کد خبر: 124549
A

تاثیر "قصه درمانی" بر روند بهبود تعاملات کودکان اوتیسم

حمیده آزاده روانشناس به تاثیر "قصه درمانی" بر روند بهبود تعاملات کودکان اتیسم پرداخته است؛ مهارت های ارتباطی و تعاملات اجتماعی، نقش انکارناپذیری درکیفیت زندگی و سلامت روانشناختی اجتماعی، معنوی و جسمانی دارد. ارتقای این مهارتها از مهمترین دغدغه های والدین و مربیان است.

تاثیر "قصه درمانی"  بر روند  بهبود تعاملات کودکان اوتیسم

دیده بان ایران: حمیده آزاده روانشناس به تاثیر "قصه درمانی"  بر روند  بهبود تعاملات کودکان اتیسم پرداخته است؛  مهارت های ارتباطی و تعاملات اجتماعی، نقش انکارناپذیری درکیفیت زندگی و سلامت روانشناختی اجتماعی، معنوی و جسمانی  دارد. ارتقای این مهارتها از مهمترین دغدغه های والدین و مربیان است. این مطلب  به  اثربخشی قصه درمانی بر بهبود مهارتهای ارتباطی و تعاملات اجتماعی کودکان مبتلا به اتیسم می پردازد.

قصه درمانی اولین بار در دهه  ۱۹۷۰-۱۹۸۰توسط میشل وایت و همکارانش مورد استفاده قرارگرفت. پژوهشهای مختلف از جمله پژوهش والمن  بر اثربخشی رویکردهای قصه درمانی در درمان کودکان مبتلا به اختلالهای روانشناختی تاکید کرده اند. اما استفاده از قصه درمانی به مثابۀ یک فن درمانی ابعاد گسترده ای دارد و تنها به درمان مشکلات روانشناختی کودکان ختم نمیشود.

این روش مهمترین و بنیادی ترین روش غیرمستقیم برای انتقال مفاهیم به دنیای مخاطبان به ویژه کودکان، به شمار می آید. مفاهیم سادۀ علمی، طبیعی و حتی مفهوم واژگان را توسط قصه و گاه بدون نیاز به توضیح، میتوان منتقل کرد. قصه برای پیشرفت بچه ها، مهارتهای ادبی آنها، مهارتهای شنیداری و مهارتهای مربوط به ایجاد ارتباط آنها مفید است. برخی روانشناسان کودک قصه گویی را شیوه ای طبیعی برای ساختن جهان می دانند.

اریکسون، قصه را تلقین شفابخش میداند که موجب کاهش اضطراب کودک شده به طوری که از طریق همسانسازی با شخصیتها و یا موقعیتهای یک قصه، او را در کشف عواطف خود و دیگران یاری میکند  و کودک در فضای ایمن قصه به دور از اضطراب، سرزنش و تنبیه، با مقایسه وضعیتهای موجود در قصه با زندگی واقعی خود، به بینش و خودآگاهی دست می یابد.

 در تبیین اثربخشی قصه در مانی بر مهارتهای ارتباطی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم ابتدا باید به این ویژگی اساسی کودکان اشاره کرد که این کودکان دچار نقص در برقراری ارتباط با دیگران هستند. برخی مطالعات حاکی از آن است که داشتن سطح پایین مهارتهای ارتباطی یکی از مهمترین عواملی است که با مشکل در روابط، ارتباط داشته و احتمالا منجر به ناسازگاری فرد با اطرافیان و محیط زندگی میشود  و کمبود مهارتهای ارتباطی اغلب به ناسازگاری منجر می شود.

قصه گویی میتواند به عنوان وسیله تعلیمی توانایی آنها برای برقراری ارتباط واقعی بین افکار و احساسها را افزایش دهد ،افراد بر مبنای قصه ها عملکرد خود را در جهان و روابط خود را با دیگران تنظیم میکنند. قصه ها بازنماییهایی از خود، جهان و منشهای مختلف را در تعامل با دیگران در برمیگیرند.در سال‌های اخیر قصه گویی بر رشد مهارتهای کلامی دارای ارتباط معناداری  است  و پیرامون اثرات قصه درمانی بر مهارتهای ارتباطی کودکان اوتیسم هم همسویی داشته و  مورد تایید قرار گرفته است . همچنین قصه درمانی بر رفتارهای کلیشه ای  کودکان مبتلا به اختلال‌اوتیسم و کاهش آنها موثر است.

رویکرد قصه گویی در درمان کودکان اوتیسم میتواند وضعیت پیشرفت درمانی آنها را بهبود بخشیده و آنها را در دستیابی به اهداف آموزشی و درمانی یاری دهد. رویکردهای قصه روان درمانی کودکان، چنانچه با توجه به نظریه های  تحولی همراه باشد، در کمک به کودکان و نوجوانان برای ساختن قصه های  مثبتی از زندگی شان موثرتر خواهد بود.

به اعتقاد بسیاری از روانشناسان کودک و اتیسم درمانگران قصه گویی ابزاری مفید و مؤثر برای اصلاح رفتار،سازگاری و کنترل هیجانها در کودکان محسوب میشود و یکی از شیوه هایی است که در آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان بسیار مؤثر بوده است. شناخت و تشخیص به موقع و آموزش مهارتهای مناسب اجتماعی میتواند از مشکلات کودکان پیشگیری نموده و آنان را به سمت رفتارهای مثبت اجتماعی راهبری کند .

اما در بهترین حالت رواندرمانگران کودک و مربیان  و والدین این کودکان در هنگام تعریف قصه از نقاشی استفاده کنند و شخصیتهای نقاشی را همنام با شخصیتهای محیط زندگی او نامگذاری کنند  و بعد به او کمک کنند تا این کار را به صورت عملی انجام دهد.

 روان درمانگران می توانند  در حین قصه گویی برای افزایش تعامل اجتماعی کودکان از ابزار مورد علاقه کودک برای افزایش تماس چشمی استفاده کنند و از تماس فیزیکی خودداری کنند.

  و مسئله مهم تر اینکه  روان درمانگران اتیسم  برای افزایش تعامل اجتماعی کودکان به صورت خودانگیخته بازیهای گروهی را توام با قصه گویی به آنها آموزش دهند.

امید است با روشهای جدید و شناخته شده امروزی در زمینه روان درمانی بتوانیم به بهبود عملکرد این کودکان کمک کنیم.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر