کد خبر: 123441
A

جروزالم پست: برای اولین بار از پهپاد «شاهد-۱۳۶» برای استقرار خارج از ایران نام برده شد

روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» در گزارشی در خصوص نمایش پهپاد «شاهد ۱۳۶» و پرتابگر آن در رزمایش نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنوب کشور نوشت: طی چند روز گذشته تصاویری از پرتابگر پهپاد جدید ایرانی در فضای مجازی و رسانه‌های ایران منتشر شده است.

جروزالم پست: برای اولین بار از پهپاد «شاهد-۱۳۶» برای استقرار خارج از ایران نام برده شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه اسرائیلی«جروزالم پست» در گزارشی در خصوص نمایش پهپاد «شاهد ۱۳۶» و پرتابگر آن در رزمایش نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنوب کشور نوشت: طی چند روز گذشته تصاویری از پرتابگر پهپاد جدید ایرانی در فضای مجازی و رسانه‌های ایران منتشر شده است. این پهپادها که شاهد ۱۳۶ نام دارند، در رزمایشی که ایران می‌گوید هفته گذشته انجام شد، با موشک ترکیب شدند. ایران این نوع پهپادها را پهپاد انتحاری یا کامیکازه نامیده است. این بدان معنی است که آن‌ها مستقیماً به سمت یک هدف پرواز و خود را منفجر می‌کنند.

این رسانه صهیونیستی ضمن بیان این که پهپادهای مذکور پیش از این در رسانه‌های ایرانی مطرح شده بود اما در گذشته با این جزئیات نمایش داده نشده بود، به مطلبی از «تام اوکانر» در ژانویه ۲۰۲۱ برای نیوزویک اشاره کرد و به نقل از وی مدعی شد «تصاویری که نیوزویک مشاهده کرد و توسط یک کارشناس که فعالیت‌های ایران در منطقه را دنبال می‌کند تأیید شد، نشانگر وجود مهمات پرسه‌زن ایرانی شاهد-۱۳۶ که پهپادهای انتحاری نیز نامیده می‌شود در استان الجوف در شمال یمن است، منطقه‌ای از این کشور که تحت کنترل انصارالله یا حوثی‌ها قرار دارد.»

توانایی ایران در پرتاب چندگانه یا هجوم پهپادی

جروازلم پست در ادامه نوشت: این اولین بار بود که از این نوع پهپاد در استقرار خارج از ایران نام برده شد. پیش از این، ایران پهپادهای کامیکازه ساخته بود، اما این نوع خاص قبلاً در رزمایش‌های نظامی عمومی دیده نشده بود. اکنون می‌دانیم که به گفته خود رسانه‌های دولتی ایران، شاهد ۱۳۶ وجود دارد و نه تنها یک پهپاد کامیکازه است، بلکه ایران راه جدیدی برای پرتاب پهپادها در قالب پرتاب چندگانه یا هجوم پهپادها ایجاد کرده است. هجوم هواپیماهای بدون سرنشین فناوری جدیدی است که در آن از چندین پهپاد برای حمله به هدفی استفاده می‌شود که می‌تواند دفاع هوایی را تحت تأثیر قرار دهد.

بر اساس این گزارش، در گذشته، پهپادهایی مانند «پردیتور» ایالات متحده معمولاً در کنار سایر پهپادها استفاده نمی‌شد. علاوه بر این، هواپیماهای بدون سرنشین اغلب برای ورود به حریم‌های هوایی که به خوبی از آن‌ها دفاع می‌شود، مانند حریم هوایی رژیم صهیونیستی یا عربستان سعودی استفاده نشده است. به ادعای جروزالم پست، این به این دلیل است که فناوری پهپادی تا همین اواخر بیشتر تحت سلطه ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و تعدادی از کشورها بود.

ایران، قدرت پهپادی است

این روزنامه صهیونیستی با اذعان به این که حالا ایران، چین و دیگر قدرت‌های پهپاد وارد بازی شده‌اند، می‌افزاید ایران سرمایه‌گذاری زیادی در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین کامیکازه انجام داده و به عنوان مثال از انواع پهپادهای معروف به قاصف در یمن و پهپاد شهابِ حماس نام می‌برد. طبق این گزارش، این‌ها بر اساس فناوری و مدل‌های ایرانی است و گزارش‌های اخیر در مرکز تحقیقات آلما نشان می‌دهد که حزب‌الله ممکن است حدود ۲۰۰۰ پهپاد داشته باشد که بسیاری از آن‌ها بر اساس مدل‌های ایرانی هستند.

اسرائیل سپس ضمن اذعان به ویژگی‌های پیشرفته این نوع پهپاد، ادعاهای ثابت نشده‌ای را مطرح کرده و می‌نویسد: به نظر می‌رسد پرتابگر جدیدی که ایران در مانور اخیر خود از آن رونمایی کرد دارای پنج لایه یا قفسه است که می‌توان پهپادها را قبل از پرتاب روی آن‌ها نصب کرد. پرتابگر را می‌توان در پشت یک کامیون نصب کرد، به طوری که می‌توان آن را به محموله مبدل کرد، شبیه هر کامیون تجاری دیگری که در جاده‌ها تردد می‌کند. گروه‌های طرفدار ایران حتی قبلاً این کار را در عراق انجام داده‌اند، جایی که راکت‌های ۱۰۷ یا ۱۲۲ میلی‌متری را در پشت کامیون‌ها نصب کرده‌اند. در یک مورد مستند، آن‌ها موشک‌ها را زیر یک کامیون تجاری معمولی مخفی کردند تا آن‌ها را به سمت تأسیسات ایالات متحده در عراق شلیک کنند. در سپتامبر ۲۰۲۰، ایران همچنین موشک‌هایی را در یک کانتینر حمل و نقل قرار داد تا آن‌ها را پنهان کند.

به نوشته این گزارش، پرتابگر جدید ایران برای شاهد ۱۳۶ ظاهراً به این کشور این امکان را می‌دهد که نه تنها آن‌ها را پنهان کند بلکه پنج پهپاد را در این نوع کامیون‌های تبدیل شده قرار دهد. به‌طور قابل‌توجهی می‌توان ده‌ها فروند از این پهپادها را به‌صورت «هجومی» به سمت هدفی پرتاب کرد. اگرچه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پهپادها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، یا اینکه آیا از قابلیت هوش مصنوعی پیشرفته موجود در غرب برخوردارند، وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها تهدید نیستند.

در ادامه این مطلب گفته شده که یک کامیون با محفظه پهپاد مخفی می‌تواند برای حمله به اهداف یا برای کاوش دفاع هوایی مورد استفاده قرار گیرد و ادعا شده ایران این کار را در سال ۲۰۱۹ در عربستان سعودی با استفاده از پهپادها و موشک‌های کروز برای حمله به بقیق انجام داد و با وجود رادار و پدافند هوایی مناسب، سعودی‌‌ها پهپادها را متوقف نکردند.

به نوشته جروزالم پست، پیشرفت‌های ایران از آن زمان به وضوح تهدید بزرگ‌تری در سراسر منطقه محسوب می‌شود و طبق تصاویر، شاهد ۱۳۶ یک پهپاد خیلی بزرگ نیست، اما حاوی یک کلاهک است که آن را به یک سلاح بالقوه خطرناک تبدیل می‌کند و به دلیل اندازه و سطح مقطع راداری کوچک، شناسایی آن آسان نیست.

در بخش دیگری از این گزارش آمده گزارش‌های نیوزویک در ژانویه ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که شاهد-۱۳۶ بردی حدود ۲۰۰۰ کیلومتر دارد. این یک برد طولانی برای چنین پهپاد کوچکی است، اما ادعا شده که بعید به نظر می‌رسد که بتواند به این برد برسد.

در بخش پایانی این گزارش، به نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از قدرت پهپادی ایران پرداخته و ادعا شده که «با این حال، به نظر می رسد که این گزارش‌ها با ادعاهایی مبنی بر ارسال این پهپاد توسط ایران برای حوثی‌ها در یمن همزمان باشد. شعاع ۲۰۰۰ کیلومتری اطراف یمن به این معنی است که پهپاد می تواند به ایلات در جنوب اسرائیل (فلسطین اشغالی) برسد یا کشتی‌های حمل و نقل در خلیج عمان را تهدید کند. خطر هجوم پهپادی از آن نوع که ایران اکنون به نمایش گذاشته در حال افزایش است. ایران قبلاً این مورد را تجربه کرده است، اما به نظر می‌رسد پرتابگر جدید و پهپادهای جدید آن تهدیدی جدی‌تر از سال ۲۰۱۹ هستند. اگر ایران این سامانه‌ها را با انواع پرتابگرهای متعددی که ساخته به عراق، سوریه، لبنان یا یمن منتقل کند، این امر تهدید جدیدی را در هر درگیری آینده با اسرائیل بوجود می‌آورد».

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر