کد خبر: 126130
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۵۲؛

ایران به صندوق بین المللی پول وام میدهد

یکی از تیترهای مهم صفحه اول روزنامه اطلاعات ۴۸ سال قبل ۲۱ بهمن ۱۳۵۲ اختصاص دارد به کمک مالی ایران به صندوق بین المللی پول. گزارش صفحه چهارم روزنامه را می خواهیم

ایران به صندوق بین المللی پول وام میدهد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یکی از تیترهای مهم صفحه اول روزنامه اطلاعات ۴۸ سال قبل امروز یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۵۲ اختصاص دارد به کمک مالی ایران به صندوق بین المللی پول. به صفحه چهارم روزنامه میرویم تا ببینیم ماجرا از چه قرار است.

آخر وقت امروز جمشید آموزگار وزیر دارائی اعلام کرد ماه پیش به هنگام تشکیل کنفرانس اوپک در تهران، شاهنشاه خطاب به وزرای شرکت کننده و همچنین در مصاحبه های مطبوعاتی اعلام فرمودند که کشورهای صادر کننده نفت باید از طریق تشکیل یک بانک و یا سرمایه گذاریهای مستقیم به توسعه منابع طبیعی و رفع مشکلات مالی کشورهای مصرف کننده کمک نمایند. 

دولت ایران پس از بررسی های به عمل آمده اکنون اعلام میدارد آماده است در سال ۱۹۷۴ میلادی اقداماتی به شرح زیر انجام دهد و امیدوار است سایر کشورهای صادر کننده نفت نیز به نسبت مازاد ذخایر ارزی خود از اقدام ایران پیروی کنند.

IMG_20220210_075502_755

۱- به منظور کمک فوری به رفع کمبود نقدینگی بین المللی و کمک به موازنه پرداختهای کشورهای مصرف کننده نفت، ایران آماده است مبلغ قابل توجهی با شرایط بازرگانی متداول در اختیار صندوق بین المللی پول بگذارد.

۲- ایران آماده است تا تشکیل بانک اوپک از طریق بانک بین المللی، مبلغ قابل توجهی به منظور خرید کالاهای صنعتی مورد نیاز کشورهای در حال رشد تخصیص دهد. نوع این کمکها و شرایط و میزان آن توسط ایران و یا سایر کشورهای کمک کننده تعیین خواهد شد.

۳- ایران آماده است کمکهای دوجانبه خود را به کشورهای نیازمند افزایش داده از طریق سرمایه گذاری چه در کشورهای در حال رشد و چه در کشورهای صنعتی به توسعه منابع این کشورها کمک کند.

۴- ایران آماده است اوراق قرضه بانک بین الملل و یا سایر اوراق قرضه معتبر را با شرایط بازرگانی متداول در جهان خریداری کند.

IMG_20220210_075506_626

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر