کد خبر: 123789
A

کارشناس مسائل آمریکا: رسیدن به توافق هسته ای در هفته های آینده بسیار بعید است

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا:قرار نبوده که همه تحریم‌ها برداشته شود. وقتی سخن از همه تحریم‌ها می‌شود این خلاصه عبارت برداشت شدن تمام تحریم‌هایی است که بعد از ۸ می‌۲۰۱۸ اعمال شده است چون برجام که همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو نکرد. تحریم‌های موشکی، حقوق بشری، منطقه‌ای بعد از انقلاب اسلامی اجرا شده و می شود

کارشناس مسائل آمریکا: رسیدن به توافق هسته ای در هفته های آینده بسیار بعید است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آمریکا و پنج کشور عضو برجام اصرار دارند که توافق باید در هفته های آینده در دسترس قرار گیرد درباره اصرار کارشناسان طرف غربی بر توافق در چند هفته موجب واکنش طرف ایرانی شده است. تحلیل گران سیاسی بر  این باورند رسیدن به توافق در هفته های آتی بسیار بعید است آنها توافق را فرآیندی زمانبر می دانند از سوی دیگر مسئلعه عقب نشینی ایران از مواضع خود که توسط روسیه اعلام شده بود در محافل داخلی با واکنش هایی همراه شد. 

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا این نگاه که برخی معتقدند ایران در مواضع خود نرمش‌هایی به خرج داده را قبول ندارد و به به نامه نیوز می‌گوید: «جلسه مقدماتی دور هشتم مذاکرات برگزار شده و ایران بر مواضع خود پافشاری کرده است. آقای باقری هم تاکید کرد که مواضع ایران مشخص است. تلاش می‌شود که به حد وسطی برسند. قرار است که هم موضوع برداشتن تحریم‌ها و هم بحث هسته‌ای که تعهدات ایران است، همزمان بررسی و کارگروه‌ها تشکیل شود. باید منتظر بود اما فعلا نشانه‌ای از تغییر مواضع ایران نیست. ایران همچنان بر همان مواضع مبتنی بر سیاست‌های کلان تاکید دارد».

او سخن گفتن از لغو تحریم‌های برجامی به جای لغو همه تحریم‌ها را ناشی از تغییر رویکرد ایران یا به خرج دادن نرمش بیشتر نمی‌داند. 

این کارشناس مسائل بین‌المللی معتقد است که «این اشتباهی است که برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای در ایران مرتکب شده‌اند.» و می‌گوید: «قرار نبوده که همه تحریم‌ها برداشته شود. وقتی سخن از همه تحریم‌ها می‌شود این خلاصه عبارت برداشت شدن تمام تحریم‌هایی است که بعد از ۸ می‌۲۰۱۸ اعمال شده است چون برجام که همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو نکرد. تحریم‌های موشکی، حقوق بشری، منطقه‌ای و تحریم‌هایی که از ابتدای انقلاب و بعد از تسخیر سفارت آمریکا در تهران وضع شده بود، بعد از امضا و اجرای برجام هم به قوت خود باقی بود لذا وقتی می‌گویند همه تحریم‌ها باید برداشته شود، منظور تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای است که بعد از برجام اعمال شده است. در واقع صحبت از لغو تحریم‌های برجامی حاکی از تغییر یا اصلاح دیدگاه ایران نیست.»

ابوالفتح با این حال از حصول توافق ناامید نیست و باور دارد که بالاخره محقق خواهد شد. او می‌گوید: «همیشه باید امیدوار بود. من اطلاعات غیرعلنی مذاکرات را ندارم. مذاکرات جلو می‌رود اما به سختی. باید در نظر داشته باشیم که کار بسیار سخت و زمانبر است. من معتقدم که توافق در نهایت حاصل می‌شود اما اینکه چه زمانی صورت بگیرد و چه ابعادی داشته باشد، قابل بحث است. من فکر می‌کنم که در هفته‌های آینده شاهد توافق نباشیم. البته امیدوارم که این پیش‌بینی درست از آب درنیاید».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر