کد خبر: 125775
A

زاوه، کارشناس صنعت: فساد در صنعت لوازم خانگی در حال شکل گیری است

فربد زاوه، کارشناس صنعت با بیان اینکه پرچمدار درخواست ممنوعیت واردات لوازم خانگی، یکی از برند‌هایی بوده که به قصد حذف رقبای خود در بازار، گزارش نادرست به رهبر انقلاب داده اند، گفت: افزایش قیمت عجیب و غریب لوازم خانگی درست پس از دستور ممنوعیت واردات، ازسوی همان تولیدکنندگانی که درخواست ممنوعیت واردات داشتند، اعمال شد.

زاوه، کارشناس صنعت: فساد در صنعت لوازم خانگی در حال شکل گیری است

به گزارش دیده بان ایران؛ رهبر انقلاب در روز یکشنبه هفته گذشته در سخنرانی خود با انتقاد از برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی، گفت: با وجود حمایت‌هایی که از این تولیدکنندگان شد، اما گفته می‌شود برخی محصولات آن‌ها تا دو برابر افزایش قیمت داشته که نباید این‌گونه باشد.

چنین صحبت‌هایی نشان می‌دهد دست‌هایی پشت پرده در این صنعت در حال ایجاد فضایی خاص برای سودجویی و انحصار بیشتر در بازارند؛ مافیایی که آینده صنعت لوازم خانگی را به سرنوشت صنعت خودرو دچار خواهد کرد.

رویه قاچاق در صنعت لوازم خانگی

این کارشناس صنعت گفت: پس از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ مجموعه صنایعی ازجمله لوازم خانگی، صنایع خودرویی و مواد غذایی در ایران به شدت فعال بودند که در سال ۵۸ دولتی شدند.

فربد زاوه با بیان اینکه پس از جنگ در سال ۶۷ در هیچ حوزه‌ای تولید نداشتیم و تمام تولیدات ما متوقف شد، ادامه داد: بحث نوسازی پس از جنگ دوباره مطرح شد؛ در حالی که در همه صنایع قاچاق برقرار بود به جز صنعت خودرو که قاچاق پذیر نبود.

دست‌های پشت پرده مافیای لوازم خانگی

زاوه با تاکید بر اینکه انحصار در حوزه لوازم خانگی کمی متفاوت‌تر از بقیه صنایع پیش رفته است، گفت: دلیل این داستان متفاوت این است که بخش اعظم مالکان کارخانه‌های لوازم خانگی خصوصی هستند و صنایع دولتی در این حوزه به میزان سایر صنایع نداریم. آن بخشی هم که در این صنعت، سهامی عام شده، عمده سهامش در تملک افراد مشخص است و این موضوع موجبات ایجاد نوعی رویکرد تخریبی توسط برخی مالکان در این صنعت شده است.

زاوه با اشاره به گزارش نادرست برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی به رهبر انقلاب و دستور ممنوعیت واردات، گفت: برخی از برند‌های ایرانی لوازم خانگی با ارائه گزارش نادرست به رهبر انقلاب، دستور ممنوعیت واردات لوازم خانگی را از ایشان گرفتند، اما نکته جالب این بود که پرچمدار درخواست این ممنوعیت، صاحب برندی بود که قصد حذف رقبای خود را در بازار داشت. این گروه صنعتی که خود عرضه کننده یک برند کره‌ای است، در حالی خواهان ممنوعیت واردات شد که محصولات ال جی و سامسونگ در ایران سال‌ها بود توسط دو شرکت ایرانی تولید و عرضه می‌شد و این دو شرکت در سال‌های پیش از تحریم، با تامین زیر ساخت‌ها و انتقال خطوط عظیم صنعتی به تولید مشترک با شرکت‌های کره جنوبی مبادرت کرده بودند و بازار کشور را تا سطح بالایی از واردات غیرقانونی این دو برند معتبر بین المللی بی نیاز ساخته بودند.

چرا لوازم خانگی گران شد؟

این کارشناس صنعت در توضیح این مطلب به اقتصاد ۲۴ گفت: در این سال‌ها دو برند کره‌ای معروف هم که صحبت از عدم وارداتشان شد اصلا وارداتی نبودند و تولید داخل بودند. به طور مثال، یعنی یخچال ال جی یا سامسونگ تولید ایران بود و عمق ساخت داخل آن‌ها دقیقا در همان حدی بود که در حال حاضر اسنوا و دیپوینت و... تولید می‌کنند.

تا ده اسفند فرصت دارید، برنده 5 اتریوم و 15 آیفون13 در اکسکوینو باشیدزاوه ادامه داد: برخی تولیدکنندگان با ارائه گزارش غلط به رهبری، فضا را به سمتی بردند که رقبا را حذف و فضای انحصاری در صنعت لوازم خانگی ایجاد کنند و از این جریان سوءاستفاده کردند و به محضی که مجوز ممنوعیت واردات را گرفتند دست به افزایش قیمت محصولات خود زدند.

 

گرانی‌های عجیب و غریب در بازار لوازم خانگی

این کارشناس صنعت در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: هرچند این تولیدکنندگان ادعا داشتند که قیمت‌ها را افزایش نداده اند؛ اما آنچه در بازار مشهود بود، افزایش قیمت‌های عجیب و غریب بود. اگر چه بخشی از افزایش قیمت‌ها به دلیل گرانی حمل در جهان بود، اما بخشی از آن سوءاستفاده از ممنوعیت واردات بود.

زاوه با بیان اینکه این افزایش قیمت در تضاد با همان ادعا‌هایی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌کنند، گفت: این برند‌ها ادعا دارند که ۷۵ درصد ساخت داخل دارند و ۲۵ درصد خارجی است و، چون هزینه حمل جهانی گران شده ما هم گران کردیم؛ اما این در حالی است که قطعاتی را وارد می‌کنند که در حجم کوچک است. به طور مثال برای تولید یخچال کمپرسور وارد می‌کنند که حجم زیادی ندارد و هزینه حمل تاثیر زیادی در قیمت این محصول ندارد.

مافیای لوازم خانگی به کدام دستگاه متصل است؟

این کارشناس صنعت با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی در تلاش اند که بازار را مونوپل کنند، به اقتصاد ۲۴ گفت: این تولیدکنندگان از این مونوپول کردن هم قرار نیست ارزش افزوده‌ای ایجاد کنند. نکته این است که وقتی سهام مجموعه‌هایی در حوزه‌ای همچون لوازم خانگی خصوصی است اینکه دولتمردان بگویند می‌خواهیم صنایع را تقویت کنیم به معنی واضح کلمه این است که می‌خواهیم مالک آنجا را تقویت کنیم، چون این شرکت‌ها سهامی عام یا اموال ملی نیستند که بگوییم همه مردم از آن انتفاع می‌برند.

زاوه با تاکید بر اینکه مفهوم تقویت در این مورد، به معنی حمایت از شخص خاصی است، گفت: در چنین شرایطی ایجاد انحصار به معنای واقعی کلمه فساد است و نتیجه آن از همان روز اول قابل پیش بینی بود. از اینجا به بعد هم اگر انحصار شکل گرفته در صنعت لوازم خانگی نشکند، وضعیت آتی قابل پیش بینی است. همان مسیری که در خودروسازی پیمود با سرعت بیشتری در صنعت لوازم خانگی طی می‌شود.

منبع: اقتصاد24

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر