کد خبر: 125750
A

نماینده مجلس: باید با بدترین فرض ممکن یعنی تداوم تحریم‌ها کشور را اداره کنیم

نماینده انقلابی مردم خرم آباد در مجلس یازدهم گفت: ما مذاکرات را بارها پیگیری کرده‌ایم. بنابراین همانطور که بارها رهبر انقلاب فرمودند و رئیس‌جمهور نیز تاکید کرده‌است ما نباید کشورمان را به لحاظ روانی و نه به لحاظ واقعی به نتیجه مذاکرات گره بزنیم.

نماینده مجلس: باید با بدترین فرض ممکن یعنی تداوم تحریم‌ها کشور را اداره کنیم

به گزارش دیده بان ایران؛ مهرداد ویس‌کرمی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در مورد روند مذاکرات هسته‌ای وین گفت: می‌توان مذاکرات هسته‌ای را از چند زاویه مورد بررسی قرار داد. به‌طورمثال از آموزه‌های دینی ما بر می‌آید که دولت‌های مستکبر غربی درمذاکرات راضی نمی‌شوند مگر اینکه دینمان را عوض کنیم و ذات آن‌ها طبق گفته قرآن همینطور است.
وی افزود: اکنون به صورت رسمی طرف حساب ما آمریکا و اروپا هستند که در خط مقدم قرار دارند. بنابراین دل بستن به اینکه غربی‌ها برای ما قدمی بردارند هم سخت است و هم با چارچوب‌های جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارد.ویس‌کرمی گفت: بحث دیگر در مورد تجربه تاریخی ما با آن‌ها است. غربی‌ها هیچ گاه به عهد خود وفا نکردند و هرگاه کم آوردند در مذاکرات ما را معطل کرده و پیش‌تر نیز روند را فرسایشی می‌کردند. در واقع هدف آن‌ها تنها مذاکره برای مذاکره یا مذاکره برای وقت‌کشی بوده است.

وی تاکید کرد: اتفاقا شاهد بوده‌ایم هر دولتی بیشتر مشغول این دلدادگی به غربی‌ها شده بیشتر تحقیر و اذیت شده است، مثل دولت‌های قبلی که تمام مسائل کشور را به مذاکره با غرب گره زدند. آن‌ها متاسفانه اعتماد بسیاری به غرب و آمریکا کردند، لذا نه تنها احترام متقابل دریافت نکردند بلکه تحقیر و تهدید نیز شدند.
نماینده خرم‌آباد درمجلس ادامه داد: مسئله دیگر این است که یک دیدگاه عقلایی داریم و برای این که بین بد و بدتر انتخاب کنیم، ما مذاکرات را بارها پیگیری کرده‌ایم. بنابراین همانطور که بارها رهبر انقلاب فرمودند و رئیس‌جمهور نیز تاکید کرده‌است ما نباید کشورمان را به لحاظ روانی و نه به لحاظ واقعی به نتیجه مذاکرات گره بزنیم.
ویس‌کرمی ابرازکرد: در واقع اداره کشور باید با بدترین فرض ممکن یعنی تداوم تحریم‌ها باشد. اما در عین حال مذاکراتی نیز باید با دقت و حساسیت دنبال شود. اما برای پیشبرد سایر امور مسائل داخلی کشور نباید منتظر مذاکرات بمانیم. همان طور که در حوزه هسته‌ای اکنون دست برتر را داریم و فعالیت‌هایمان را بدون توجه به خواسته غربی‌ها یا حتی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم باید در سایر حوزه‌ها نیز همین به شکل پیش برویم.

ویس‌کرمی می‌گوید: بنابراین از آنجا که جمهوری اسلامی ایران اکنون در حوزه هسته‌ای دست برتر را دارد با توجه به قانونی که مجلس تصویب کرد می‌توانیم امتیازاتی بگیریم و در مقابل برخی از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان را تعدیل کنیم. بنابراین نباید نه آنقدر دلباخته و نه آنقدر شیفته مذاکرات شویم که کوچکترین مسائل کشور به نتیجه مذاکرات مرتبط شود.او خاطرنشان کرد: ما پیش‌بینی می‌کنیم به صورت نسبی گشایشی حاصل شود و آن نیز قطعاً ناشی از ضعف غربی‌ها ست. یعنی ما  به قدری مقتدر هستیم که آن‌ها مطمئن خواهند شد با فشار و تحریم نمی‌توانند کاری کنند و مجبور می‌شوند فشارهایشان را علیه ما کمتر کنند و کاهش دهند و در مقابل امتیازاتی دهند و از ایران نیز امتیازاتی بگیرند.ویس‌کرمی در انتها تصریح کرد: اکنون حتی برخی از تحریم ها بی‌اثر شده است. به طور مثال در بحث صادرات نفت به تدریج با قراردادهایی که با چین و روسیه بسته‌ایم اوضاع بهتر می‌شود. با توجه به سیاست همه‌جانبه گرایی دولت سیزدهم شرایط به نفع جمهوری اسلامی ایران پیش می‌رود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر