کد خبر: 124227
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۲ دی ۱۳۵۵؛

ساخت بمب اتم در ایران تکذیب شد

صفحه اول روزنامه ۲۸ صفحه ای اطلاعات روز چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۵۵ را مشاهده می کنید.

ساخت بمب اتم در ایران تکذیب شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در  روزنامه ۲۸ صفحه ای اطلاعات روز چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۵۵ مطالب متنوعی اشاره شده است. از جمله تیترهای مهم این روز روزنامه می توان به فتوای رهبران شیعه درباره تغییرات مناسک حج و تغییر لایحه مالک و مستاجر و صدور پروانه ساختمان و مهمترین آن که البته تیتر یک هم نیست این بود: تکذیب تهیه بمب اتمی در ایران! و جالب اینکه وزارت خارجه آمریکا هم آنرا تایید کرده بود.

روزنامه را ورق میزنیم و به صفحه چهارم می رویم جایی که متن کامل خبر را میتوان آنجا خواند؛

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت هیچ دلیلی مبنی بر اینکه ایران قصد ساختن سلاح های اتمی دارد وجود ندارد و اینکه دولت ایران یکی از امضاء کنندگان پیمان عدم تکثیر اتمی است و بارها گفته است که قصد ساختن سلاحهای اتمی ندارد. و وزارت خارجه آمریکا به سهم خود این نظر ایران را پذیرفته است.

ماجرا از آنجا شروع شد که دو خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز به اسنادی دست یافتند که ایران چند معامله محرمانه اتمی با آلمان غربی و آعریقای جنوبی داشته است تا از آنها تجهیزات و مواد لازم برای ساختن سلاح اتمی را بگیرد.

این دو نوشته بودند که مذاکراتی بین ایران و آلمان غربی صورت گرفته که به توافقی در مورد معامله های اتمی انجامیده است و اگر آلمان غربی به تعهدهای مندرج در این توافق عمل کند ایران در آینده صاحب سلاح اتمی خواهد شد.

در ادامه گزارش روزنامه لس آنجلس تایمز آمده که ایران موافقت کرده است که ۷۰۰ میلیون دلار اورانیوم از آفریقای جنوبی بخرد و آفریقای جنوبی اصرار به محرمانه ماندن این توافق دارد. 

روزنامه اطلاعات در پایان این توضیحات اضافه کرده است؛

در حقیقت تکذیب وزارت خارجه مربوط به همین نوشته ها است و در تهران، امروز مجددا تاکید شد که ایران بهیچوجه بدنبال تهیه بمب اتمی نیست.

بمب اتمی از بسیاری جهات مورد تایید نیست و در این زمینه مکرر نظر ایران عنوان شده است.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله
photo_2022-01-11_17-50-08

photo_2022-01-12_09-01-58

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر