کد خبر: 125792
A

عطوان: کشتن القرشی یادآور سناریوی البغدادی و بن لادن است

یک رسانه فرامنطقه‌ای عربی در تحلیلی به مساله کشتن رهبر جدید داعش توسط آمریکا و شک و شبهه‌های موجود در آن و همچنین احتمال قدرت گرفتن دوباره داعش در سوریه پرداخت.

عطوان: کشتن القرشی یادآور سناریوی البغدادی و بن لادن است

به گزارش دیدبان ایران ؛ روزنامه رای الیوم در تحلیلی به قلم عبدالباری عطوان نویسنده سرشناس جهان عرب و سردبیر این روزنامه نوشت: عملیات نظامی نیروهای آمریکایی در منطقه "اطمه" در شمال شهر ادلب که سخنگوی پنتاگون اعلام کرد طی این عملیات ابو ابراهیم القرشی، جانشین ابوبکر بغدادی، رهبر گروهک تروریستی داعش کشته شد، پرسش‌های زیادی را به وجود می‌آورد و دلیل این پرسش‌ها مبهم بودن عملیات، شک و شبهه درخصوص نتایج آن و هدف از انجام این عملیات در وقت کنونی است.

در این تحلیل آمده است: به طور بسیار خلاصه و قبل از اینکه وارد جزئیات شویم می‌توان گفت که این عملیات در راستای بهانه تراشی برای ماندن نیروهای آمریکایی در شمال و شرق سوریه و تقویت سلطه گری در مناطق حاصل خیز و پر از نفت و گاز شرق فرات و همچنین تقویت نیروهای جدایی طلب کرد انجام شده است؛ کردهایی که اکنون در آن مناطق سیطره دارند و شهر حسکه را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرده‌اند.

نویسنده آورده است: علاوه بر سوال‌های متعددی که می‌توان در خصوص این عملیات آمریکا در شمال ادلب و ابهامات آن مطرح کرد، چند نکته اساسی در این باره وجود دارد؛ اول اینکه هیچ دلیل مادی ملموسی وجود ندارد که ثابت کند نیروهای آمریکایی رهبر جدید داعش را کشته باشند زیرا هیچ تصویر شخصی از وی وجود ندارد و او از زمان روی کار آمدن به عنوان رهبر گروهک داعش در اکتبر ۲۰۱۹ به طور علنی ظاهر نشده است.

 مساله دوم این است که در بیانیه اخیر پنتاگون تاکید شده است، ابو ابراهیم القرشی خود را منفجر کرده است و به همراه او ۱۳ نفر دیگر از جمله ۴ زن و ۴ کودک کشته شده‌اند.

مساله سوم این است که آمریکا با این بیانیه مسؤولیت کشتن القرشی و زنان و کودکان همراه وی را برعهده نمی‌گیرد و هیچ دلیلی مبنی بر اینکه رهبر جدید داعش همراه قربانیان بوده است، ارائه نمی‌دهد، این مساله ما را به یاد سناریوی کشتن ابوبکر البغدادی و اسامه بن لادن ، رهبر القاعده می‌اندازد که تا به این لحظه نیز هیچ تصویری منتشر نشد که کشته شدن آنها را اثبات کند.

مساله چهارم، " زمان" انجام این عملیات هجومی و مبهم است زیرا این عملیات تنها چند روز پس از هجوم عناصر داعش به زندان الحسکه که بیش از ۱۰ روز طول کشید، انجام شد، حمله‌ای که ضعف نیروهای سوریه دموکراتیک(قسد) و شکست آن درحراست از زندان را نشان می‌دهد؛ زندانی که خطرناک‌ترین عناصر داعش در آن بازداشت هستند و چه بسا هدف از این عملیات بالا بردن روحیه نیروهای قسد باشد؛ نیروهایی که آمریکا برای آموزش و تسلیح آنها صدها میلیون دلار هزینه کرده است.

مساله پنجم، با چشم پوشی از میزان دقت اطلاعات وارده در بیانیه آمریکا درخصوص این عملیات و جزئیات و قربانیان آن، مساله مهم اکنون بازگشت قدرتمند داعش و از سرگیری فعالیت خود در عراق و شمال و شرق سوریه و همچنین مرزهای سوریه و عراق و بیداری هسته‌های خاموش این گروهک تروریستی طی سه سال اخیر است.

در ادامه این تحلیل آمده است: اخیرا داعش حمله وحشیانه به زندان الحسکه داشته است و این عملیات ۱۰ روز به طول انجامید و گفته می‌شود که تا به امروز نیز این عملیات ادامه دارد و گروهک داعش بر بخشی از این زندان سیطره یافته است و در این عملیات ۵۰۰ نفر از دو طرف کشته شدند. این عملیات می‌تواند سکویی باشد که داعش برای اعلان بازگشت کامل خود به میدان انتخاب کرده باشد، همانگونه که ابوبکر بغدادی برای اعلان برپایی دولت اسلامی مسجد بزرگ نوری در موصل را انتخاب کرده بود، چه بسا این بازگشت قوی‌تر و گسترده‌تر از قبلی باشد زیرا گروهک داعش در ماه‌های اخیر حملات خود علیه سوریه و ارتش آن را افزایش داده است و ۲۰۰ نفر از شیوخ و بزرگان عشایر ترور شدند، علاوه بر این داعش تعداد زیادی را ربوده است و از شرکت‌های بزرگ و تاجران باج گیری می‌کند و تعداد زیادی از سربازان عراقی را به شیوه فجیعی به قتل رساند.

در پایان این تحلیل آمده است: عملیات ترور ابوابراهیم الهاشمی القرشی که آمریکا و رئیس جمهوری آن جو بایدن برعهده گرفته است، اگر واقعیت داشته باشد باز هم تاثیر مطلوبی علیه گروهک داعش نخواهد داشت بلکه نتایج عکسی به دنبال خواهد داشت. نمایشنامه آمریکا به طی کردن فصول خود ادامه می‌دهد و متاسفانه برخی این نمایش را باور می‌کنند؛ اما نیروها و پایگاه‌های آمریکایی در سوریه و عراق و تمام منطقه عمر زیادی نخواهند داشت و سرنوشت آنها خروج تحقیر آمیز و ذلت بار است همانگونه که این اتفاق چند ماه پیش در افغانستان و در اواخر ۲۰۱۳ در عراق رخ داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر