلخانه ای را مرجوع کند اما حالا صحبتی از عرضه در بازارهای داخلی محصولات مطرح است.

فلفل‌های دلمه‌ای برگشت داده شده از روسیه در بازار ایران ارائه می شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کشاورزان یزدی از کاهش شدید قیمت محصول خود تا ۸ هزارتومان برای مصرف کننده گلایه دارند اما مسئولان استان ضمن تاکید بر استاندارد بودن سموم مصرفی در تولید این محصولات بر سالم بودن آن نیز تاکید دارند.

سیدابوالفضل وکیلی؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد درباره اتفاقات اخیر و تصمیم روسیه مبنی بر ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی و مرجوع آن به کشور، به ارائه گزارش قرارگاه امنیت غذایی استان پرداخت و اظهار داشت: در قرارگاه امنیت غذایی روزانه جلساتی برگزار می شود که با کمیته‌ها و کارگروه های تخصصی به رصد و پایش بازار می پردازیم و با توجه به شرایط حساسی که در تامین مواد غذایی و سلامت آن ها وجود دارد مسئولیت سنگینی به دوش قرارگاه امنیت غذایی است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ هزار تن فلفل به روسیه صادر می شود افزود: تقریبا ۱۳.۴ درصد از این محصول از سوی ایران صادر می شود که از ۸ آذرماه بنا به اعلام سازمان حمایت از حقوق بشر فدرال روسیه به دلیل وجود ۴ مورد سموم تایید نشده، صادرات با مشکل مواجه شده و کاهش قیمت شدیدی نیز داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه پیامدهای این مسئله گریبان تولیدکنندگان داخلی را گرفته و آنها نتوانستد محصول خود را به قیمت واقعی بفروش برسانند اضافه کرد: بازار صادراتی این محصول متوقف شده است و از سوی دیگر نرخ این محصول در بازار داخلی نیز به کیلویی تقریبا ۸ هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه با اتحادیه گلخانه داران در حال رایزنی برای حل مشکل هستیم ادامه داد: ۴ مورد سمی که اعلام شده، در کشور ما در ردیف سموم بی خطر ثبت شده و مشکلی نداشت اما در کشور روسیه شناسایی نشده بود و به ثبت نرسیده و همین مسئله باعث شد که این محموله مرجوع شود اما اتحادیه مربوطه به دنبال حل موضوع است.

وی با اشاره به لزوم راهکارهای جایگزینی برای حل این مشکل عنوان کرد: چند راهکار در دست بررسی است از جمله جایگزینی کشورهای هدف صادراتی برای این محصولات که ارمنستان، قزاقستان و ترکمنستان جایگزین شده و به نوعی با اندکی افزایش قیمت برای بسته بندی و صادرات آماده شده است.

وکیلی یزد را به‌عنوان مهم‌ترین تولیدکنندگان فلفل دلمه‌ای گلخانه‌ای عنوان کرد و اظهار داشت: ۲۰۵ هکتار گلخانه فلفل در یزد روزانه ۱۲۵ تن محصول را تولید و برداشت می کنند که سرمایه گذاری زیادی در این زمینه داشته اند و اگر این موضوع حل نشود گلخانه داران به شدت متضرر خواهند شد و ممکن است بیکاری کارگران را نیز دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه پیگیری شده تا تعاون روستایی موضوع خرید تضمینی فلفل را در دستور کار خود بگذارد افزود: این موضوع اندکی از ضرر را جبران می کند و کمک رسان به گلخانه داران فلفل دلمه ای خواهد بود اما سازوکار ورود به این موضوع و نرخ خرید ۲۲ هزارتومان برای هرکیلوگرم در حال بررسی است که هنوز اجرایی نشده است.

فلفل دلمه

صادرات کالا‌های بی‌کیفیت اعتبار یزد و کشور را تخریب می‌کند

محمدصالح جوکار؛ نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه ریزی ها و توسعه بازارهای صادراتی اظهار داشت: قرار بود که ایران بازار‌های روسیه به ویژه در بحث محصولات گلخانه‌ای را تحت پوشش قرار دهد و بازار سوریه هم جزو هدف‌های صادراتی ایران قرار داشت و این کشور‌ها بازار بسیار خوبی برای ایران به حساب می‌آیند و در صورتی که بتوانیم کالای با کیفیت و مناسب صادر کنیم ارزآوری بسیار خوبی برای کشور به ارمغان می آورد.

جوکار با تاکید بر اینکه متاسفانه ارسال کالا‌های بی‌کیفیت به خارج کشور سبب شده که ما بازار کشور‌های هدف را از دست دهیم گفت: این موضوع بدنامی بسیار زیادی برای کشور به وجود می‌آورد و اعتبارمان را به شدت مخدوش می‌کند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علاوه بر بازار‌های صادراتی ما باید به کیفیت محصولات در بازار داخل هم توجه داشته باشیم افزود: یکی از مسائل اساسی که باید به آن توجه شود، بحث امنیت غذایی و سلامت است و اینکه ما کالای با کیفیت پایین به بازار عرضه کنیم هم، سلامت جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم که کیفیت محصولات غذایی مثل صیفی جات را چه نهادی باید مورد ارزیابی قرار دهد و شاخص‌های استانداردی آن کاملا مشخص باشد.

جوکار با تاکید بر اینکه باید حتما میزان سموم مصرفی که برای محصولات غذایی و دامی استفاده می‌شود مشخص باشد و نظارت کافی برای اجرای دقیق آن وجود داشته باشد عنوان کرد: علاوه بر اینکه نظارت کافی در این حوزه را باید داشته باشیم لازم است به کشاورزان و تولیدکنندگان نیز آموزش دهیم.

فلفل دلمه صادراتی

محصولات فاقد استاندارد در بازار داخل هم نباید مصرف شوند

مهران فاطمی؛ استاندار یزد هم با بیان اینکه کوچکترین بی توجهی به کیفیت محصولات در این حوزه قابل قبول نیست اظهار داشت: هیج محصولی که از استاندارد‌های لازم برخوردار نیست به هیچ عنوان نباید نه در داخل استان مصرف شود و نه به استان‌های دیگر و خارج کشور صادر شود.

وی با بیان اینکه یزد یک پنجم محصولات گلخانه‌ای کل کشور را تولید می‌کند عنوان کرد: در حوزه استاندارد‌ها جهاد کشاورزی باید یک بسته عملیاتی پیشنهاد دهد و تمام تلاش‌مان را داشته باشیم که به این سطح استانداردی دست پیدا کنیم؛ این بسته پیشنهادی باید متناسب با استاندارد‌های روز کشور‌های بازار هدف محصولات استان یزد باشد.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: در ارتباط با محصولات صادراتی باید تمام دقتمان را داشته باشیم که به هیچ عنوان کیفیت کالا‌های تولیدی پایین نباشد چرا که در صورت ارسال کالای بی‌کیفیت، برند و اعتبار یزد را مخدوش کرده‌ایم و بهبود این برند پس از تخریب کار بسیار سختی است.

به گزارش ایلنا، سموم مازاد در فلفل دلمه‌ای سبب شد تا بسیاری از گلخانه داران و افرادی هم که مطابق استانداردها این محصول را کشت می کردند با مشکل مواجه شوند، از سویی متاسفانه ممنوعیت واردات دامن تمام محصولات را در کشور گرفته که روزانه خبرهایی از بازگشت و مرجوع محصولات در رسانه ها و فضای مجازی منتشر می شود.

بی توجهی به قوانین و مقررات حاکم بر تولید و تجارت در بازارهای صادراتی و از سویی عدم دسترسی به سموم مختلف باعث شده تا ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ایرانی به دیگر کشور‌ها دامنگیر سایر محصولات نیز باشد.

گلخانه فلفل دلمه ای

محصولات گلخانه ای بعد از آزمایش به بازار داخل عرضه شود

سیدمسعود عظیمی؛ معاون امور اقتصادی استاندار یزد در این باره به ایلنا گفت: باقیمانده سموم شوخی بردار نیست و مردم ما چون آسیب پذیر هستند اهمیت بالایی دارد که ریزتر به این موضوع پرداخته شود.

وی با بیان اینکه معاونت بهداشت و درمان نیز باید در این خصوص ورود کرده و در جلسات کارگروه تنظیم بازار نیز حضور داشته باشد افزود: باید هماهنگی های لازم برای آزمایش محصولات صورت گیرد و نمونه‌های گلخانه ای پس از تایید آزمایشات لازم به بازار داخل عرضه شود.

معاون امور اقتصادی استاندار یزد با تاکید بر اینکه مردم فلفل دلمه را به صورت خام نیز مصرف می کنند و همه، محصولات کشاورزی را پخته شده مصرف نمی کنند تصریح کرد: بهداشت و سلامت مردم برای ما در اولویت است لذا تا زمانی‌که آزمایشگاه های دانشگاه علوم پزشکی در حوزه غذا و دارو سلامت محصولات را تایید نکرده روانه بازار نخواهد شد.

وی همچنین با اشاره به لزوم حمایت از واحدهای گلخانه ای یزد و جبران ضرر آن‌ها گفت: پیگیر امهال تسهیلات برای آن ها هستیم اما امهال تسهیلات نوعی منابع است و باید قانونی داشته باشیم که بانک بتواند تمکین کرده و اعمال کند.

از سوی دیگر  گلخانه ها و گلخانه داران نیز بنابر توصیه مدیریت نباتات بر مصرف سموم اقدام می کنند که این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد. به نظر می رسد سازمان نظام مهندسی کشاورزی که نظارت بر گلخانه ها را بر عهده دارد به نوعی این حوزه را رها کرده و بیشتر به بحث صدور مجوز پرداخته است که متولیان امر باید پاسخگوی این موضوع باشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر