کد خبر: 123731
A

ارز سال۱۴۰۱ تک نرخی می شود

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگی‌های بودجه سال آینده، تک‌نرخی شدن ارز است که به توسعه صادرات کشور کمک می‌کند و طبق لایحه بودجه سال آینده، ملاحظات عجیب و غریب در مباحث ارزی برداشته می‌شود و ایران می‌تواند هاب تجاری منطقه شود.

ارز سال۱۴۰۱ تک نرخی می شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی آقامحمدی در مراسم امضای تفاهم‌نامه وزارت صمت و بانک مرکزی با بانک‌های عامل برای تامین مالی زنجیره‌ای اظهار داشت: مدتهاست که این موضوع را پیگری می‌کردیم و امروز نقطه آغاز عملیات تامین مالی زنجیره‌ای است.

وی با بیان اینکه دیگر مشکل منابع سرگردان برای بخش تولید مواجه نخواهیم بود، گفت: با اجرای این عملیات، پس از این دیگر پولی راکد باقی نمی‌مانده و زنجیره‌هایی که امروز برای این تامین مالی انتخاب شدند، انسجام خوبی با یکدیگر دارند و پیش از این با هم همکاری داشته‌اند و باید از این پس به جای رقابت کور، با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: آنچه امروز به اجرا می‌رسد باید در حوزه ارزی هم عملیاتی شود و درآمدهای ارزی باید نظامی داشته باشند.

آقامحمدی با تاکید بر اهمیت بورس در این حوزه اذعان کرد: باید در روند این عملیات بتوانیم بورس را تقویت کنیم و اتفاقا بسیاری از مشکلات شرکت‌های بورسی در همین حوزه است و از این پس باید به شرکت‌های بورسی تسهیلات داده شود.

وی ادامه داد: متاسفانه این دیگر جزو ادبیات شده است که در بخش تامین مالی شرکت‌ها زمینی را به عنوان وثیقه در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهند و بانک‌ها هم این اراضی را با قیمت بسیار بالا می‌فروشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید شرکت‌های بورسی در این جریانِ تامین مالی زنجیره‌ای قرار بگیرند تا سهام در گرو باشد و از این طریق تنها به شرکت‌های بورسی تسهیلات داده می‌شود و بخشی از مشکلات این شرکت‌ها برطرف خواهد شد.

آقامحمدی با اشاره به مباحث ارزی در بودجه 1401 گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های بودجه سال آینده، تک‌نرخی شدن ارز است که به توسعه صادرات کشور کمک می‌کند و طبق لایحه بودجه سال آینده، ملاحظات عجیب و غریب در مباحث ارزی برداشته می‌شود و ایران می‌تواند هاب تجاری منطقه شود.

وی با اشاره به روش تامین مالی زنجیره‌ای اضافه کرد: مبنای اجرای این طرح باید مشتریان بانک‌ها و رضایت آنها باید باشند و 7 بانکی که برای اجرای این طرح انتخاب شدند از بانک‌های خوب برای شروع این حرکت هستند و می‌توان از این طریق به بخش تولید کمک کنیم.

مشاور اقتصادی رهبری با اشاره به برق صنعتی در کشور بیان کرد: برق صنعتی کار خودش را شروع کرده و استقلال بازار برق در حال آغاز است و با استقلال برق صنعتی دیگر شاهد قطع برق صنایع نخواهیم بود و در حوزه آب هم همین اتفاق در حال رخ دادن است و صنایع باید آب مورد نیاز خود را از دریا تامین کنند و بحث آبهای ژرف در اینجا حائز اهمیت است.

آقامحمدی تاکید کرد: امیدوارم با اجرای این برنامه‌ها، سال آینده سال رشد اقتصادی ایران باشد.

 

منبع: ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر