کد خبر: 123850
A

واشنگتن تایمز مدعی شد: سلاح‌ کنترل مغز چین، دشمنان را فلج می‌کنند

گزارشی از واشنگتن تایمز، مدعی است که چین در حال توسعه «سلاح‌ کنترل مغز » است که می‌توانند برای فلج کردن و کنترل دشمنان استفاده شود، این در حالی است که واشنگتن، آکادمی علوم پزشکی نظامی پکن و ۱۱ شرکت تحقیقاتی دیگر را به دلیل استفاده از "بیوتکنولوژی" تحریم کرده است.

واشنگتن تایمز مدعی شد: سلاح‌ کنترل مغز چین، دشمنان را فلج می‌کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ گزارشی از واشنگتن تایمز، مدعی است که چین در حال توسعه سلاح‌های کنترل مغز وحشتناکی است که می‌توانند برای فلج کردن و کنترل دشمنان استفاده شود، این در حالی است که واشنگتن، آکادمی علوم پزشکی نظامی پکن و ۱۱ شرکت تحقیقاتی دیگر را به دلیل استفاده از "بیوتکنولوژی" تحریم کرده است.

طبق گزارش واشنگتن تایمز،  یکی از سلاح‌هایی که گزارش شده در حال توسعه است، «سلاح‌های کنترل مغز» است.

موسسات چینی هفته گذشته توسط وزارت بازرگانی آمریکا در لیست سیاه قرار گرفتند، هرچند مقامات این وزارتخانه، به جزئیات در مورد سلاح‌های مذکور اشاره نکردند، با این حال، اسناد نظامی سال ۲۰۱۹ که توسط این خبرگزاری مشاهده شد، بینش‌هایی را در این خصوص ارائه کرد.

در این گزارش آمده است که چین با «حمله به اراده دشمن برای شکستن مقاومت» می‌خواهد حریف را فلج و کنترل کند. اسناد گزارش می‌دهند که از این سلاح برای کشتن یا «تخریب اجساد» استفاده نمی‌شود.

دولت ایالات متحده، به شرکت‌های آمریکایی هشدار داده است که چین در تلاش است تا فناوری‌های آمریکایی را برای تصاحب بخش‌های کلیدی از جمله بیوتکنولوژی به دست آورد.

یک منبع آگاه در این خصوص گفت که حزب کمونیست در حال تلاش برای توسعه فناوری در زمینه‌هایی مانند "ویرایش ژن، بهبود عملکرد انسان و رابط‌های ماشینی در مغز است. "

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، گفت این نگرانی وجود دارد که پکن از چنین سلاح‌هایی برای حفظ کنترل شهروندان خود، از جمله مسلمانان اویغور که بیش از یک میلیون نفر از آن‌ها در اردوگاه‌های شمال چین نگهداری می‌شوند، استفاده کند.

وی گفت: "متاسفانه، جمهوری خلق چین استفاده از این فناوری‌ها را برای پیگیری کنترل مردمش و سرکوب اعضای گروه‌های اقلیت‌های قومی و مذهبی انتخاب می‌کند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم کالاها، فناوری‌ها و نرم‌افزار‌های ایالات متحده که از علوم پزشکی و نوآوری‌های بیوتکنیکی پشتیبانی می‌کنند، به سمت استفاده‌هایی بر خلاف امنیت ملی ایالات متحده منحرف شوند. "

وزارت خزانه داری ایالات متحده هشت شرکت از جمله DJI Technology سازنده پهپاد‌ها را در فهرطت سیاه "شرکت‌های مجتمع نظامی-صنعتی چین" خود قرار خواهد داد. در این گزارش آمده است که این اقدام به دلیل دخالت ادعایی این شرکت‌ها در نظارت بر اقلیت مسلمان اویغور بوده است.

در پاسخ، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه پکن، گفت که چین با «سرکوب» شرکت‌هایش توسط آمریکا مخالف است و به چگونگی پیشرفت این وضعیت توجه زیادی خواهد کرد. در همین حال، چین در سه دهه گذشته به سرعت، ارتش خود را مدرن و این نگرانی را تشدید کرده است که پکن بتواند در سال‌های آینده با واشنگتن برابری کند. در اوایل سال جاری، ابرقدرت آسیایی ظاهراً یک موشک هسته‌ای مافوق صوت «در اطراف زمین» به پرواز درآورد.

اتان پل، کارشناس موسسه Quincy for Responsible Statecraft، در این خصوص گفت: "ما در ابتدای یک چرخه بی پایان هستیم. ایالات متحده و چین به برداشتن گام‌هایی برای تلاش و بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌های یکدیگر ادامه خواهند داد. ناگزیر کل منطقه آسیا-اقیانوسیه را با قدرتمندترین، پیچیده‌ترین و مرگبارترین سیستم‌های تسلیحاتی که تا کنون وجود داشته، خواهد دید. "

چین در حال حاضر دارای حدود ۱۰۰ موشک بالستیک قاره پیما است که پتانسیل حمله به قاره آمریکا را دارند، اما اطلاعات کمی در مورد برنامه توسعه مافوق صوت پکن وجود دارد.

پرجمعیت‌ترین کشور جهان همچنان از نظر کلاهک هسته‌ای از واشنگتن عقب است و در مقایسه با آمریکا که دارای ۵۵۰۰ کلاهک است، ۳۵۰ کلاهک دارد. بر اساس گزارش انجمن کنترل تسلیحات، بیش از ۹۰ درصد از تسلیحات اتمی کره زمین متعلق به روسیه و ایالات متحده است.

در سال ۲۰۱۹، یک تراشه کامپیوتری ذهن خوان در کنگره جهانی اطلاعات در چین معرفی شد. این ابزار موفقیت آمیز Brain Talker نام دارد و به افراد این امکان را می‌دهد که کامپیوتر را فقط با امواج مغزی خود کنترل کنند. به طور ضمنی بیان نشده است که تراشه مغز چگونه پوشیده می‌شود، اما اکثر BCI‌ها در حال حاضر در خارج از بدن و نه در داخل مغز کاربر استفاده می‌شوند.

مینگ دونگ، محقق دانشگاه تیانجین، گفت: "رابط‌های مغز و رایانه آینده امیدوارکننده‌ای را در پیش دارند. تراشه Brain Talker فناوری BCI را ارتقا می‌دهد و به آن امکان می‌دهد قابل حمل‌تر، پوشیدنی‌تر و در دسترس‌تر برای عموم باشد. "

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر