کد خبر: 123448
A

طالبان: رانندگان، زنان را بدون همراه محرم مرد در سفرهای طولانی سوار نکنند

سخنگوی وزارت "امر به معروف و نهی از منکر" به خبرگزاری فرانسه گفته است که "به زنانی که بیش از ۴۵ مایل (۷۲ کیلومتر) سفر می‌کنند، در صورتی که یکی از اعضای نزدیک خانواده آنها همراه نباشد، نباید اجازه سواری داده شود."

طالبان: رانندگان، زنان را بدون همراه محرم مرد در سفرهای طولانی سوار نکنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  بی بی سی؛ امروز، صدمین روزی است که طالبان در بیشتر ولایت‌های کشور دختران دانش آموز را از رفتن به مدرسه، بالاتر از کلاس ششم محروم کرده است. در این دستورالعمل که وزارت "امر به معروف و نهی از منکر" صادر کرده، از رانندگان وسایل نقلیه خواسته شده است که تنها زنان با حجاب اسلامی و همراه با محرم مرد را در مسیرهای طولانی‌ سوار کنند.

سخنگوی این وزارت روز یک‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفته است که "به زنانی که بیش از ۴۵ مایل (۷۲ کیلومتر) سفر می‌کنند، در صورتی که یکی از اعضای نزدیک خانواده آنها همراه نباشد، نباید اجازه سواری داده شود." این برگه در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان نشر شده است.

در دوره قبلی حکومت طالبان، زنان در داخل شهرها بدون محرم شرعی اجازه بیرون رفتن از خانه را نداشتند، اما در این دستورالعمل تازه، که ظاهرا بر مبنای احادیثی از پیامبر اسلام در مورد سفر زنان در صدر اسلام تهیه شده است، مسافت ۴۵ مایل در نظر گرفته شده است.

در احایثی که مورد اتفاق علمای اسلامی نیست، از پیامبر اسلام در مورد حضور همراه مرد در هنگام سفر طولانی بیش از یک شبانه روز زن توصیه شده است. اما، در حدیثی دیگر، پیامبر اسلام مژده سفر طولانی زنی از این سو به آن سوی قلمرو گسترده اسلامی به تنهایی را داده است.

ماه گذشته نیز محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت طالبان "دستورالعملی" برای رسانه‌های تصویری صادر کرد که براساس آن زنان نمی‌توانند پس از این در نمایشنامه‌های تلویزیونی نقش و حضور داشته باشند.

دستور‌العمل جدید طالبان با واکنش‌های گسترده‌ روبرو شد.

این "دستور‌العمل" ۸ ماده‌ای وزارت امر به معروف دولت طالبان پخش "فیلم‌های مغایر اصول شرعی و افغانی، فیلم‌هایی‌ که سبب بد‌اخلاقی اجتماعی می‌شوند، برنامه‌های تفریحی انتقادی از شخصیت‌ها، انتشار تصاویر نیمه‌برهنه مردان، پخش اخبار از سوی زنان بی‌حجاب و تصاویر پیامبران و صحابه" را در رسانه‌های تصویری منع می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر