کد خبر: 124093
A

شرط عجیب کمیسیون تلفیق برای حذف ارز ترجیحی

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی از گذاشتن شرطی برای حذف ترجیحی خبر داده که در عالم واقع و علم اقتصاد امکان وقوع آن صفر است. زارع گفته است: کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی به طور مشروط موافق است؛ مشروط به اینکه دولت تضمین کند به اینکه اقلام پرمصرف خانوارها با قیمت ثابت و بدون تغییر به دست مردم برسد.

شرط عجیب کمیسیون تلفیق  برای حذف ارز ترجیحی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی از گذاشتن شرطی برای حذف ترجیحی خبر داده که در عالم واقع و علم اقتصاد امکان وقوع آن صفر است. زارع گفته است: کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی به طور مشروط موافق است؛ مشروط به اینکه دولت تضمین کند به اینکه اقلام پرمصرف خانوارها با قیمت ثابت و بدون تغییر به دست مردم برسد.

کمیسیون تلفیق درباره اینکه چطور ممکن است به طور مثال قیمت دارو یا نهاده های دامی افزایش پیدا کند و بدون اینکه برای جبران آن به تولید کننده مبلغی اختصاص داده شود، قیمت ها ثابت بماند توضیح بیشتری نداده اما شرط عجیب مجلس می تواند موضوع بحث اقتصاد دانان باشد. 

رحیم زارع در جلسه علنی امروز(یکشنبه)  در دفاع از گزارش کیمسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: دولت امسال در لایحه بودجه ۳۴۰۰ هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی را به سمت تولید حمایت کرد و از این میان ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی، ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی، ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی و ۵۶۰ هزار میلیارد تومان از حوزه بازار سرمایه و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان از نقدینگی شرکت ها برداشت کردیم و این برای اولین بار است که تصمیم گرفته شده نقدینگی سرگردان حمایت شود.

وی افزود: ما در کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی به طور مشروط موافقت کردیم مشروط به اینکه دولت تضمین کند به اینکه اقلام پرمصرف خانوارها با قیمت ثابت و بدون تغییر به دست مردم برسد. در این رابطه نرم افزاری توسط بانک مرکزی آماده شده و قرار است در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس برای نمایندگان ارائه شود تا نمایندگان در جریان جزئیات آن قرار گیرند، ما با پرداخت یارانه نقدی کور به مردم موافق نیستیم.

وی اضافه کرد: کسری تراز عملیاتی ۴۶۴ هزار میلیارد تومانی که سال گذشته در بودجه شاهد آن بودیم در یک سال نمی شود به صفر رساند اما امسال این کسری به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و این برای دولت یک حسن است و مواردی که دغدغه نمایندگان بود مورد توجه قرار گرفت. همچنین برای مسئله گازرسانی به روستاها ۲۰۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده و ۱۵ هزار میلیارد تومان برای قیر رایگان پیش بینی شده که نمایندگان پیشنهاد افزایش آن تا ۲۰ هزار میلیارد را داده اند که ان شاءالله در کمیسیون تلفیق مورد موافقت قرار گیرد.

زارع ادامه داد: ۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه پالایشگاه آبادان برای اولین بار در حوزه سرمایه گذاری در چارچوب بودجه پیش بینی شده، همچنین مبلغ قابل توجهی نیز برای طرح های بهینه سازی مصرف سوخت پیش بینی شده و ۱۷۵ میلیارد تومان نیز در اختیار کمیسیون تلفیق و مجلس برای تصمیم گیری در خصوص یارانه نقدی قرار گرفته شد و در کنار این ها ۱۰۶ هزار میلیارد تومان برای دارو و گندم و دغدغه های مرتبط با این بحث اختصاص یافته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به اعتبارات پیش بینی شده برای پرداخت حقوق و دستمزد نیز، گفت: ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت حقوق و دستمزد نیاز است و دولت برای سال ۱۴۰۱ مجبور است ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های ایجاد شده از سال های قبل را تسویه کند و در کنار این ها رقمی برابر با ۲۱۹ هزار میلیارد تومان برای صندوق ها به دولت بار مالی وارد شده که در این بین صندوق بازنشستگی کشوری ۱۳۵ هزار میلیارد تومان، صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح ۷۵ هزار میلیارد تومان، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و عشایر هزار و ۵۱۲ هزار میلیاد تومان را به خود اختصاص می دهد و برای کمک به پرداخت مستمری بازنشستگان فولاد نیز ۶ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است و برای سر و سامان دادن به وضعیت نامطلوب تامین اجتماعی نیز برنامه های زیادی پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: سال آینده ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی داریم که نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش مواجه هستیم و این یک نقطه قوت بودجه است، همچنین برای تامین کالاهای اساسی نیز پیش بینی های خوبی شده و صندوق های بازنشستگی نیز ۷۱ درصد رشد داشته اند و پیش بینی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی برای تحقق رشد اقتصادی و حمایت از این موضوع در کنار بحث تولید و اشتغال از محل هدفمندی یارانه ها نشان دهنده دغدغه دولت برای این موضوع است و به عبارتی ۲۰ درصد اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه را دولت به این امر تخصیص داده و افزایش ۴ برابری تملک دارایی سرمایه استان ها نشان دهنده رویکرد عدالت محوری، تمرکززدایی و محرومیت زدایی در بودجه است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱  با بیان اینکه دولت برای جبران کسری تولید برق به دنبال استفاده از ظرفیت های بخش های مختلف خصوصی و دولتی است، گفت: پیش بینی تولید ۶ هزار مگاوات برق و تقویت بخش خصوصی با حمایت مجلس از نکات مثبت بودجه است، همچنین ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جمعیت و جوانی کشور که دغدغه مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس است پیش بینی شده و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز با رشد دو برابری مستمری مواجه می شوند و در کنار توجه به محرومین دولت برای اولین بار اعتبارات ایثارگران را ۵۰ درصد افزایش داده است و ۹ هزار میلیارد تومان برای پاداش پایان خدمت جانبازان و ایثارگران پیش بینی کرده است.

زارع گفت: نرم افزار پیش بینی شده بانک مرکزی برای بحث ارز ترجیحی برای مردم بسیار خوب است و برنامه دولت برای نرخ تورم تنزیلی در مقابل نرخ تورم ۴۹۰۷ درصدی که امسال برای اولین بار پس از ۵۰ سال گذشته داشتیم می تواند بسیار مثبت و تاثیرگذار باشد، یکی دیگر از دغدغه های مهم مجلس اصلاح قوانین مالیاتی است که دولت تعهد داده است به آن توجه کنند و موضوع مالیات بر عایدی سرمایه نیز با تصویب مجلس قابل اجرا است. همچنین وام های اشتغال زایی، وام های ازدواج و سایر وام ها براساس تبصره ۱۶ نیز حتما مورد تاکید مجلس خواهد بود و تبصره ۱۸ که مرتبط با حمایت تولید، اشتغال و رشد اقتصادی است و دغدغه همکاران عزیزمان خواهد بود حتما از محل هدفمندی یارانه ها از سوی مجلس تنفیذ خواهد شد.

وی تاکید کرد: اختیار بودجه با مجلس است و مبهم نویسی که در ردیف ها و جداول بودجه ۱۴۰۱ شاهد هستیم اصلاح خواهد شد و مجلس با وجود دغدغه ای که در خصوص شفاف سازی دارد این مسئله را تغییر می دهد و در حوزه آموزش و پرورش نیز ۲۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و ان شاءالله آنچه که مورد توجه و خواست فرهنگیان است تامین خواهد شد.

زارع در پایان اظهار کرد: دولت در وضعیتی است که مذاکرات را در پیش داریم و این بودجه یک بودجه سیاسی و اقتصادی است و ان شاءالله نواقص موجود در بودجه با همکاری دولت و مجلس اصلاح خواهد شد و دغدغه نمایندگان براساس آنچه که مصلحت است دیده می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر