کد خبر: 123831
A

خورشید مصنوعی چین ۵ برابر گرمتر از خورشید واقعی است

خورشید مصنوعی چین در آخرین آزمایش خود به مدت ۲۰ دقیقه با دمای خیره کننده ۷۰ میلیون درجه‌ای خود، پنج برابر گرمتر از خورشید واقعی است.

خورشید مصنوعی چین ۵ برابر گرمتر از خورشید واقعی است

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از نیویورک پست، دانشمندان امیدوارند که این  دستگاه به استفاده از قدرت همجوشی هسته‌ای کمک کند، که بشریت را یک قدم به ایجاد "انرژی پاک نامحدود" با تقلید واکنش‌هایی که به طور طبیعی در داخل خورشید رخ می‌دهد، نزدیک‌تر می‌کند.

محققان مشغول آزمایش‌هایی در تاسیسات راکتور همجوشی هسته‌ای (EAST) هستند تا سیستم گرمایش کمکی آن را «گرم» و «بادوام‌تر» کنند.

این تأسیسات «خورشید مصنوعی» نامیده می‌شود، زیرا واکنش همجوشی هسته‌ای را تقلید می‌کند که انرژی خورشید واقعی را تامین می‌کند که از گاز‌های هیدروژن و دوتریوم به عنوان سوخت استفاده می‌کند، که توسط چینی‌ها طراحی و توسعه یافته است و از سال ۲۰۰۶ توسط دانشمندان از سراسر جهان برای انجام آزمایش‌های مرتبط با همجوشی مورد استفاده قرار گرفته است.

اما این پروژه به تازگی به یک نقطه عطف مهم رسیده است، محققان موفق شدند "خورشید مصنوعی" را در دمای ۷۰ میلیون درجه به مدت ۱۰۵۶ ثانیه یا ۱۷ دقیقه و ۳۶ ثانیه اجرا کنند، خورشید واقعی در هسته خود دمایی در حدود ۱۵ میلیون درجه دارد.

گونگ شیانزو، محقق مؤسسه فیزیک پلاسما آکادمی علوم چین، به شین هوا گفت: "عملیات اخیر یک پایه علمی و تجربی محکم برای راه اندازی یک راکتور همجوشی ایجاد می‌کند. "

خورشید مصنوعی چین ۵ برابر گرمتر از خورشید واقعی است

آخرین آزمایش نیز که از اوایل دسامبر آغاز شد تا ژوئن ادامه خواهد داشت. سانگ یونتائو، مدیر موسسه فیزیک پلاسما گفت: «[این آزمایش]بار دیگر رکورد جهانی را به چالش کشید. ما به طور جامع این فناوری را تایید کرده‌ایم و آن را گامی بزرگ به جلو از تحقیقات پایه تا کاربرد‌های مهندسی سوق داده‌ایم.»

در ماه می، EAST به نقطه عطف دیگری دست یافت که در دمای پلاسما (یا گاز داغ) ۱۲۰ میلیون درجه به مدت ۱۰۱ ثانیه کار کرد، سونگ یونتائو، معاون مؤسسه فیزیک پلاسما در مؤسسه علوم فیزیکی Hefei، گفت که امیدوار است تا سال ۲۰۴۰ انرژی تولید کند.

وی گفت: "پنج سال بعد، ما شروع به ساخت راکتور همجوشی خود خواهیم کرد که به ۱۰ سال دیگر ساخت نیاز دارد. پس از ساخته شدن آن، ما ژنراتور برق را ساخته و تا حدود سال ۲۰۴۰ تولید برق را آغاز خواهیم کرد، دو چالش اصلی در این مسیر، حفظ دمای بیش از ۱۰۰ میلیون درجه و کار در سطح پایدار برای مدت طولانی است. "

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر