کد خبر: 124062
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۹ دی ۱۳۶۴

انتشار روزنامه رسالت

روزنامه رسالت ۳۶ سال قبل امروز ۱۹ دی ۱۳۶۴ انتشار خود را آغاز کرد. روزنامه چاپ عصر رسالت با صاحب امتیازی آیت الله احمد آذری قمی و مدیر مسئولی سیدمرتضی نبوی و سردبیری احمد توکلی، نشریه نزدیک به حزب موتلفه اسلامی بود و موافق اقتصاد بازاری و حضور و مشارکت بخش خصوصی و تعاونی محسوب می شد. رسالت تنها روزنامه ای بود که در اسفند سال ۱۳۶۶ با چاپ سه سرمقاله در سه روز پیاپی در نقد سیاستهای دولت وقت به دستور آیت الله خمینی (ره) و در جهت جلوگیری از تضعیف روحیه رزمندگان از توزیع آن در جبهه ها جلوگیری شد.

انتشار روزنامه رسالت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه رسالت ۳۶ سال قبل امروز ۱۹ دی ۱۳۶۴ انتشار خود را آغاز کرد.

پنج سال از جنگ تحمیلی سپری شده است، دولت دوم میرحسین موسوی هم آغازین ماههای فعالیت خود را سپری می کند.

در کنار دو روزنامه عصرگاهی اطلاعات و کیهان و صبحگاهی جمهوری اسلامی، روزنامه ای پا به عرصه نهاد که از لحاظ گرایش سیاسی مقداری با آن سه نشریه همراستا نبود.

جمعی از مخالفان سیاستهای دولت وقت، تصمیم به انتشار نشریه ای گرفتند که در تقابل با برنامه ها و روش های سیاسی و علی الخصوص اقتصادی نخست وزیر وقت است.

 روزنامه رسالت ۳۶ سال قبل امروز ۱۹ دی ۱۳۶۴ کار خود را در حالی آغاز کرد که  این نشریه سخنگوی و نماینده جناح سیاسی بود که در دولت اول میرحسین دارای وزیر بود اما در این دولت نماینده ای نداشتند و به همین علت انتقاد از سیاستهای دولت برای آنها آسانتر و قابل هضم تر بود.

روزنامه چاپ عصر رسالت با صاحب امتیازی آیت الله احمد آذری قمی و مدیر مسئولی سیدمرتضی نبوی و سردبیری احمد توکلی، نشریه نزدیک به حزب موتلفه اسلامی بود و موافق اقتصاد بازاری و حضور و مشارکت بخش خصوصی و تعاونی محسوب می شد.

رسالت تنها روزنامه ای بود که در اسفند سال ۱۳۶۶ با چاپ سه سرمقاله در سه روز پیاپی در نقد سیاستهای دولت وقت به دستور آیت الله خمینی (ره) و در جهت جلوگیری از تضعیف روحیه رزمندگان از توزیع آن در جبهه ها جلوگیری شد.

این روزنامه پس از پایان جنگ و در دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی نقدهایی بر رد سیاستهای دولت سازندگی می نوشت و در انتخابات ریاست جمهوری دوره هفتم در سال ۱۳۷۶ به تبلیغ از نامزد جریان اصلی جناح راست سنتی آن زمان و محافظه کار فعلی یعنی حجت الاسلام ناطق نوری می پرداخت. لازم به ذکر است که ستون پیامهای تلفنی این روزنامه یکی از بخشهای پرطرفدار روزنامه بود که خوانندگان بسیاری داشت. 

از بهار سال ۱۳۷۹ رسالت پس از ۱۵ سال با قطع بزرگ و چاپ عصر گاهی خود خداحافظی کرد و به قطع کوچک و چاپ صبح رجعت نمود.

از آغاز دهه نود شمسی این روزنامه در کنار تمامی جراید کاغذی  روز به روز به افول و عقبگرد رفت و اینروزها در حالی وارد سی هفتمین سال انتشار خود می شود که در هشت صفحه منتشر و نسخه کاغذی آن هم در دکه ها به سختی یافت می شود.

در حقیقت اینروزها از رسالت فقط یک لوگو و یک نام که یادآور نشریه ای اثرگذار و جریان ساز در گذشته بود برای تاریخ مطبوعات کشور و در ذهن ها به یادگار مانده است.

تصویر اولین پیش شماره روزنامه رسالت در ۱۴ شهریور ۱۳۶۴ را مشاهده می کنید.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

photo_2022-01-09_09-04-04

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر