کد خبر: 125208
A
در گفت وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد:

محمدحسین فرهنگی: مجلس دوهفته به «فاطمی امین» مهلت داده تا سهام ایران خودرو و سایپا را واگذار کند/ نوسان قیمت خودرو طبیعی است/ یکی از دلایل پایین بودن کیفیت خودرو، تاخیر در پرداخت دستمزد قطعه‌سازهاست

عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات وزیر صمت در مجلس گفت: نوسان قیمت خودرو طبیعی است. در بازار، قیمت خودرو همیشه در نوسان است. سهام خودروسازی هم می‌تواند در نوسان باشد و مقداری قیمت آن بالا و پایین شود.

محمدحسین فرهنگی: مجلس دوهفته به «فاطمی امین» مهلت داده تا سهام ایران خودرو و سایپا را واگذار کند/ نوسان قیمت خودرو طبیعی است/ یکی از دلایل پایین بودن کیفیت خودرو، تاخیر در پرداخت دستمزد قطعه‌سازهاست

به گزارش دیده‌بان ایران؛ سالانه هزاران نفر قربانی تصادفات جاده‌ای و تولید مافیایی صنعت خودروسازی داخلی می‌شوند. جان‌هایی که نه کسی مسئولیت گرفتن آن‌ها را می‌گیرد و نه حتی تلاشی در جهت بهبود کیفیت خودروهای داخلی می‌شود. چند هفته پیش بود که تصادف زنجیره‌ای در محور بهبان و باز نشدن ایربگ 40 خودرو داخلی سروصدای رئیس پلیس راهور را هم درآورد.

 

از طرفی دیگر فقط مردم منتقد مافیای خودروسازی در کشور نبودند بلکه داد نماینده‌های مجلس را هم درآورد اما مثل این‌که حتی نماینده‌ها هم نتوانستند یک پاسخ قانع‌کننده از فاطمی امین، وزیر صمت دریافت کنند!

 

در همین رابطه با محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 

 

*آقای فرهنگی! مجلس روزگذشته یک مهلت دو هفته‌ای به وزیر صمت داده تا ساختار خودرو سازی کشور را اصلاح کند! الان چندین دهه است که این ساختار نه تنها اصلاح نشده بلکه بدتر هم شده است، چطور وزارت صمت طی دو هفته می‌تواند ساختار خودروسازی کشور را اصلاح کند؟ از طرفی طبق اظهاراتی که روز گذشته فاطمی امین، وزیر صمت داشتند می‌شود این را متوجه شد که اساسا او حتی اطلاعات کافی در خصوص بدیهی‌ترین مسائل مربوط به صنعت خودروسازی ندارند؛ مثل همان بحث  در مورد خودرو «ویتارا» که او حتی از این قضیه که دو سال است که تولید این خودرو به پایان رسیده، اطلاع ندارد!

 

بحث مهلت دو هفته‌ای در خصوص سهام وزارتخانه بود. سهام وزارتخانه یک سهام مشخص است و طبق قوانین جاری می‌تواند سهام خودش را واگذار کند و هیچ مانع و مشکلی پیش روی آن نیست. این مهلت دو هفته‌ای برای اصلاح ساختار خودروسازی نیست؛ این مهلت برای واگذاری سهام وزارتخانه در بحث بورس است.

*آقای فرهنگی! بحثی که در حال حاضر دغدغه بسیاری از مردم است و حتی آقای باقری‌بناب، نماینده مجلس یازدهم بدین نکته اشاره کردند؛ بحث بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی است که با وجود این افزایش قیمت روز به روز کیفیت این خودروها رو به کاهش است! نظر شما در این باره چیست و در مجلس چه پاسخی به این سوال داده شد؟

 

نوسان قیمت خودرو طبیعی است. در بازار، قیمت خودرو همیشه در نوسان است. سهام خودروسازی هم می‌تواند در نوسان باشد و مقداری قیمت آن بالا و پایین شود.

*در خصوص واردات خودرو بحثی در مجلس شد؟

 

نباید واردات خودرو به گونه‌ای باشد که تولید داخل آسیب ببیند اما در حالت کلی انحصار باید شکسته شود.

 

*به نظر شما با واردات خودرو سطح کیفیت خودروهای داخلی بالا می‌رود؟

 

قاعدتاً با رقابتی شدن فضای خودروسازی آثار مثبت آن هم نمایان می‌شود.

 

*وزیر صمت در واکنش به سوال نمایندگان و انتقاد از پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی اذعان داشتند که چون پول قطعه‌ساز را به موقع نمی‌دهند در نتیجه او هم کیفیت تولید را پایین می‌آورد! این توجیه عجیب وزیر صمت برای شما قابل قبول است؟ به هر حال این بی توجهی‌ها بازی کردن با جان مردمی است که از این خودروها استفاده می‌کنند!

 

درست است که باید رقابت ایجاد شود اما نباید واردات خودرو به گونه‌ای باشد که تولید داخل آسیب ببیند. بنابراین باید این قضیه درست مدیریت شود.

*البته سوال بنده در خصوص توجیه آقای فاطمی امین در رابطه با علت کیفیت پایین خودروهای داخلی بود!

 

چیزی که آقای فاطمی بیان کردند یکی از علل کیفیت پایین خودرو است. از سویی دیگر؛ هم نظارت فنی و هم مدیریت در صنعت خودروسازی کشور ضعیف است.

*رئیس پلیس راهور طی اظهاراتی اذعان داشتند که من بعد تصادفات جاده‌ای به مراکز قضایی ارجاع داده شود. از طرفی دیگر ایشان ادعا دارند که اگر کروکی‌های 11 ساله را منتشر کنیم بسیار به ضرر خودروساز خواهد بود! شما صحبت‌‌های آقای هادیان‌فر را تایید می‌کنید؟

 

بله فرمایش ایشان کاملا درست است.

*گذشته در این خصوص در مجلس بحث شد؟

 

بله؛ آقای فاطمی در این‌که ما در تولید داخل دچار ضعف هستیم هیچ بحثی نداشتند. ایشان اذعان کردند که من هم قبول دارم که در صنعت خودروسازی دچار ضعف هستیم اما در عین حال هر فعالیت و اقدامی در ابتدا با چنین مشکلاتی همراه است.

 

*پیش‌بینی شما از آینده خودروسازی در ایران چیست؟

 

پیش‌بینی زیاد مهم نیست؛ باید در جهت اصلاح ساختار خودروسازی کشور تلاش کرد و در نهایت بازار باید رقابتی شود.

منبع: دیده‌بان ایران- نازیلا معروفیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر