کد خبر: 123679
A

"درآمد گردشگری ترکیه از یک استان" ۲ برابر درآمد نفتی ایران

درآمد ارزی حوزه گردشگری ترکیه از یک استان" ۲ برابر درآمد نفتی ایران است. گرچه ترکیه براساس شاخص‌های رقابتی در صنعت توریسم در رتبه ۴۳ قرار دارد، اما یکی از ۱۰ کشور برتر توریستی جهان است و در سال ۲۰۱۸ رتبه ششم برترین کشور‌های گردشگرپذیر را از آن خود کرد.

"درآمد گردشگری ترکیه از یک استان" ۲ برابر درآمد نفتی ایران

به گزارش سایت دیده بان ایران"درآمد ارزی حوزه گردشگری ترکیه از یک استان" ۲ برابر درآمد نفتی ایران است. یک کارشناس توسعه گردشگری مهمترین علل و عوامل موفقیت ترکیه در جذب گردشگران خارجی و توسعه صنعت گردشگری این کشور را در مقایسه تطبیقی با ایران تشریح کرد.

ترکیه همواره به عنوان یکی از کشورهای پیش‌رو در سطح جهان و علی‌الخصوص منطقه در صنعت گردشگری شناخته شده به طوری که همواره وقتی شخصی می‌خواهد کشوری موفق در منطقه ما در زمینه جذب گردشگری را مثال بزند از ترکیه نام خواهد برد.

گرچه ترکیه براساس شاخص‌های رقابتی در صنعت توریسم در رتبه 43 قرار دارد اما یکی از 10 کشور برتر توریستی جهان است و در سال 2018 رتبه ششم برترین کشورهای گردشگرپذیر را از آن خود کرد.

ترکیه در سال 2018 با رشد 6 درصدی، پذیرای 46 میلیون گردشگر خارجی و کسب درآمد 25 میلیارد دلاری حاصل از گردشگری بین‌المللی بود!این در حالی است که ترکیه در سال 2019 نیز با رشد 12 درصدی پذیرای بیش از 51 میلیون توریست خارجی بوده و به درآمد 30 میلیارد دلاری دست یافته است.

اقتصاد ترکیه طی 10 سال اخیر به درآمدهای حاصل از بازار گردشگری وابسته بوده و به‌طور میانگین حدود 12 درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه به بازار گردشگری تعلق دارد البته براساس آمار سازمان جهانی گردشگری سهم بازار گردشگری در اقتصاد ترکیه در سال 2019 به 17 درصد نیز رسیده است.

اما بازار گردشگری ایران که در سال 2018 به رشد قابل توجهی در کسب درآمد حاصل از این بازار دست یافته بود در 9 ماه نخست سال 2019 نیز باتوجه به نوسانات دلار با رشد 40 درصدی در ورود گردشگران خارجی همراه بود؛ در سال 2018 اگرچه ایران با پذیرش 8 میلیون گردشگر خارجی در رتبه 89 مقاصد توریستی جهان قرار گرفت اما کسب درآمد 12 میلیارد دلاری با رشد 38 درصدی منجر به قرار گرفتن در رتبه 35 جهان شد.

سهم بازار گردشگری در اقتصاد ایران به‌طور میانگین 5/ 7 درصد ارزیابی شده است که بنابر اعلام سازمان جهانی گردشگری در سال 2018 حدود 5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به بازار گردشگری تعلق دارد.

مطابق اعلام مرکز مطالعات خلیج فارس در سال 2019 بیشترین گردشگران خارجی ترکیه به آنتالیا جذب و در آن سال 16 میلیون گردشگر وارد این شهر شده است؛ این رقم در سال 2021 میلادی و با توجه به شیوع کرونا 9 میلیون و 200 هزار نفر بوده و باعث ایجاد درآمدی بالغ بر 7 میلیارد دلار برای این کشور شده است در حالی که هم اکنون و به واسطه تحریم‌ها، کل درآمد ارزی ایران از محل فروش نفت چیزی در حدود 3 تا 4 میلیارد دلار به صورت سالانه است و این بدان معناست که فقط یک استان ترکیه، دو برابر درآمد نفتی ایران از محل گردشگی کسب درآمد کرده است!

با توجه به آمار بالا، کاملا واضح است که فاصله ایران و ترکیه از نظر میزان بهره‌برداری از صنعت گردشگری در اقتصاد کلان ملی و رشد و توسعه این صنعت بسیار زیاد است؛ بر همین اساس قصد داریم به چرایی این مسئله و مکانیسم‌هایی که باعث موفقیت صنعت گردشگری ترکیه در مقایسه با ایران شده، بپردازیم.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر