کد خبر: 125772
A

حجت الاسلام باقرزاده: این ساختمان های بلند کشورهای عربی نشان پیشرفت نیست

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: . این زرق و برق ها مثل ساختمان های بلند و توریستی بودن کشورهای عربی این نشان پیشرفت نیست، بلکه اینها ویترین کشورهای غربی هستند. با وجود شاه، ایران پیشرفت ژاپنی و چینی نمی کرد، مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس می شد که نفت بدهد و امکانات و محصولاتشان را بگیرد.

حجت الاسلام باقرزاده: این ساختمان های بلند کشورهای عربی نشان پیشرفت نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ که از سوی «گروه شبهه شناسی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه)» با عنوان «تحلیل و بررسی شبهات شبهات چالشی حوزه انقلاب اسلامی» برگزار شد، در ابتدا یک مدلی برای تحلیل و دستاوردهای انقلاب اسلامی و کارآمد بودن نظام ارائه داد و گفت: ما باید در ابتدا یک تحلیل درستی از کارآمدی داشته باشیم. کارآمدی را عرف جامعه به معنای دستیابی به اهداف معنی می کند و تا به عمق اهداف نرسیم نظام را ناکارآمد می داند. در حالی که تعریف کارآمدی «دستیابی به اهداف با توجه به امکانات و موانع» می باشد. مثلاً تحریم و ارزش های اعتقادی، جمعیت کشورها، استقلال طلبی، اسلامی زیستن، ارزش های انسانی مثل زیر بار ظلم نرفتن و از مظلوم دفاع کردن، جنگ ها و فتنه ها و… امکانات و موانعی بودند که بر سر راه انقلاب وجود داشتند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، در بیان این مطلب که در صورت بقاء حکومت پهلوی، آیا روند پیشرفت ایران بیشتر از زمان حال نبود، افزود: یکی از شرط های پیشرفت بحث «فرهنگی و خودباوری» است که در آن زمان وجود نداشت. ما زمانی که انقلاب کردیم هیچیک از مؤلفه های پیشرفت در ایران نبود. برخی تخیل می کنند، اگر کتاب خاطرات آنها را بخوانند به این مطلب می رسند. مثلاً فرهنگ ما در زمان طاغوت فرهنگ «ما نمی توانیم» بود. نظامی که در آن زمان حاکم بود نظام مصرف گرایی بود. انقلاب آمد و ما می توانیم وتولید گرایی را به ما یاد داد.

حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده ادامه داد: یکی دیگر از شرط های رشد و پیشرفت داشتن ظرفیت سیاسی «استقلال در حاکمیت» است. این زرق و برق ها مثل ساختمان های بلند و توریستی بودن کشورهای عربی این نشان پیشرفت نیست، بلکه اینها ویترین کشورهای غربی هستند. با وجود شاه، ایران پیشرفت ژاپنی و چینی نمی کرد، مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس می شد که نفت بدهد و امکانات و محصولاتشان را بگیرد. ظرفیت هایی که در ایران بعد از انقلاب وجود دارد مثل مباحث هسته ای یا توریست های پزشکی، دانش های نوین، مبارزه با کرونا که همه این روزنه های امید برای بعد از انقلاب است.

منبع: حوزه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر