کد خبر: 124287
A
نگاهی به نامه فرماندهان سپاه به خاتمی و دیدارشان با روحانی؛

از نظر فرماندهان سپاه؛ روحانی چگونه به احمدی نژاد رسید و از خاتمی رَد شد؟

در دی ماه 98 و همزمان با ترور سردار قاسم سلیمانی و به دنبال انتشار دوباره این نامه تهدیدآمیز خطاب به خاتمی در شبکه های اجتماعی و انتقاد برخی کاربران از سردار سلیمانی به عنوان یکی از امضاکنندگان این نامه، سایت مشرق نیوز نزدیک به محافل امنیتی در همان زمان با انتشار گزارشی در توجیه آنچه در متن نامه خطاب به رئیس دولت ششم قید شده بود نوشت: "در سراسر این نامه، احترام و حرمت گذاری به رییس جمهور قانونی کشور موج می زند."

از نظر فرماندهان سپاه؛ روحانی چگونه به احمدی نژاد رسید و از خاتمی رَد شد؟

"اگر این حرفها را بزنید برای ما قابل تحمل نیست. دفاع از انقلاب و ملت و نظام و رهبری خط قرمز ما است فکر نکن همیشه می‌توانی این حرف را بزنی ما هم سکوت کنیم. می خواهی احمدی نژاد شوی؟"

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ این اظهارات تنها بخش هایی بود از گفت وگوی روزگذشته «سردار امیرعلی حاجی زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه، با روزنامه کیهان به مدیریت حسین شریعتداری، که جنجال زیادی را به همراه داشت. اظهاراتی آشنا شبیه به آنچه که 32 سال قبل توسط ۲۴ فرمانده سپاه پاسداران خطاب به «سیدمحمد خاتمی» نگاشته شد و پس از آن نحوه برخورد با دانشجویان توسط نیروهای امنیتی و انتظامی به شکل قابل توجه ای تغییر کرد.

در دی ماه 98 و همزمان با ترور سردار قاسم سلیمانی و به دنبال انتشار دوباره این نامه تهدیدآمیز خطاب به خاتمی در شبکه های اجتماعی و انتقاد برخی کاربران از سردار سلیمانی به عنوان یکی از امضاکنندگان این نامه، سایت مشرق نیوز نزدیک به محافل امنیتی در همان زمان با انتشار گزارشی در توجیه آنچه در متن نامه خطاب به رئیس دولت ششم قید شده بود نوشت: "در سراسر این نامه، احترام و حرمت گذاری به رییس جمهور قانونی کشور موج می زند."

"جناب آقای خاتمی، تا کی با اشک بنگریم و خون دل بخوریم و با هرج و مرج و توهین، تمرین دموکراسی کنیم و به قیمت از دست رفتن نظام صبر انقلابی داشته باشیم؟"

khatami2(1)

جمله ای بسیار نزدیک به همان که فرمانده هوافضای سپاه از قول سردار شهید قاسم سلیمانی در گفت وگویش به کیهان آنرا بازگو کرد: "فکر نکن همیشه می‌توانی این حرف را بزنی ما هم سکوت کنیم.

همان مطلبی که روزگذشته برخی تحلیلگران در شبکه های اجتماعی به آن ایراد داشتند و نوشتند روایت سردار حاجی زاده از انتقاد تند سردار سلیمانی نسبت به حسن روحانی چیزی جز دخالت در امور و وظایف رئیس جمهور قانونی کشور و تهدید روحانی نبود.

وقتی آشنا کُد امنیتی می دهد

«حسام الدین آشنا» مشاور رسانه ای حسن روحانی در دولت گذشته هم بلافاصله و در واکنش به این گفت وگوی جنجالی اینگونه در توییتر به آن پاسخ داد: "اپراتور اشتباه نکرده و چیزی هم پاک نشده است." اشاره احتمالی به ماجرای انهدام هواپیمای اوکراینی که هفته گذشته همزمان با دومین سالگرد وقوع این فاجعه ابعاد تازه تری از آن توسط خانواده های این قربانیان فاش شد.

محسن اسدی لاری و زهرا مجد یکی از ۱۷۶ خانواده‌ی داغدار مسافران اوکراینی و از نزدیکان به حاکمیت هفته گذشته در دو گفت وگوی جداگانه با رسانه ها صراحتاً به این نکته اشاره داشتند که «باور داریم بعنوان سپر انسانی هواپیما را زدند»

"آقای سردار سلامی آمد. ایشان آمد و البته گفت خیلی مخفی باشد و ما به کسی نگفتیم و هیچ عکسی چیزی هم سعی کردیم پخش نشود. ایشان با معاونش آمد و چقدر گریه و زاری و اینها که کاش من در آن هواپیما بودم و کاش من رفته بودم و... می‌گفتند می‌دانید اگر اینها نبودند، چه جنگی می‌شد؟ گفت اگر که این اتفاق نمی‌افتاد، 10 میلیون جمعیت کشته می‌شدند و این واقعه باعث شد که این جنگ رخ ندهد."

این بخش هایی بود از روایت تایید شده دیدار فرمانده کل سپاه با خانواده اسدی لاری که دو فرزند خود را در این فاجعه از دست دادند.

نقش سردار حاجی زاده در ماجرای دیدار با روحانی و هواپیمای اوکراینی

اما نکته جالب در این بین ایستادن سردار حاجی زاده در متن هر دو ماجراست. چه در ماجرای انهدام هواپیمای اوکراینی و هم نقل انتقاد تند سردار حاجی زاده از روحانی و به نظر می رسد همین موضوع باعث شد تا "آشنا" یک کد امنیتی که تنها سردار حاجی زاده می تواند مخاطبش باشد را در توییتر منتشر کرد.

زهرا مجد در همین رابطه و در روشن شدن بیشتر این ماجرا و توییت آشنا برای نخستین بار فاش کرد که: "آقای حاجی زاده تفهیم اتهام شده اما برای او قرار منع تعقیب صادر شده است."

دخالت نظامیان در دولت های نزدیک به جریان منتقد اصولگرا ماجرای تازه ای نیست. در دولت های محمد خاتمی و حسن روحانی بیشترین توان آنها در رابطه با همین مطلب صرف شد. 

شهریورماه 92 بود که رئیس جمهوری یازدهم طی یک سخنرانی اعلام کرد که سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی نیست اما به تدریج اختلاف بین دولت و سپاه تا جایی بالا گرفت که روحانی چهار سال بعد یعنی در تیرماه 96 درباره دخالت نظامیان در امور دولت گفت: "اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه، کسی جرات ندارد با آنها رقابت کند."

همین جمله کافی بود که درست یکماه بعد دیدار مورد اشاره سردار حاجی زاده با روحانی ترتیب داده شد و سردار سلیمانی اخطار لازم را به روحانی ابلاغ کرد.

اصولگرایان که در ابتدای ریاست جمهوری روحانی و به دنبال تماس تلفنی بین روحانی و باراک اوباما پایانی همچون خاتمی را برای او پیش بینی می کردند در دور دوم؛ او را به احمدی نژاد بیشتر شبیه دیدند و سعی کردند تا هر طور شده از ظهور یک احمدی نژاد تازه و منتقد هسته سخت قدرت جلوگیری کنند.

روایت حاجی زاده از جلسه مهم فرماندهان سپاه با حسن روحانی به نظر می رسد پاسخی باشد به انتشار فایل صوتی ظریف که در ان صراحتاً مدعی شد که دیپلماسی در ایران هزینه میدان جنگ شده است. اشاره به حضور نیروهای قدس و فعالیت های این شاخه برون مرزی سپاه در منطقه که افشای آن هم برای ظریف هزینه بسیاری به همراه داشت هم حسن روحانی که پنج ماه پس از اسباب کشی از ساختمان پاستور دور از هسته سخت قدرت مشغول نگارش خاطراتش است.

 

منبع: دیده بان ایران- بارانا موسوی

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر