کد خبر: 124329
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۴ دی ۱۳۵۸؛

ماجرای وتوی شوروی علیه تحریم ایران چه بود؟

صفحه اول روزنامه اطلاعات ۴۲ سال قبل امروز دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۵۸ که در ۱۲ صفحه و به قیمت ۱۵ ریال منتشر شده بود پر از تیترهای گوناگون سیاسی بدون حتی یک عکس و تصویر است. از اخطار امام به دولت شوروی، تا وتوی شوروی در شورای امنیت علیه تحریم اقتصادی ایران، عزیمت هیات عالیرتبه ایران به پاناما برای ارائه اسناد جنایتهای شاه و از دور رقابت کنار رفتن ۷۳ نفر از نامزدهای اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری از جمله خبرهای مهم امروز این روزنامه چاپ‌عصر تهران بود

ماجرای وتوی شوروی علیه تحریم ایران چه بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه اول روزنامه اطلاعات ۴۲ سال قبل امروز دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۵۸ که در ۱۲ صفحه و به قیمت ۱۵ ریال منتشر شده بود پر از تیترهای گوناگون سیاسی بدون حتی یک عکس و تصویر است.

از اخطار امام به دولت شوروی، تا وتوی شوروی در شورای امنیت علیه تحریم اقتصادی ایران، عزیمت هیات عالیرتبه ایران به پاناما برای ارائه اسناد جنایتهای شاه و از دور رقابت کنار رفتن ۷۳ نفر از نامزدهای اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری از جمله خبرهای مهم امروز این روزنامه چاپ‌عصر تهران بود.

اما ماجرای وتوی شوروی علیه تحریم ایران چه بود؟

روزنامه را ورق زده و به صفحه آخر می رویم در آنجا به خبری از سازمان ملل به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس بر می خوریم که چنین گزارش داده است؛

ساعت ۹ بامداد امروز به وقت تهران، اتحاد جماهیر شوروی قطعنامه ایالات متحده آمریکا را که در مورد تحریم اقتصادی علیه ایران تسلیم شورای امنیت شده بود وتو کرد. با این اقدام شوروی تصمیم آمریکا مبنی بر مجازات ایران رر رابطه با ۵۰ گروگان آمریکایی در تهران بی اثر و کان‌لم یکن می گردد.IMG_20220114_105752_742

در ادامه خبر آمده است؛ این دومین وتوی شوروی در شورای امنیت طی یک هفته جاری است، هفته پیش شوروی قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت که خواستار خروج کلیه نیروهای خارجی از خاک افغانستان بود را وتو کرده بود.

در پی وتوی قطعنامه آمریکا در شورای امنیت دونالد مک هنری سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد شوروی را بخاطر وتو کردن قطعنامه آمریکا مورد حمله قرار داد.

کشورهایی که به قطعنامه آمریکا رای موافق دادند: بریتانیا، فرانسه، پرتغال، نروژ، زامبیا، جامائیکا، تونس، نیجریه و فیلیپین بودند. بنگلادش و مکزیک رای ممتنع دادند و رای آلمان شرقی و شوروی مخالف بود‌. در این‌ میان چین به این دلیل که قطعنامه مورد بحث به آزادی گروگانها منجر نخواهد شد از دادن رای به قطعنامه خودداری کرد.

در واشنگتن هم مقامات کاخ سفید گفتند که اظهار نظری ندارند تا درباره اقدام شورای امنیت به عمل آورند. 

نمایندگان بریتانیا، فرانسه، نروژ و پرتغال اعلام کردند که از تحریم اقتصادی علیه ایران حمایت می کنند.

 و در پایان خبر فوق به این مطلب بر میخوریم که همسر آنتونی پارسونز سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد گفت:

با وجود رای موافق ما به قطعنامه، ما هیچ گونه خصومتی با مردم ایران نداریم.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

IMG_20220114_105757_608

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر