کد خبر: 125146
A

بازداشت ۱۷ سازنده کلیپ‌های دوربین‌‌ مخفی خامه پاشی به صورت مردم/ فیلم

چند روز قبل انتشار کلیپی در فضای مجازی با عنوان دوربین مخفی و پاشیدن خامه به‌صورت مردم در خیابان با واکنش‌های زیادی از سوی کاربران همراه شد برخی از مردم فکر می کردند در این کلیپ ها به صورت آنها اسید پاشی شده است.

بازداشت ۱۷ سازنده کلیپ‌های دوربین‌‌ مخفی خامه پاشی به صورت مردم/ فیلم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ چند روز قبل انتشار کلیپی در فضای مجازی با عنوان دوربین مخفی و پاشیدن خامه به‌صورت مردم در خیابان با واکنش‌های زیادی از سوی کاربران همراه شد. به‌دنبال این ماجرا پلیس فتا از بستن صفحه سازنده این کلیپ و بازداشت وی با دستور مقام قضایی خبر داد.

در حالی که این روزها ساخت چنین کلیپ‌هایی در کشور با محتوای توهین‌آمیز، رعب‌آور و تشویش اذهان عمومی و انتشار آن در فضای مجازی به‌عنوان دوربین مخفی افزایش یافته است برای بررسی این موضوع و چگونگی برخورد قانونی و یا پیشگیرانه با آن به سراغ یکی از قضات دادگستری و کارشناس حوزه جرایم سایبری و رایانه‌ای رفته و با وی گفت‌و‌گویی انجام دادیم. قاضی عصمت‌الله جابری در این باره گفت: در کشور ما نخست باید فرهنگ ساخت دوربین مخفی جا بیفتد یعنی کسانی که دست‌اندرکار امور فرهنگی هستند در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند و قانونگذاران به هرکسی که قصدش فقط جذب فالوور و کسب درآمد است اجازه ساخت دوربین مخفی با هر سوژه‌ای و با یک دوربین تلفن همراه ندهند تا به این به بهانه حریم خصوصی مردم در جامعه نقض شود. البته ساخت دوربین مخفی با محتوای انساندوستانه و تشویق مردم به انجام کارهای نیک عمل پسندیده‌ای است و کسی با آن مخالفتی ندارد.

به‌عنوان مثال وقتی در مترو و اتوبوس یک فرد سالمند یا مادری باردار ایستاده و از فرد دیگری که نشسته درخواست می‌کند جای خود را به او بدهد و واکنش افراد به تصویر کشیده می‌شود این یعنی دعوت به کار نیک و رفتار حسنه که باعث می‌شود فرد از آن به بعد وقتی با چنین موردی رو به رو شد به تصور اینکه شاید مقابل دوربین مخفی قرار دارد سعی می‌کند کار درست را انجام دهد اما در مقابل برخی دوربین مخفی‌ها نقض حریم خصوصی، تشویق به رفتار مجرمانه و تشویش اذهان عمومی است و می‌تواند به عاملی برای سوءاستفاده تبدیل شود.

ما بارها دیده‌ایم که در خیابان جیب مردم را می‌زنند یا به‌صورت دیگران خامه می‌کوبند و وقتی طرف مقابل را عصبی کرده و باعث واکنش‌های پرخاشگرانه در وی می‌شوند با این ادعا که شما مقابل دوربین مخفی قرار دارید می‌ خواهند رفتار غیراخلاقی و حتی مجرمانه خود را توجیه کنند در صورتی که این کار جرم است و در قانون مجازات اسلامی نقض حریم خصوصی افراد به‌عنوان جرم تلقی شده و حتی پخش تصاویر بدون اجازه این افراد در آن حالت عصبی و غیرعادی در فضای مجازی نیز جرم است. اینجاست که پلیس و قاضی می‌تواند وارد شود و با سازندگان این کلیپ‌ها برخورد کند که نمونه آخر آن هم بستن صفحه اینستاگرامی و بازداشت فردی بود که در خیابان به‌صورت مردم خامه می‌کوبید و باعث عصبانیت و ایجاد حس ناامنی بین مردم شده بود

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر