کد خبر: 125284
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۹ بهمن ۱۳۵۲؛

ترن برقی در خیابانهای تهران به کار می افتد

صفحه نخست روزنامه اطلاعات، ۴۸ سال قبل ۹ بهمن ۱۳۵۲ را مشاهده می کنید که خبر از راه اندازی ترن برقی در تهران را داده بود. این گزارش را فرزین فنائیان نوشته و در صفحه ۱۳ روزنامه منتشر شده بود را با هم می خوانیم

ترن برقی در خیابانهای تهران به کار می افتد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست روزنامه اطلاعات، ۴۸ سال قبل امروز سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۵۲ را مشاهده می کنید که خبر از راه اندازی ترن برقی در تهران را داده بود. گزارش  را که فرزین فنائیان نوشته و در صفحه ۱۳ روزنامه منتشر شده بود را با هم می خوانیم؛

IMG_20220129_080144_965

طرح ایجاد خطوط ترن برقی در تهران تسلیم سازمان برنامه شد و این طرح در کمیسیون عالی ترافیک مورد رسیدگی قرار گرفت. 

بر اساس این طرح، با ایجاد چند رشته ترن برقی تک خطی در خیابانهای اصلی مشکل ترافیک تهران مرتفع می گردد و برای استفاده از آن باید سطح اکثر خیابانها گسترش یابد. 

امروز اعلام شد مهندسین و کارشناسان فرانسوی ضمن پیشنهاد احداث مترو، استفاده از خطوط ترن برقی را نیز پیشنهاد کرده اند که ضرورت اجرای هر یک از این دو طرح هم اکنون در کمیسیون عالی ترافیک مورد بررسی قرار دارد و نتایج بررسی کمیسیون مزبور روشن خواهد کرد تهران نیاز به مترو دارد و یا ترن برقی.

یکی از کارشناسان امور ترافیک در این زمینه گفت: بدنبال تدوین طرح جامع حمل و نقل تهران، اخیرا مهندسین فرانسوی طرحی بمنظور استفاده از ترن برقی برای رفت و آمد مسافرین تهیه کرده اند. ترن برقی روی یک ریل تردد می کند و سوخت آن برق خواهد بود.

این مقام توضیح داد: خط مترو بیش از ۱۵ میلیون تومان  در هر کیلومتر هزینه دارد، مضافا به اینکه ایجاد ایستگاههای مترو نیز بر مجموع هزینه آن اضافه خواهد شد. در حالیکه کشیدن ترن برقی نیاز به این میزان هزینه ندارد. ولی در عوض دائر کردن خطوط ترن برقی با توجه به سطح موجود خیابانها، تا حدی مشکل است زیرا چنانچه در خیابانهای تهران ترن برقی بکار افتد، راهی برای تردد دیگر وسایل نقلیه نخواهد بود. 

IMG_20220129_080150_297

این مسائل در کمیسیون مالی ترافیک که از کارشناسان شهرداری پایتخت، شورایعالی شهرسازی و سازمان برنامه تشکیل شده دقیقا تحت بررسی است تا نوعی از این دو سیستم حمل و نقل انتخاب گردد.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

IMG_20220129_080154_382

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر